تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۸۳۴۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نان و برنج برای سگ مفیده یا مضر؟


توجه به تغذیه سگ‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان پت است. بدیهی است که سلامت این موجودات دوست داشتنی به مجموعه‌ای از اقدامات وابسته است که بخش مهم آن تغذیه خواهد بود. خوردن مواد غذایی مفید در وعده‌های غذایی مناسب، تضمین کننده کیفیت زندگی این موجودات دوست داشتنی را مشخص می‌کند. به همین دلیل باید حتما هوشمندانه نسبت به این کار اقدام کنید. یکی از ابهامات رایج در بین صاحبان پت، کشف پاسخ این سوال است که آیا نان و برنج برای سگ مفیده یا خیر!

در این مقاله به طور کلی نسبت به اصول تغذیه سگ اشاره می‌کنیم و نکات مهم آن را ارائه خواهیم کرد. در پایان پاسخ سوالتان را کشف می‌کنید که نان و برنج برای سگ مفیده یا نه!

اصول تغذیه سگ چگونه است؟

تغذیه صحیح یک موضوع کلیدی و اساسی در مراقبت از سگ است. تغذیه اثر مستقیمی بر سلامت بدن حیوانات خانگی خواهد داشت. شما به راحتی می‌توانید با بررسی وضعیت تغذیه سگ، بخش مهمی از ریسک بروز بیماری‌های مختلف را کاهش داده و مقاومت سگ در برابر بیماری‌ها را بالا ببرید. به همین دلیل لازم است اطلاعاتی در خصوص اصول تغذیه به دست آورید.

  • انتخاب غذای مناسب: یکی از مواردی که باید برای تعیین نوع تغذیه پت مدنظر داشته باشید، نژاد آن‌ها است. هر سگ متناسب با نژاد، فعالیت و سن و سال باید میزان کالری مشخصی را در طول روز دریافت کند تا سلامت او حفظ شود.

  • تعیین مقدار مناسب غذا: اگر از غذای خشک استفاده کنید، بر روی بسته بندی غذا می‌توانید جدول کالری و مقدار مناسب غذا را مشاهده کنید. اما مصرف غذای خشک باید حتما متناسب با شرایط سگ و توصیه پزشک بالانس شود.

  • توزیع غذاها در طول روز: برای هضم بهتر و جذب مطلوب غذا، می‌توانید متناسب با نوع تغذیه آن را به دو یا چند وعده تقسیم کنید و راس زمان مقرر به سگ غذا دهی کنید تا روتین مشخصی را پیدا کند.

  • تنوع در تغذیه: برای اطمینان از دریافت تمامی مواد غذایی مورد نیاز سگ، باید اصول تغذیه را بدانید. درک چگونگی تقسیم بندی وعده های غذایی تر، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که می‌تواند نیاز سگ را برطرف نماید. به همین دلیل باید برخی از غذاهای خشک، مرغ، گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات، و میوه های مجاز را در این پروسه قرار دهید.

  • پرهیز از غذاهای مضر: برخی از غذاها برای سگ مضر هستند. به عنوان مثال، شکلات، پیاز، سیر، انگور، بادام و آلوئه‌ورا برخی از مواردی هستند که باید از تغذیه سگ پرهیز کرد.

  • چکاپ دوره‌ای دامپزشک: برای اطمینان از بالانس غذایی و تغذیه مناسب، باید حتما به صورت دوره ای مراجعه به دامپزشک داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید از مطلوب بودن تغذیه اطمینان حاصل کنید.

راهنمای بالانس غذایی سگ

بالانس غذایی سگ یعنی فراهم کردن تمامی مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت و رشد سگ! به همین دلیل لازم است تا اطلاعاتی در خصوص بالانس تغذیه سگ کسب کنید تا با اطمینان کافی در این زمینه گام بردارید. در این بخش به کلیه پارامترهای مورد نیاز در تغذیه سگ اشاره می کنیم.



1. پروتئین

شما باید به میزان کافی پروتئین در اختیار سگ قرار دهید. پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی سگ محسوب می‌شود. برای سگ های بزرگ و فعال، ممکن است نیاز به مقدار بیشتری از پروتئین داشته باشند. منابع پروتئین معمولاً گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، و محصولات دامی هستند.



2. چربی

مصرف چربی‌ها نقشی اساسی در سلامت پوست و مو، سلامت قلب، و حفظ انرژی روزانه سگ ایفا می‌کند. شما باید حتما با استفاده از روغن‌های سالن مثل کانولا، روغن ماهی و زیتون، سگ را از این نیاز تامین کنید.

3. کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی برای سگ هستند. اگر میخواهید بدانید که نان و برنج برای سگ مفیده یا مضر، باید بدانید که مصرف به اندازه آن در شرایط عادی می‌تواند مفید باشد. معمولا منابع کربوهیدرات به وسیله غذاهایی که از دانه‌ها، گندم، و برنج تهیه شده‌اند، تامین می‌گردد.



4. فیبر

فیبر یکی از ملزومات تغذیه سگ‌ها است. فیبر به سلامت گوارش کمک می‌کند و در پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، بسیار مؤثر است. سبزیجات و میوه‌ها منابع خوبی از فیبر هستند.

5. ویتامین‌ها و مواد معدنی

مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایی مثل A، D، E، و K و مواد معدنی (مانند کلسیم، آهن، زینک) برای سلامت عمومی، رشد، و حفظ سیستم ایمنی سگ‌ها لازم هستند. به همین دلیل وجود میوه‌های مجاز، سبزیجات، گوشت و موارد این‌چنینی در تغذیه پت ضروری است.



6. تعادل مواد مغذی

استفاده از هر یک از این موارد ذکر شده، باید به اندازه متعادل باشد. استفاده بیش از اندازه هرکدام می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. به همین دلیل باید حتما هوشمندانه اقدام کنید و با نظر دامپزشک سگ‌تان، تعادل غذایی را مشخص نمایید تا درصد استفاده از هرکدام از خوراکی‌ها مشخص باشد.



7. توجه به نیازهای خاص

- برخی از سگ‌ها نیازهای خاصی دارند، مثلاً سگ‌های بزرگ‌تر نیاز به کلسیم بیشتری دارند. دامپزشک شما می‌تواند بر اساس نیازهای خاص سگ شما توصیه‌هایی ارائه کند.

جایگاه نان و برنج در تغذیه سگ

همان طور که از ابتدا مشخص بود، سوال اصلی در خصوص مصرف نان رو برنج برای سگ ها است. در تغذیه سگ، نان و برنج به عنوان منابع کربوهیدرات می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. اما در مواقع خاص، ممکن است نیاز به تغییرات در رژیم غذایی سگ احساس شود. بعضی از سگ‌ها به دلیل مشکلات معده، از مصرف برنج و نان منع می‌شوند. بعضی افراد ممکن است توصیه کنند که مصرف نان و برنج برای سگ مفیده و حتی سگ‌هایی که مشکل گوارشی دارند، باز هم امکان استفاده از نان و برنج را خواهند داشت! اما نظر بسیاری از دامپزشکان مخالف آن است و استفاده از برنج را همراه با درصد بالایی از پروتئین توصیه می‌کنند. استفاده از برنج به صورت پخته بسیار ضروری است.

نان به عنوان یک ماده غذایی دارای کربوهیدرات، بسیار چاق کننده است و کالری زیادی به رژیم غذایی سگ اضافه می‌کند. بنابر این لازم است که در شرایط اضافه وزن، مصرف نان را ممنوع کنید. و اگر سگ شما اضافه وزن داشته باشد، بهتر است با دامپزشک خود در مورد تنظیم رژیم غذایی و نظارت بر وزن صحیح صحبت کنید. نان دارای اثرات گلایسمیک بالا است و می‌تواند در رژیم غذایی پت اختلالالی ایجاد کند و سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پس از خرید سگ از باشگاه اطلس دام، حتما در خصوص نحوه تغذیه از متخصصین پرس و جو کنید و آگاهانه روندی صحیح را در پیش بگیرید.

برچسب ها: سگ ها ، تغذیه
:
:
:
آخرین اخبار