تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۹۲۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راهکارهای مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

 یک فوق تخصص بیماری‌های ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اقدامات و راهکارهای لازم در مقابله با آلودگی هوا و وقوع گرد و غبار را تشریح کرد.

دکتر زهرا مهربان بیان کرد: افراد در هنگام آلودگی هوا با علایمی مانند خارش بدن، چشم و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس روبرو می‌شوند و بیماری‌های تنفسی آسم و آلرژی تشدید شده و گاهی نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد: تا حد امکان به خصوص بیماران مزمن تنفسی و قلبی، کودکان، سالمندان و مادران باردار از ورزش و پیاده روی تند در هوای آلوده خودداری کنند، از ماسک‌های مناسب N۹۵، Kn۹۵ ، FFp۲ استفاده شود که تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات الوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شود.

دکتر مهربان ادامه داد: ماسک‌های نخی، پارچه ای و جراحی جهت محفاظت از ورود ریزگردها چندان مفید نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به هم استانی ها تاکید کرد: بعد از رسیدن به منزل دست و صورت را خوب بشویید، بینی و گلو را با سرم نمکی خوب شست و شو دهید و از تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بهره بگیرید.

وی اضافه کرد: لبنیات تازه به ویژه کم چرب، سبزیجات و میوه جات تازه و مایعات فراوان مصرف شود، غذاهای سرخ کرده و فست فود به میزان کم یا اصلا مورد استفاده قرار نگیرد.

دکتر مهربان توصیه کرد: خواب کافی و دوری از استرس ، سیگار و دخانیات نیز در برنامه سلامتی قرار گیرد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با توصیه به استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا گفت: دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی تنها درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کند اما توانایی فیلتر بیشتر ذرات را ندارد پس خرید این دستگاه‌ها با جدیت توصیه نمی‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار