تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۸۳۷۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون صنايع دستی اداره كل ميراث خوزستان:
نگاه ما در صنايع دستی فراتر از خوزستان و ايران است
در كشور ما آن گونه كه بايد به بخش صنايع دستي نگاه نمي‌شود در حالي كه اين بخش يكي از ارز آورترين بخش‌ها به شمار می رود / اين اقدام تاكنون در هيچ نمايشگاهي انجام نشده است / به دنبال راه‌يابي به بازارهاي خارج از كشور هستيم
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان گفت: در كشور ما آن گونه كه بايد به بخش صنايع دستي نگاه نمي‌شود در حالي كه اين بخش يكي از ارز آورترين بخش‌ها به شمار می رود.
 
افشين حيدري  در خصوص برپايي نمايشگاه صنايع دستي سراسري خوزستان اظهاركرد: در اين نمايشگاه 30 استان اعلام آمادگي كرده‌اند و استان‌هايي كه در زمينه صنايع دستي از سايرين مطرح‌تر هستند چهار صنعت‌گر و استان‌هاي ديگر نیز هر يك سه صنعت‌گر را به ما معرفي كرده‌اند.

افشین حیدری، معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان

وي افزود: در اين نمايشگاه كه بیشتر به صنايع دستي اختصاص داده شده است بخشی را نیز به سوغات اختصاص داده‌ايم و در كنار اين نمايشگاه‌ها براي اولين بار غرفه‌اي را هم به نام فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنايع دستي راه‌اندازي كرده‌ايم.

معاون صنايع دستي خوزستان ادامه داد: اين اقدام تاكنون در هيچ نمايشگاهي انجام نشده است چون نگاه ما در صنايع دستي خيلي فراتر از خوزستان و ايران است و به دنبال راه‌يابي به بازارهاي خارج از كشور هستيم.

وي تصريح كرد:‌ با توجه به اين ‌كه يك استان مرزي هستيم مي‌توانيم پايگاه خوبي براي صادرات كشور باشيم و به طور يقين افراد زيادي هستند كه تمايل زيادي به سرمايه‌گذاري در اين بخش دارند.

حيدري خاطرنشان كرد: شناسايي اين افراد و توانمند كردن آن‌ها يكي از وظايف اصلي ما به شمار مي‌رود. صادرات نياز به پشتوانه نیاز دارد و اين پشتوانه‌سازي يعني توليد با كيفيت داشته باشيم و توليدكنندگان را حمايت كنيم تا به هدف مد نظرمان برسيم.

 وي اظهار كرد: در اين نمايشگاه افرادي كه به غرفه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مراجعه كنند نام‌ آن‌ها در فهرست سرمايه‌گذاران ثبت شده و آن‌ها را به سرمايه‌گذاري در بازارچه‌هاي دايمي، كارگاه‌هاي توليدي، صادرات، بازارچه و نمايشگاه‌هاي موقت داخلي و خارجي و حتي نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي تشويق مي‌كنيم.

معاون صنايع دستي خوزستان عنوان كرد:‌ در اين نمايشگاه به اداره زندان‌ها، بهزيستي، امور عشاير و ستاد عتبات عاليات با توجه به همت مردم در جهت ساخت بخشي از مرقد مطهر حضرت اميرالمومنين (ع) غرفه‌هايي را اختصاص داده‌ايم. همچنین براي خوزستا‌ني‌ها نيز در اين نمايشگاه بیش از70 غرفه اختصاص داده‌ایم و در مجموع شايد تعداد غرفه‌ها به بيش از 280 غرفه برسد.

 وي افزود: در اين نمايشگاه سياه چادر اقوام نيز برپا است كه برپايي آن به شناساندن اقوام خوزستاني به ساير استان‌ها كمك زيادي مي‌كند.

حيدري خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه از معاون صنايع دستي كشور، استاندار خوزستان، رييس مجمع نمايندگان استان و ساير نمايندگان دعوت به عمل مي‌آيد تا آن‌‌ها از نزديك با صنايع دستي استان آشنا شوند و اميدواريم حضور آن‌ها در این نمايشگاه به حوزه صنايع دستي در بحث قانون‌گذاري كمك زيادي کند.

وي یادآوری کرد:‌ صنايع دستي هم اکنون يكي از بهترين راه‌هاي دور زدن تحريم‌ها است چون كشوري نظير چين از اين طريق توانست بازارهاي جهاني را از آن خود كند. ما نيز در نمايشگاه بصره نشان داديم كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم.

معاون صنايع دستي خوزستان تصريح كرد: ‌متاسفانه در كشور ما آن گونه كه بايد به بخش صنايع دستي بها داده نمي‌شود در حالي كه تاكنون بيش از 640 ميليون دلار صادرات صنايع دستي در سطح كشور داشته‌ايم. ‌به عقيده من اگر به اين بخش نگاه بهتري شود بدون شك مي‌توانيم صادرات خود را دو چندان كنيم.

 حيدري برپايي نمايشگاه صنايع دستي خوزستان را فرصت مناسبي براي صنعت‌گران خوزستاني دانست و گفت:‌ در اين نمايشگاه صنعت‌گران استان علاوه بر رقابتي كه با ساير استان‌ها دارند مي‌توانند محصولات خود را به همگان بشناسانند و اگر اين روند ادامه داشته باشد سال آينده آغاز فصل جديدي در صنايع دستي استان خواهد بود.

 وي خاطرنشان كرد: ‌شروع به كار بازارچه‌هاي جديد، غرفه‌هاي فروش در ميادين و يا معابر پارك‌ها نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي اصلي ما براي سال آينده خواهد بود.
 
معاون صنايع دستي خوزستان گفت: اكنون بازارچه شادگان راه‌اندازي شده و براي آن نيز سرمايه‌گذاراني در نظر گرفته شده و آماده افتتاح است و سراي افضل شهرستان شوشتر نيز اكنون يكي از بازارچه‌هاي خوب استان محسوب مي‌شود.

وي تاکید كرد: اكنون به دنبال آن هستيم كه در اهواز نيز 2 بازارچه‌ راه‌اندازي كنيم ولي هنوز با مالكان اماكني كه مد نظرمان است به توافق نرسيده‌ايم ولي سعي‌مان بر اين است كه اين بازارچه‌ها را در فضاهاي خوبي در سطح شهر راه‌اندازي كنيم.

حيدري، با بيان اين كه صنايع دستي مدت‌ها در حاشيه بود و در متن قرار نداشت، اظهار كرد: اكنون با توجه به توصيه‌هاي مقام معظم رهبری مبني بر استفاده از اقتصاد مقاومتي و استفاده از هر گونه فرصت براي توليد صنايع دستي يكي از بهترين محصولات براي بخش صادرات کشور است چون اين بخش يكي از ارز آورترين رشته‌ها در کشور ما به شمار مي‌رود.

 وي به ايجاد بازارچه‌هاي مجازي صنايع دستي نيز اشاره كرد و گفت: قصد داريم چنين بازارچه‌هايي را راه‌اندازي كنيم چون پس از اعلام آن خيلي از ايراني‌هاي مقيم خارج كشور به خوبی استقبال كردند و اين نشان مي‌دهد كه در اين بخش تا چه اندازه مي‌توانيم حساب ويژه باز كنيم.

معاون صنايع دستي خوزستان افزود: اين طرح و چند برنامه ديگر را در ابتداي سال 92 به عنوان اصلي‌ترين برنامه‌هاي خود ارايه مي‌دهيم و در سال آينده نیز براي بخش‌هاي مختلف تقويم‌هاي جداگانه‌اي را طراحي مي‌كنيم.

 وي به تسهيلات مشاغل خانگي اشاره كرد و خاطرنشان كرد: براي مشاغل خانگي مبلغي معادل هفت ميليارد تومان را گرفته‌ايم و اعتبار ديگري را نيز به همين ميزان از سوي صندوق توسعه ملي اخذ كرديم تا در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگاني كه كالاي آن‌ها ارزش صادر كردن داشته باشيم قرار مي‌دهيم.

حيدري اظهار كرد: تسهيلات ديگري نيز در قالب وام‌هاي 16 درصد از طريق بانك‌هايي كه با صندوق توسعه ملي قرارداد دارند به متقاضيان واجد شرايط اهدا مي‌كنيم. پيش از اين نيز كارشناسان ما در اين خصوص كارگاه‌هاي نيازمند وام را شناسايي كرده‌اند و اگر هنوز هم كارگاه‌هايي در سطح استان نيازمند وام 16 درصدي هستند مي‌توانند براي اخذ تسهيلات اقدام كنند.

 وي با اشاره به ريشه دار بودن صنايع دستي خوزستان گفت: ‌هميشه گفته‌ايم كه صنايع دستي خوزستان ريشه‌دار است ولي هيچ گاه به حفظ اين ريشه‌دار بودن فكر نكرده‌ايم.

معاون صنايع دستي خوزستان ادامه داد:‌ اكنون استان‌هايي نظير اصفهان و شيراز بازارچه‌هايي ثابت براي فروش محصولات صنايع دستي به گردشگران دارند در حالي كه در خوزستان گردشگران براي تهيه صنايع دستي استان سرگردانند.

وي بیان كرد: با توجه به نگاه مثبتي كه استاندار خوزستان به بخش صنايع دستي دارد در سال 92 مي‌توانيم بازار خوبي را در اهواز راه‌اندازي كنيم.

حيدري خاطرنشان كرد: در شهرستان‌هايي نظير شوشتر و دزفول بازارچه‌هاي قديمي وجود دارد ولي اگر سرمايه‌گذاراني باشند كه تمايل به سرمايه‌گذاري در اين بخش داشته باشند آن‌ها را حمايت مي‌كنيم. اكنون نيز با هماهنگي‌هايي كه با فرمانداران شهرستان‌ها انجام داده‌ایم براي ساير شهرستان‌ها نيز برنامه هاي خوبي را در دستور كار قرار داده‌ايم.

وي در ادامه به كلاس‌هاي آموزشي صنایع دستی در استان نيز اشاره كرد و گفت: ‌دوره جديد كلاس‌هاي ما تمام شده و اكنون در حال آماده كردن كارهاي اولیه براي برگزاري دوره جديد هستيم. اين كلاس‌ها يا از اوايل اسفند 91 و يا از اوايل فروردين 92 برگزار مي‌شوند. در اين دوره‌ها رشته‌ها براساس شهرهاي مختلف و صنايع دستي خاص هر شهرستان متفاوت است. برای مثال در شهرستاني نظير دزفول "كپو" استقبال زيادي دارد و در خراطي نيز دزفول در سطح كشور صاحب سبك است.

او ادامه داد:‌ امسال براي اولين بار با سازمان فني و حرفه‌اي تفاهم‌نامه‌هايي را امضا كرديم تا افرادي كه مي‌توانند در بخش کلاس‌های خصوصي به بحث آموزشي بپردازند به فني حرفه‌اي معرفي شوند و به آن‌ها مجوز داده شود.

حيدري صنايع دستي را به عنوان يك علاقه قلبي توصيف كرد و گفت: پيش از اين كه وارد اين محيط شویم نمي‌دانستیم فضاي صنايع دستي چه گونه است ولي اكنون به همراه ساير دوستاني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنیم به چشم يك كارمند به خود نگاه نمي‌كنيم چون از نظر ما صنايع دستي به اندازه‌اي مقدس است كه در هر كجاي آن كه تلاش كنيم نقطه‌هاي مثبتي را مي‌توانيم مشاهده كنيم.

 وي اظهار كرد: تلاش كردن در اين عرصه باعث ايجاد اشتغال مي‌شود و با پرداخت يك وام پنج ‌ميليون توماني مي‌توان رزق و روزي را به يك خانواده اهدا كرد. وقتي سرمايه‌ در اختيار اين هنرمندان قرار گيرد و بازار فروش آن‌ها نيز تعيين شود بدون شك اين درآمدزايي مي‌تواند كمك زيادي به اقتصاد برخي خانواده‌ها بكند.

 معاون صنايع دستي استان به برگزاري جلسات متعدد كارگروه‌های اشتغال در استانداري اشاره كرد و گفت:‌ در اين كارگروه‌ ما مي‌توانيم مسايل و مشكلات صنعت‌گران را به مديران استان به خصوص مدير عاملان بانك‌ها انتقال دهيم تا اگر در خصوص اخذ تسهيلات مشكل خاصي وجود داشته باشد راهكار مناسبي را از سوي آن‌ها بشنويم.

وي در پايان این گفت‌وگو به حضور نمايندگاني از استان براي حضور در نمايشگاه آستاراخان اشاره كرد و گفت:‌ در اين نمايشگاه چهار و يا پنج صنعت‌گر از خوزستان حضور مي‌يابند و اميدواريم حضور پررنگي در اين نمايشگاه داشته باشيم. بخشي از این كار به عهده خود صنعت‌گران است و محصولات خود را ارايه مي‌دهند.  همچنين در كنار آن‌ ما بخشي از محصولات ساير صنعت‌گران را به آن‌ها مي‌دهيم تا به عنوان نمايندگان استان اين محصولات را در نمايشگاه روسيه به فروش برسانند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
6
8
امید است با حضور برادر عزیزمان جناب اقای حیدری تلاشی در جهت اشتغال هنرمندان صنایع دستی صورت پذیرد . بهتر است مردم شریفمان بجای خرید صنایع دستی چینی و تایلندی با قیمت گزاف به فرهگ خودمان گرایش پیدا کنند . در همین اهواز تابلوی چوبی تایلندی 8 میلون تومان به فروش میرسد حال انکه تابلو فرشها و مینیاتورهای زیبای ایرانی اصلا در هیچ مغازه ای در اهواز پیدا نمیشود . فرهنگ سازی باید کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
9
4
بابا تو هم بيكاري ...مملكت اين همه مشكل داره اين اومده از صنايع دستي مي گه ...اي بابا
صنعتگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
6
7
سلام
اززحمات آقای حیدری تشکر میکنم ،بالاخره کسی پیدا شدبرای صنایع دستی کاری کند واقعا توی این مدت حضور ایشان ما صنعتگران تحول دیدیم
علي
|
United States of America
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
1
5
سلام
صنايع دستي خيلي جاي كارداره ويكي ازمهم ترين كارها نمايشگاه وبازارچه است ،كه الحمدالله نمايشگاه توي اهواز درحال برگزاري است بعدازشش سال اميدوارم آقاي حيدري بازارچه اي بزرگ هم براي اهواز تاسيس كنه
ولي اززحماتش تشكرميكنم ،تاريخ نشان داده هرجا كه جوان مسئوليت گرفته تحول ايجادشده...
((((((((((قابل توجه آقاي استاندار)))))))))
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
5
4
این حر فا همش قشنگه ولی تا چه حد عملی میشه باید تماشا کرد رشته منم صنایع دستی هست ولی تا حالا هیچ حمایتی از طرف سازمان صنایع دستی اهواز نداشتم.پس...
صنعتگرمظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
0
5
من خیلی خیلی خیلی خوشحالم که بعد از شش سال نمایشگاه سراسری توی اهواز راه افتاده واین شب عیدی ماصنعتگران فروش کنیم واقعا تشکرمیکنم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
6
رونق صنایع دستی استان میتواند به رونق اقتصادی استان کمک شایانی نماید. اولین ومهمترین مرحله در معرفی و رونق هر صنعت تبلیغات است امید است برگزاری اینگونه نمایشگاه ها استمرار داشته و با توانایی که از شما سراغ داریم همواره موفق باشید.
گلابتون
|
Bulgaria
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
1
0
این نمایشگاه واقعا حتی در حد لغت صنا یع دستی نبود چه برسه کیفیت بالا این همه کالای تجاری چه ربطی به صنا یع دستی داشت؟؟؟حتی من ام دی اف کار خونمونه اونجا دیدم که روی ام دی اف با رنگ یه چیزایی کشیده بود لطفا اگر نمی دونید صنا یع دستی چیه حد اقل برید 2 تا کتاب در مورد تعریف اصلیش بخونید بعد بیاید بشید راس صنا یع دستی خوزستان..جای بسی تاسف...
:
:
:
آخرین اخبار