تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۳۰۴۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرار گرفتن روي لایه نفتی؛
دلیل جابجایی فرودگاه اهواز
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که طبق توافق وزارت نفت و راه و شهرسازی فرودگاه بین‌المللی اهواز به دلیل قرار‌گرفتن در یک لایه نفتی به نقطه‌ دیگر از شهر منتقل می‌شود.

حمید بورد با اشاره به این‌که مخزن میدان نفتی اهواز به طول 70 کیلومتر و عرض 10 تا 15 کیلومتر سوپر مخزن دنیا محسوب می‌شود، گفت: در 40 سال گذشته به دلیل ناهماهنگی‌های صورت گرفته بافت شهری به سمت این مخزن نفتی کشیده شده است.
وی با اظهار این‌که قسمتی از مخزن هم‌اکنون در حوزه شهری اهواز قرار گرفته، افزود: علاوه بر فرودگاه بین‌المللی اهواز مناطق شهری کوروش،جواهری و زیتون نیز بر روی این لایه‌ی نفتی قرار گرفتند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که اگرچه اطراف فرودگاه بین‌المللی اهواز چاه‌های نفت حفر شده است، عنوان‌كرد: اما با توجه به این‌که برای توسعه‌ی میدان نیاز است که دکل در منطقه فرودگاه مستقر شود ممکن است پرواز‌ها در دراز‌مدت تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرد به همین دلیل برخی نظرات کارشناسی بر این است که فرودگاه اهواز به نقطه‌ای دیگر منتقل شود.
به گفته بورد در حفر چاه‌های این منطقه از شیوه‌های جدید حفاری استفاده خواهد شد.
وی با اظهار این‌که در حال حاضر برای جابه‌جایی فرودگاه بین‌المللی اهواز به مکانی دیگر مطالعات کارشناسی در حال انجام است، تاکیدکرد: طبق مصوبات وزیران نفت و راه و شهرسازی این فرودگاه باید جابه‌جا شود.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که جابه‌جا شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به نقطه‌ای دیگر از شهر نیاز به پول زیادی دارد و زمان زیادی برای اجرای آن نیاز است، گفت: مکان‌یابی فرودگاه انجام شده و طبق بررسی‌ها فرودگاه بین‌المللی اهواز به جنوب شرقی شهر منتقل خواهد شد.
بورد در پاسخ به این سوال که پیش از این مسوولان فرودگاه بین‌المللی اهواز هزینه‌های زیادی را برای بازسازی این فرودگاه صرف کردند، یاد‌آور شد: با توجه به این‌که این فرودگاه بین‌المللی است حتی اگر به‌طور موقت برای آن هزینه‌ای صورت گیرد ارزش دارد. ضمن این‌که مالکیت فرودگاه بین‌المللی اهواز از آن شرکت ملی نفت است.
وی با اشاره به این‌که در کل دنیا سعی می‌کنند کمتر به فکر مخازن نفتی، تاسیسات و خانه ایجاد کنند، گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای توسعه‌ی فرودگاه بین‌المللی اهواز کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به این‌که برای تخلیه فرودگاه در حال برنامه‌ریزی هستیم گفت: این کار با همکاری قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء انجام خواهد شد، ضمن آنکه به زودی برای حفر چاه در شهر نیز دکل مستقر خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار