تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۳۰۰۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمین های کشاورزی بدون کود، کودها در انبارها
در یک نشست خبری در محل شرکت سرمایه‌گذاری‌ بازنشستگان کارکنان صنعت نفت ناصر دارایی پور، نماینده شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت و حسین زمانی نماینده وزارت جهاد کشاورزی در گروه دی‌۸ به ایران سخنرانی پرداختند. در این نشست خبری ، ناصر دارایی پور ضمن معرفی کوتاهی از صنعت کود کشور در سال های اخیر از وزارت کشاورزی نسبت به عمل نکردن به تعهدات خود انتقاد کرد.

در ابتدا حسین زمانی، تعریف کوتاهی از کشورهای دی هشت را ارائه کرد و گفت: "کشورهای گروه دی ۸ که پرجمعیت ترین کشورهای مسلمان هستند که اهدافی را برای افزایش تجارت درون این کشورها دنبال می کنند."

زمانی در زمینه تجارت کود بین کشورهای دی هشت نیز گفت:" در کارگروه کود که در اجلاس وزرای کشورهای عضو دی ۸ برگزار شد، این بحث حضور بخش خصوصی در تجارت کود مطرح شد که در طی آن در اجلاس دی ۸ که در ایران برگزار شد، سران متعهد شدند تا فرصت بخش خصوصی را در این زمینه فراهم کنند."

زمانی با اشاره به فراهم بودن تمام تدابیر لازم، خاطر نشان کرد:" تاکنون کشورهای ترکیه، نیجریه، مالزی و اندونزی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و این کشورها در همایش کیش نیز حضور دارند."

وی چشم انداز تعریف شده برای این کشورها را ۱۸ تا ۲۰ درصد تجارت کشورهای عضو دی ۸ تا سال ۲۰۱۸ عنوان کرد و با با اشاره به تجارت درایران ۲.۵ میلیارد دلاری کود در ایران گفت: "بخش خصوصی دیدگاه تجاری محور دارد و با سرمایه گذاری منطقی می تواند در این حوزه ها فعالیت مناسب تری داشته باشد."

از سوی دیگر در این نشست دارایی پور با ابراز گله از وزارت جهاد کشاورزی خواهان برطرف کردن مشکلات در زمینه تجارت کود شد. این انتقادات از سوی دارایی پور در حالی رخ داد که صندلی دو نماینده وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی خالی بود و نمیاندگان این دو وزارتخانه در این نشست حضور نیافته بودند. دارایی پور عدم حضور نمیانده وزارت جهاد کشاورزی را نداشتن پاسخ از سوی آنها برای جوابگویی به انتقادات دانست.

دارایی پور در این نشست با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در توزیع کودهای وارد شده و همچنین نوع توزیع این کودها بین کشاورزان و با اشاره به اینکه تجارت و توزیع کود شیمیایی در ایران به دلیل یارانه‌ای بودن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشت، گفت: "تا سال قبل وزارت جهاد متصدی اصلی واردات کود شیمیایی و تأمین نیاز کشاورزان بود و بخش خصوصی هیچ مشارکتی در این زمینه نداشت. تا اینکه به علت تحریم ها و ایجاد محدودیت در نقل و انتقال پول، این امر کمی دشوار تر شد."

به گفته وی، در تفاهم نامه بین وزیر نفت و جهاد کشاورزی تصمیم بر این شد که یک شرکت از بخش خصوصی وارد بخش واردات کود شود و وزارت جهاد کشاورزی نیز در جهت توزیع کودهای وارداتی بین کشاورزان و پرداخت مبالغ ریالی آن براساس استاندارد و فرمول اعلامی اقدام کند.

دارایی ادامه داد : "بر این اساس بانک مرکزی مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار اعتبار در اختیار این شرکت بخش خصوصی قرار داد که در مرحله اول واردات ۶۵ میلیون دلار کود از چین تحت نظارت و رعایت استاندارد وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت."

نماینده شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت با بیان اینکه کودها در کمترین مدت زمان ممکن به کشور وارد شد از وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت که کودها در حالیکه در آبان ماه به ایران رسیده اند که با گذشت چندین ماه هنوز وزارت جهاد نسبت به توزیع آنها اقدام نکرده است و کودهای وارداتی در انبارهای بنادر انبار شده اند.

دارایی پور همچنین در بخشی از سخنانش با انتقاد از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و عدم استفاده از علم جوانان داخل کشور از صادرات ۷۰۰ هزار یورو یی یک شرکت خصوصی به آفریقا خبر داد.

وی همچنین با اشاره به واردات کود توسط یک کشتی ۵۰ هزار و ۵۰۰ تنی گفت:"درحال حاضر از واردات این کودها چندین ماه می گذرد و علیرغم عمل کردن بخش خصوصی به تعهدات خود، وزارت جهادکشاورزی به تعهد مکتوب خود با امضای وزیر عمل نکرده و کودها به جای اینکه بین کشاورزان توزیع شوند در انبارها انبار شده اند و اگر به همین منوال پیش برودامکان بلااستفاده شدن آنها وجود دارد."
مرجع / اقتصادآنلاین
برچسب ها: کود ، کشاورزی
:
:
:
آخرین اخبار