تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۸۴۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از پوکه معدنی برای آکواریوم
آنتی باکتریال بودن پوکه معدنی از جمله ویژگی های منحصر به فرد این سنگ است که برای استفاده در آکواریوم کاربرد دارد
 ویژگی آنتی باکتریال بودن پوکه معدنی که مانع از رشد باکتری های متفاوت در آکواریوم است باعث شده است که درمیان سنگ های زیبای آکوریوم های کوچک و بزرگ در سرتاسر دنیا این سنگ را هم به کرات ببینیم

علاوه بر آن در آکواریوم های گیاهی پوکه معدنی به دلیل آنکه باعث افزایش سطح اکسیژن آب هم میشود، در رشد گیاهان نیز تاثیر مثبت دارد و موجب میشود تا عمل فتوسنتز گیاهان موجود در آب بهبود یابد.

لازم به ذکر است که به دلیل وزن کم پوکه معدنی، وجود آن در آکواریوم بار اضافه و وزنی به آکواریوم اضافه نمی کند و این در حمل و نقل آکواریوم هم به شما کمک میکند و به سبب رنگها و اندازه های متفاوت پوکه معدنی آکوریوم فضای زیبا و دلنشین تری خواهد داشت.

پوکه معدنی و باکتری های مفید در آکواریوم

البته در این که همه باکتری های موجود در محیط آکواریوم مضر نیستند شکی نیست و حتی وجود برخی از آنها نیز لازم است.

برای مثال یکی از این باکتری های مفید،باکتری به نام نیتروفایر است که به صورت طبیعی در آکواریوم به وجود می آید و وظیفه اصلی این باکتری این است که آمونیاک سمی حاصل از فعالیت های آبزیان را که بسیار خطرناک است، به نیترات غیر سمی تبدیل کند.این باکتری برای رشد و تکثیر احتیاج دارد که بر روی یک جسم مستقر شود،این باکتری بر روی سطح پوکه معدنی قرار گرفته، وجود پوکه سبب بهبود عملکرد و تسریع در تصفیه

آب توسط این باکتری می شود و این یکی دیگر از محاسن پوکه معدنی برای آکواریوم میباشد.

نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم

نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم بسیار آسان است و با یک سرچ ساده در اینترنت میتوانید دانش استفاده از پوکه معدنی برای آکواریوم را کسب نمایید. 

مرحله اول: تمیز کردن

ابتدا حتما پوکه معدنی و آکواریوم را بخوبی بشویید تا تمیز شوند

مرحله دوم: کنترل و ساییدن

 سنگ ها را به طور کامل تمیز کنید و سپس پوکه معدنی‌ها را با یکدیگر برخورد دهید، تا اگر خراش یا تیزی در لبه های هر کدام از پوکه ها بود صاف و صیقل داده شود. این کار از خراشیدن بدن ماهی‌ها در آب جلوگیری میکند. دراین مرحله می‌توانید با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مخصوص آکواریم پوکه‌ها را تمیز کنید تا با این روش هر گونه باکتری در آن از بین برود.

مرحله سوم: جوشاندن

در این مرحله باید پوکه معدنی جوشانده شود، که تاکید زیادی برای انجام این مرحله نمی‌شود. اما برای اطمینان بیشتر در ضد عفونی شدن پوکه‌ها، می‌توان آن را انجام داد. برای این منظور یک ظرف بزرگ را در نظر بگیرید و سر آن را با پوششی مهار کنید زیرا به دلیل وجود منافذی که در پوکه وجود دارد، احتمال انفجار آن‌ها وجود دارد پس باید دقت زیادی داشته باشید. توجه کنید که حداکثر زمان برای جوشاندن پوکه 3 دقیقه است. جوشاندن بیش از حد آنها باعث خراب شدن و خرد شدن پوکه معدنی می‌شود.

مرحله چهارم: خشک کردن

بعد از اینکه سنگ‌ها را جوشاندید نباید آن‌ها را بلافاصله در آکواریوم قرار دهید، بلکه باید ابتدا آن‌ها را به طور جداگانه روی کاغذ خشک کن تمیز قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. وقتی سنگ‌های پوکه معدنی خشک شدند می‌توانید آنها را در آکواریوم قرار دهید.

استفاده از ماده سفید کننده:

اگر تمایلی به جوشاندن سنگ پوکه ندارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. مقداری مایع سفید کننده مخصوص آکواریوم  را بردارید. مقدار مایع 1 به 10 است. سنگ‌ها را برای 24 ساعت در این محلول قرار دهید. بعد از این مدت سنگ‌ها را با آب تصفیه شده بشویید و مواد سفید کننده را کاملا از آن ها پاک کنید.

مرحله پنجم: ریختن در آکواریوم

زمانی که پوکه‌ها را آماده کردید، متناسب با سایز آکواریوم خود حجم مناسبی از پوکه‌های معدنی را در آکواریوم  قرار دهید. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود از پوکه های هم شکل و هم سایز استفاده کنید و یا اینکه از سایزهای مختلف پوکه و رنگ‌های متنوع استفاده کنید.

نکات مهم برای خرید پوکه در آکواریوم

1- خرید پوکه معدنی از نمایندگی های معتبر را فراموش نکنید

2- رنگ،اندازه و ابعاد پوکه معدنی برای استفاده در آکواریوم نکته مهمی است که نباید نادیده گرفته شود

3- استفاده از پوکه های رنگی سبب زیبایی بیشتر آکواریوم شما شده،اما می توانید از پوکه های تیره رنگ نیز استفاده نمایید واین بسته به سلیقه شما دارد

4- معمولا در آکواریوم از پوکه های نخودی،فندقی و بادامی با ابعاد کوچک استفاده می کنند اما شما می توانید از اسکوریا با ابعاد بزرگتر نیز استفاده نمایید.

قیمت پوکه معدنی برای استفاده در آکواریوم

همه پوکه های به کار رفته در آکواریوم به صورت طبیعی نیستن در واقع برخی از پوکه‌ها توسط کارخانه به شکل گوناگونی تولید می‌شوند تا جلوه زیباتری به آکواریوم دهند. پس مسلما قیمت این پوکه معدنی ها نسبت به پوکه معدنی ساده بیشتر خواهد بود.

بهتر است اصل را به استفاده از مواد طبیعی بگذاریم، زیرا استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی که در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند از ما دور می شود و به نحوی به سلامتی خود و جامعه کمک می کنیم، قیمت پوکه معدنی در آکواریوم چندان زیاد نیست و همه توانایی خرید آن را دارند اما قیمت پوکه معدنی که انتخاب می‌کنید با توجه به خصوصیات آن متفاوت است.

کدام پوکه معدنی برای استفاده در آکواریوم بهتر است؟

شما میتوانید از انواع پوکه همچون پوکه قروه، پوکه عدسی، پوکه بادامی، پوکه فندقی برای آکواریوم استفاده نمایید، البته از انواع دیگر پوکه از جمله اسکوریا و پرلیت نیز می توان در آکواریوم استفاده کرد 

برچسب ها: آکواریوم ، پوکه ، معدن
:
:
:
آخرین اخبار