تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۸۵۸۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان
قراردادهای پیمانکاری یکی از موضوعات بحث سازمان امور مالیات در سامانه مودیان هستند که باید در سامانه ثبت شوند. با ما همراه باشید.
 قراردادهای پیمانکاری یکی از موضوعات بحث سازمان امور مالیات در سامانه مودیان هستند که باید در سامانه ثبت شوند. صورت وضعیت های پیمانکاری از مهمترین اسناد سازمان اقتصاد و دارایی کشور به شمار می روند و به همین خاطر ثبت این قراردادها اهمیت دارد. برای صدور و نحوه ارسال این قراردادها در سامانه باید به دنبال روش های اصولی بگردیم تا در این فرایند مشکلی به وجود نیاید. این صورت وضعیت ها در قالب اسناد معتبر صادر شده و در قراردادهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. در هر یک از این صورت وضعیت ها میزان کار و خدمات ارائه شده و بسیاری اطلاعات دیگر ارائه می شوند. 

شرح قرارداد پیمانکاری 

در قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان می توانید بسیاری از اطلاعات فی مابین را در پروژه های عمرانی مشخص کنید. به این ترتیب کل فرایند از نظر امور مالیاتی وجهه قانونی به خود می گیرد. در هر یک از این صورت وضعیت ها در وهله اول یک بازه زمانی مشخص می شود که طی آن خدمات مورد نظر ارائه می شوند. کلیه خدمات در قرارداد مربوطه شامل دستمزدهایی هستند که در سند ثبت شده درج خواهد شد. در این اسناد در خصوص مبالغی که از سوی کارفرما به افراد پرداخت می شود نیز اطلاعاتی ارائه شده که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. 

هزینه های کل پروژه نیز در بخش هایی از قرارداد درج می شوند. از میان آن ها می توان به خدمات فنی و مهندسی و مبالغ پرداختی در قبال آن ها، خرید مصالح و هزینه های حمل و نقل آن ها، هزینه های نصب و هزینه های ساخت اجزای مختلف ساختمان و... اشاره کرد. هر یک از این موارد مبالغ به خصوصی را در بر می گیرد که در رابطه با کلیه آن ها اطلاعاتی در اسناد مربوطه ذکر می شوند. در هر یک از این قراردادها از صورت وضعیت های مربوطه نیز استفاده می شود. صحت کلیه اطلاعات باید توسط هر یک از کارشناسان بررسی شده و سپس قرارداد مربوطه درج و ارسال شود. 

انواع صورت وضعیت پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان شامل دسته بندی های گوناگونی می شود که هر یک از آن ها شرایط ویژه ای در پروسه های ساختمانی به همراه دارند. برخی از مهمترین دسته بندی های این صورت وضعیت ها را در زیر مشاهده می کنید:

صورت وضعیت موقت پیمانکاری 

یکی از مهمترین نوع صورت وضعیت ها در این زمینه، صورت وضعیت موقت پیمانکاری است که در آن بین پیمانکار و کارفرما در خصوص یک بازه زمانی مشخص توافق می شود. این صورت وضعیت ها مربوط به صورت حساب های دوره ای بوده و بسیاری از هزینه های مربوط به پروژه را در بر می گیرد. از میان این هزینه ها می توان به نرخ تجهیزات و مصالح پای کار اشاره کرد. مدت زمان هر یک از این صورتحساب ها می تواند بسیار کوتاه باشد. به طور مثال برخی از پروژه ها در دوره های یک ماهه انجام می شوند. اما اغلب پیمانکاران این دوره های کوتاه را در قرارداد ذکر نمی کنند. 

برای درج و ارسال هر یک از این صورتحساب ها می توان در صورت نیاز آن ها را اصلاح کرد. سپس در موعد بعدی اقدام به جبران خطاهای موجود در صورت حساب می شود. تحویل و ثبت صورت وضعیت های موقت پیمانکاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عدم ارائه به موقع آن بر عهده پیمانکار پروژه خواهد بود. 

صورت وضعیت قطعی پیمانکاری

یکی دیگر از انواع دسته بندی های قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان صورت وضعیت های قطعی پیمانکاری است که به عنوان آخرین صورت وضعیت در پروژه مشخص می شود. این نوع به خصوص از صورت وضعیت ها قابل اصلاح نبوده و قابلیت جبران خطاهای وارده را نخواهد داشت. به همین خاطر در تنظیم هر یک از آن ها باید دقت بالایی داشته باشید. در هر یک از این صورت حساب ها هزینه های جمع آوری کارگاه، باقی مانده های بندهای قرارداد و... ذکر می شوند و تکمیل کننده صورتحساب قطعی خواهند بود. این صورت وضعیت ها بین کارفرما و مهندسین ناظر بسته شده و به تایید هر دو طرف می رسند. مبالغ هر یک از این صورت وضعیت ها تا سه ماه با پیمانکار مربوطه تسویه می شود. 

نحونه ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورت حساب ها

در سال های اخیر قوانینی تصویب شده که پیروی آن ها باید قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان ثبت و ارسال شود. پیش از این شما نیازمند ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی می باشد که با توجه راهنمایی های گیتی حساب می توانید این اقدام را سریعتر انجام دهید. برای این منظور به ازای هر صورت وضعیت که به تایید دو طرف قرارداد می رسد، یک صورتحساب فروش نیز در سامانه بارگزاری می شود. اجرای این فرایند بر اساس قوانین موجود در امور مالیات کشور الزامی است و سرپیچی از آن جریمه ها و خساراتی به همراه دارد. اداره مالیات در سال های اخیر بارها فراخوان مربوط به ثبت صورتحساب های پیمانکاری را ارائه کرده است.

 

شناسه کالای خدمات پیمانکاری 

برای ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان باید حتما شناسه های کالای مربوط به خدمات پیمانکاری را در دسترس داشته باشید. هر یک از این شناسه ها در خصوص بخش های مختلف پروژه های پیمانکاری متفاوت تعیین می شوند. از میان آن ها می توان به شناسه های مربوط به خدمات نیروی انسانی، خدمات تعمیر و نگهداری، خدمات نظافت و تمیزکاری، خدمات مربوط به طراحی شبکه های آب و.... اشاره کرد که هر یک در این پروژه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. خدمات مبنی بر مهندسی و فناوری نیز در این حوزه دسته بندی می شوند و شناسه های پیمانکاری را دریافت می کنند. 

جمع بندی

در این مبحث به معرفی قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان و شرایط و ضوابط مربوط به آن در سامانه امور مودیان مالیاتی پرداختیم. این سامانه در سال های اخیر فراخوان هایی در خصوص ثبت صورتحساب های فروش برای قراردادهای پیمانکاری ارائه کرده و قوانینی در این زمینه تصویب شده است. بر این اساس هر یک از پیمانکاران پس از تایید صورت وضعیت های مربوط به پیمانکار و کارفرما موظف به ثبت آن در سامانه مودیان هستند. شما می توانید برای سهولت در امور ثبت قراردادها از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنید و با این روش سرعت عمل کارها را افزایش دهید.

:
:
:
آخرین اخبار