تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۹۲۳۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صنایع ‌دستی از مصادیق بارز شعار سال است
صنایع ‌دستی از مصادیق بارز شعار سال است

 یک کارشناس صنایع‌ دستی با اشاره به این‌که شعار امسال طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، گفت: مصنوعات صنایع ‌دستی را می‌توان یکی از مصادیق بارز شعار سال دانست.

عبدالرضا حسن‌پور ادامه داد: مصنوعات صنایع ‌دستی به صورت کامل با مشارکت مردم، صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان تولید و به بازار عرضه می‌شود و با سلایق و علایق مردم، مشتریان و خریداران و صادرکنندگان خریداری می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به ماهیت صنایع ‌دستی که مصنوعات آن توسط صنعتگران حرفه‌ای مختلف به وسیله دست و ابزار ساده در کارگاه‌های کوچک و یا خانگی تولید می‌شوند می‌توان گفت صنعتگران نقش اصلی در شعار امسال به عهده دارند و به خوبی می‌توانند انجام وظیفه کنند.

او با اشاره به این‌که تولیدات صنایع ‌دستی در حالی که از زیبایی برخوردار هستند جنبه کاربردی نیز دارند افزود: مصنوعات صنایع ‌دستی با بهره‌مندی از جنبه‌های کابردی ـ تزیینی مشتری‌های بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

این کارشناس صنایع ‌دستی گفت: شیوه تولید مصنوعات کاربردی ـ تزیینی صنایع‌ دستی در ادوار گذشته معمول بوده اما در مسیر خود مشکلات و تنگناهایی را داشته و شاهد منسوخ شدن برخی از کالاهای صنایع‌ دستی در بعضی از نقاط کشور از جمله خوزستان و دزفول بوده‌ایم.

وی متذکر شد: با این‌که دزفول هنوز در کمیت و کیفیت تولیدات قطب صنایع‌ دستی استان خوزستان محسوب می‌شود اما برای مشارکت بیشتر مردم که طبعا جهش تولید را ملزم خواهد کرد در حوزه صنایع ‌دستی باید حمایت جدی مسؤلان را همراه خود داشته باشد.

حسن‌پور تاکید کرد: حمایت مسوولان نه با قوانین و مقررات تولیدات ماشینی و کارخانجات صنعتی و یا موسسات تجاری بلکه با توجه به واحدهای صنایع‌ دستی که تولیدات آنها ضمن دستی ‌بودن با احساس، ذوق و ظرافت عرضه می‌شوند باید همراه باشد.

وی افزود: مسوولان ذی‌ربط می‌توانند قوانین ساده و تسهیلات سهل‌الوصول، کم‌بهره و درازمدت را در نظر بگیرند که برای صنعتگران صنایع ‌دستی مقرون به صرفه باشد.  

او پیشنهاد کرد: از دیگر حمایت‌های مسوولان صنایع دستی که می‌تواند شعار سال را تحقق بخشد این است که تشکیل نمایشگاه‌های بیشتر و تمهیدات بهتر نسبت به سال‌های گذشته را در برنامه‌های خود داشته باشد.

این کارشناس صنایع‌ دستی اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی تورهای گردشگری زیارتی و سیاحتی ویژه خانواده‌های صنعتگران و نیز فراهم کردن حضور صنعتگران صنایع ‌دستی به ویژه دارندگان نشان ملی و مهر اصالت در نمایشگاه‌های خارج از کشور با تسهیلات خاص و سرانجام برخورداری از تجارت الکترونیکی رایگان برای عرضه و فروش مصنوعات از جمله اقداماتی است که می‌تواند این نهاد ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به شعار جهش تولید و مشارکت مردم در زمینه صنایع دستی به عواملی از جمله نیروی انسانی، سرمایه، تجهیزات و مواد اولیه نیاز است.

حسن‌پور گفت: خوشبختانه توجه جوانان و گرایش به حرفه‌های صنایع ‌دستی و به طور نمونه خراطی دزفول در چند سال اخیر بسیار زیاد بوده به طوری که بسیاری از افراد آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.

او با اشاره به این‌که هنرمندان خراطی در تامین مواد اولیه که انواع چوب و به ویژه چوب جگ یا شیشم است دچار مشکل هستند گوش‌زد کرد: مسئولان ذی‌ربط با کمک سازمان‌های مرتبط با کاشت درختان باید مساعدت لازم را انجام دهند.

وی معتقد است: صنایع دستی استان می‌تواند کارگاه‌های کوچک خراطی، سجاده‌بافی، کپوبافی و سایر حرفه‌های صنایع دستی را در خانه‌های سنتی تجهیز و در اختیار علاقمندان قرار دهد. در این صورت هم تولید رونق و جهش پیدا خواهد کرد و هم خانه‌های سنتی احیا شده و مورد بازدید مشتاقان قرار می‌گیرد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار