تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۹۲۳۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار: ارتباط میان دانشگاه و صنعت حلقه مفقوده اشتغال در دزفول است

 فرماندار ویژه دزفول با تاکید بر لزوم مهارت آموزی به جوانان و دانشجویان در این شهرستان گفت: ارتباط میان صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده اشتغال در دزفول است که برای رفع این خلاء طرح‌های مهمی در حال برنامه ریزی است.

 علیرضا خردمند روز دوشنبه در آیین افتتاحیه دومین رویداد بزرگ صدرا در سالن شیخ مرتضی انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، بیان کرد: دغدغه بکارگیری مهارت و دانش در صنعت با برگزاری رویدادهایی مانند صدرا رفع می‌شود.

وی ادامه داد: ورود دانشجویان به بازار کار پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، بدون داشتن مهارت موجب شده تا این جوانان در اشتغال دچار چالش شوند.

فرماندار ویژه دزفول گفت: دانشجویان در کنار آموزش‌های تئوری در دانشگاه، با حضور در واحدهای صنعتی به طور عملی آموزه‌های دانشگاهی را اجرا می‌کنند و این کار فرصتی برای مهارت آموزی، اشتغال آفرینی و رفع نیازهای صنعتی را فراهم می‌کند.

وی افزود: مهارت آموزی باید به مقطع متوسطه آموزش و پرورش گسترش یابد تا انتخاب واحد دانشگاهی براساس علاقه مندی و توانمندی آنها رقم بخورد.

تربیت مدیر تراز انقلاب مسوولیت دانشگاه‌ها است

خردمند علوم انسانی را یکی از مهمترین رشته‌های کشور دانست و اظهارکرد: اگر چه نیاز صنعت به رشته‌های فنی و صنعتی است ولی کشور نیاز به تربیت مدیران تراز انقلاب در رشته‌های علوم انسانی دارد که در این زمینه کم کاری شده است.

وی لازمه تربیت مدیران موفق را توجه به رشته‌های علوم انسانی دانست و افزود: باید در کنار توجه به رشته‌های فنی و مهندسی به رشته‌های علوم انسانی و مدیریتی نیز توجه شود.

فرماندار ویژه دزفول یکی از چالش‌های مهم بخش صنعت را نداشتن مدیریت عالم، مستعد و موفق در واحدهای صنعتی دانست و گفت: تربیت مدیر کارآفرین و اشغال آفرین یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه دزفول دارای جوانان مستعد و نخبه فراوان است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود، افزود: زمینه حضور و ارتباط واحدهای صنعتی و کشاورزی در دانشگاه‌های دزفول بیش از پیش باید فراهم شود.

جنبش دانشجویی شکل گرفته در دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویدادی بزرگ است

خردمند جنبش جهانی دانشجویان در دفاع از فلسطین را رویدادی بزرگ و مهم خواند و گفت: برخوردهای نامناسب پلیس کشورهای مدعی با اساتید و دانشجویان، پوشالی بودن ادعای آزادی بیان را در آن کشورها نشان داد.

فرماندار ویژه دزفول با اعلام حمایت از جنبش دانشجویی و دانشگاهی شکل گرفته در دنیا در دفاع از مردم مظلوم فلسطین افزود: فریاد بیدارکننده دانشجویان دانشگاه‌های جهان در دفاع از مظلوم عالم رویدادی مهم و تاریخی است.

نظام آموزشی دانشگاه آزاد متحول شده است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این افتتاحیه با بیان اینکه رویداد بزرگ صدرا برای نخستین بار در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به منظور ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه به دنبال برگزاری رویداد صدرا در هر ترم تحصیلی است.

سیدمحمدمهدی صافی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۰ سند تحول و تعالی را متشکل از ۱۰ بسته کاری رونمایی و چشم انداز جدیدی را برای خود تعریف کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پس از چهار دهه فعالیت به دنبال تحول در نظام آموزشی خود است، ادامه داد: براساس آسیب شناسی انجام شده از فعالیت دانشگاه آزاد، رویکرد آموزشی این دانشگاه طی سال‌های اخیر به سمت مهارت آموزی و رشته‌های کاربردی متحول شده است.

صافی، تحول در نظام آموزش را یکی از مولفه‌های مهم سند چشم انداز دانشگاه آزاد دانست و گفت: گرایش به مدرک گرایی و بی‌توجهی به فرصت‌ها و نیازهای اشتغال جامعه و صنعت موجب شده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت در اشتغال ناموفق باشند.

وی با اشاره به ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در تمام واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی افزود: این دانشکده با هدف ارایه دوره‌های مهارت آموزی در دانشگاه آزاد در کنار تدریس دروس دانشگاهی ایجاد شده است.

طرح صدرا اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه را تسهیل می‌کند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با انتقاد از مدرک گرایی میان جوانان گفت: مهارت در کنار تخصص به تنهایی کافی نیست بلکه آمادگی دانشجو برای ورود به بازار کار نیز ضرورت دارد که این مهم با اجرای طرح «پویش» در قالب کارورزی دانشجو در واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت در طرح پویش همزمان با تحصیل می‌تواند دارای سابقه کار نیز شود.

صافی بیان کرد: دلیل استقبال شرکت‌های صنعتی از طرح پویش، تامین نیروی انسانی با هزینه اندک و بدون تعهد استخدامی است که حضور دانشجو در محیط کار به عنوان کارورزی ضمن مهارت آموزی برای دانشجو، کمبود نیروی انسانی واحدهای صنعتی را نیز برطرف می‌کند.

وی افزود: دانشجویانی که در دوره کارورزی در واحدهای صنعتی خوش بدرخشند در آن واحد صنعتی در اولویت جذب و استخدام قرار می‌گیرند که این کمکی بزرگ برای اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاه است.

یک دهه است که هیچ دانشجویی در رشته مواد در دزفول نداریم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: در حالی که هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ دانشجو در رشته حقوق در این واحد دانشگاهی مشغول تحصیل هستند، یک دهه است که هیچ دانشجویی از رشته مهندسی مواد استقبال نکرده است.

وی دزفول را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی خوزستان و کشور دانست و افزود: تعداد دانش آموختگان رشته کشاورزی که در بخش کشاورزی دزفول مشغول فعالیت هستند کمتر از ۱۰۰ نفر است که این نشان دهنده نبود تناسب ذائقه اجتماعی با نیازهای واقعی صنعت و بازار کار است.

 

نیازهای واحدهای صنعتی با استقبال دانشجویان مواجه نیست

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه خوزستان استانی با شریط خاص است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در طول سال با کمبود نقدینگی و با کسری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی در سال مواجه است که این کمبود با کمک سازمان مرکزی تامین می‌شود.

علی چگنی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر با سرعت بسیار زیادی در حال تحول است، ادامه داد: هم اکنون ۹ دانشکده مهارت و کارآفرینی ذیل واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه توجه به مهارت آموزی در کنار کار پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند آمایش خود به سمت کاربردی شدن تغییر کرده است.

چگنی گفت: رشته‌های حقوق، حسابداری،‌ روانپزشکی و آموزش و پرورش ابتدایی از جمله رشته‌های پرطرفدار کنونی است حال آنکه بسیاری از رشته‌های صنعتی کنونی بدون متقاضی، بیشترین نیاز واحدهای صنعتی است.

ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دزفول مورد توجه مدیران شهرستان باشد

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها پولی از دولت دریافت نمی‌کند بلکه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از دولت طلب دارد که تاکنون پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه مبدا همه تحولات در جامعه است، افزود: انتظار از مسوولان شهرستان دزفول این است که ظرفیت‌های دانشگاه آزاد این شهرستان را مورد توجه قرار دهند.

چگنی اظهارکرد: کمک به تامین مسکن کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دزفول از جمله انتظارات جامعه دانشگاهی این واحد از مسوولان شهرستان است.

رویداد صدرا برای اشتغال یک هزار دانشجو در دزفول آغاز به کار کرد

دبیر اجرایی رویداد صدرا نیز در این آیین گفت: رویداد بزرگ صدرای دزفول با حضور ۳۱ شرکت و واحد صنعتی و فعال در بخش کسب و کار به منظور فراهم سازی اشتغال، مهارت آموزی و به کارگیری یک هزار دانشجو در دزفول در واحدهای صنعتی این شهرستان آغاز به کار کرد.

نادر رستمی زاده با بیان اینکه صدرا عشق و تعهد به منظور گره گشایی از اشتغال دانشجویان و جوانان این مرز و بوم است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با همه مشکلات و چالش‌ها تمام تلاش خود را برای مهارت آموزی و اشتغال آفرینی برای جوانان و دانشجویان به کار گرفته است.

دبیر اجرایی رویداد صدرا گفت: روند اجرایی رویداد صدرا از دی سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول آغاز و طی هشت نشست، مقدمات و برنامه ریزی این رویداد انجام شد.

وی افزود: ۵۰ واحد صنعتی و صاحبان کسب و کار برای شرکت در روداید بزرگ صدرا اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۳۱ واحد صنعتی، کارآفرین و فعال در بخش کسب و کار در نمایشگاه این رویداد ظرفیت‌ها و نیازهای خود را ارایه کردند.

رستمی زاده بیان کرد: گسترش و اجرای بهینه طرح پویش(اشتغال همزمان با تحصیل)، معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد فرصت اشتغال و مهرت آموزی دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه از اهداف برگزاری این رویداد است.

وی افزود: این نمایشگاه که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده تا دوازدهم اردیبهشت ماه میزبان دانشجویان این واحد است.

  با توجه به راهبرد کلان دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فعالیت‌های فناورانه و با نگاه به ایجاد کارآفرینی در زیست بوم محلی و منطقه‌ای دانشگاه، رویدادی تحت عنوان رویداد صدرا در سطح کشور برگزار می‌شود.

رویداد صدرا مخفف « صنعت، دانشگاه و راه اشتغال » است که با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف فناور و مراکز رشد و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به منظور ایجاد ارتباط میان دانشگاه، صعت و اشتغال برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه و رویداد صدرا زمینه‌ساز حضور دانشجویان در طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان است.

برگزاری رویداد صدرا توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را در سراسر کشور فراهم کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار