تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۹۷۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار سازمان ملل به وقوع جنگی بزرگ در خاورمیانه
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل بار دیگر نسبت به خطرات آغاز جنگ فرامرزی در منطقه هشدار داده و اعلام کرد: جنگ در سوریه، لبنان را تهدید کرده و این کشور را به درگیری می‌کشاند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه الآن، "جفری فلتمن"، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی از نگرانی‌اش نسبت به خطر آغاز جنگ‌های فرامرزی در منطقه خاورمیانه خبرداد. وی همچنین اعلام کرد: جنگی که در سوریه روز به روز شدت می‌گیرد همسایگان این کشور به ویژه لبنان را تهدید می‌کند و امکان دارد درگیری‌ها در سوریه لبنان را به ناآرامی بکشاند چرا که لبنان در حال حاضر به خاطر وضعیت سوریه به یک منبع نگرانی تبدیل شده است. فلتمن همچنین درخصوص حل و فصل بحران سوریه نیز گفت: فرصت برای حل بحران سوریه و ممانعت از کشیدن شدن آن به کشورهای همسایه وجود دارد اما جامعه جهانی دست بسته نشسته است. معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین از مخالفان سوریه خواست تا به آزادی ناظران سازمان ملل در منطقه جولان احترام بگذارند. فلتمن درباره وضعیت فلسطین نیز اعلام کرد: در صورتی که جامعه جهانی مواضع جدی در این خصوص اتخاذ نکند وضعیت فلسطین نگران کننده خواهد شد و اوضاع ناآرام آن باعث از دست رفتن کنترل منطقه می‌شود.
وی به تلاش‌های شورای امنیت و اعضای آن درخصوص فلسطین اشاره کرده و نسبت به وضعیت جسمانی چهار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. فلتمن همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و جان کری،‌ وزیر خارجه این کشور به منطقه باعث پیشبرد روند صلح در خاورمیانه شود. معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل از ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی نیز انتقاد کرده و آن را مخالف قوانین بین‌المللی دانست. این مسئول بین‌المللی در پایان تاکید کرد: سازمان ملل از اجرای قطعنامه شماره 1860 شورای امنیت که بر لزوم اجرای توافقنامه آشتی ملی میان فلسطینی‌ها تاکید دارد، حمایت می‌کند. همچنین الکساندر لوکاشیویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: تنها راه حل و فصل بحران سوریه مذاکره میان مخالفان و مقامات سوریه است و تنها از طریق مذاکره دو طرف درگیر می‌توان مشکلات موجود در بیانیه ژنو را حل کرد. وی همچنین اعلام کرد: با آغاز مذاکرات میان مخالفان و نظام سوریه امکان بازگرداندن آرامش و امنیت به اراضی سوریه و تضمین تمامیت و وحدت این کشور امکان پذیر است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه نسبت به مخالفت برخی از گروه‌های مخالف سوری برای پایان درگیری‌های مسلحانه در این کشور ابراز تاسف کرده و اعلام کرد که کشورش تلاش‌های خود را برای کمک به مردم سوریه در حل و فصل بحران سوریه ادامه می‌دهد. در همین راستا یکی از مسئولان برجسته دفتر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز فاش کرد که آمریکا برای افزایش کمک‌های نظامی غیر مرگبار به مخالفان سوریه تمایل دارد. سمیح المعایطه، وزیر مشاور اردن در امور اطلاع رسانی نیز اعلام کرد که کشورش از مواضع مثبت از سوی طرف‌های درگیر سوری برای تقویت فرصت حل و فصل سیاسی بحران این کشور حمایت می‌کند. وی همچنین جامعه جهانی را به عملکرد مثبت و تامل مناسب با چنین مواضعی فراخواند. سازمان ملل نیز اعلام کرد: بیش از 150 هزار تن در ماه فوریه جاری به کشورهای همجوار سوریه گریخته‌اند. این سازمان همچنین تاکید کرد: وضعیت سوریه روز به روز ناآرام‌تر می‌شود و براساس آمارهای به دست آمده در سوریه بیش از چهار میلیون نفر نیازمند کمک ضروری هستند. درگیری‌ها در سوریه از بیش از 23 ماه گذشته تاکنون ادامه داشته است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار