تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسي ليگ برتر فوتبال بانوان در سالي که گذشت
 
ليگ برتر فوتبال بانوان در شرايطي 444 گل را در بازي‌هاي اين فصل خود ثبت کرده است که تفاوت چشمگير در آمار گل‌هاي رد و بدل شده، از نا‌متعادل بودن قدرت کيفي تيم‌ها حکايت دارد.
 
پرونده ليگ برتر فوتبال بانوان در سال 91 با قهرماني تيم شهرداري بم کرمان بسته شد و پس از 20 هفته مسابقه، تيم‌هاي ملوان بندرانزلي و آينده سازان ميهن اصفهان در نهايت به مقام دوم و سوم جدول رسيدند.
 
از جمله نکات قابل توجه درليگ امسال حضور استقلال تهران در اين فصل بود. هر چند بودن يا نبودن اين تيم تا آخرين روزهاي منتهي به آغاز ليگ در هاله‌اي از ابهام قرار داشت اما در نهايت با حمايت اين باشگاه موج آبي‌ها به فوتبال بانوان هم کشيده شد و در اولين سال حضورش در ليگ برتر جايگاه چهارمي را به خود اختصاص داد.
 
ليگ برتر فوتبال بانوان با حضور 12 تيم، پرتيم‌ترين ليگ بانوان محسوب مي‌شود. ليگي که علي‌رغم پر تيم بودن به همان اندازه هم با مشکلات زيادي روبرو بود. مشکلاتي که بيشتر آنها به نداشتن اسپانسر باز مي‌گشت، تا جايي که خوابيدن در پارک، سفر با ميني‌بوس و داشتن تنها يک رختکن در بازي از جمله حواشي هميشگي اين ليگ بود.
 
امسال هم تيم کردستان همچون سال پيش نتوانست به دليل مشکلات مالي ليگ را به پايان برساند تا با انصراف اين تيم از رقابت‌ها، قرعه استراحت حداقل براي تمام تيم‌ها در طول فصل اجباري شود و اين ليگ در نيم فصل دوم راهش را با 11 تيم ادامه دهد.
 
ليگ برتر فوتبال بانوان 444 گل را در مسابقه‌هاي اين فصل ثبت کرد. البته سهم شهرداري بم کرمان به عنوان تيم قهرمان ليگ 108 گل بود. اين تيم، کويستان خسروي، زهرا قنبري، فاطمه ارژنگي و مريم رحيمي را به عنوان بازيکنان ملي پوش در اين فصل در اختيار داشت که مريم رحيمي با 47 گل زده به عنوان خانم گل ليگ هم شناخته شد.
 
تيم ملوان بندرانزلي هم در نهايت با 107 گل به نايب قهرماني ليگ رضايت داد. اين تيم هم زمرد سليماني، محبوبه يوسفي، مينا هاشمي و سارا قمي را به عنوان ملي‌پوش در اختيار داشت البته دو سه بازيکن اين تيم هم ملي پوش رده جوانان هستند.
 
اما نکته قابل توجه در آمار گل‌هاي زده اين فصل، اختلاف گل‌ زده بين تيم‌هاي اول و دوم با تيم سوم جدول رده‌بندي است، به طوري که سهم تيم آينده‌سازان ميهن اصفهان در اين فصل تنها 42 گل بوده است، اين تيم هم سرشين کمانگر و شيلا تخت‌شاه را به عنوان ملي‌پوش در ترکيب خود دارد هر چند يک بازيکن ديگر هم در اين تيم هست که اسمش از آخرين اردوي تيم ملي خط خورده است.
 
به گزارش ايسنا، تيم‌هاي استقلال تهران با 45 گل، دلوار کشتي بوشهر42 گل و فولاد نورد کوه سيرجان 42 گل اختلاف چنداني با هم ندارند و سرخ‌پوشان گرگان، پالايش و گاز اروميه هم با فاصله‌اي نه چندان زياد در آمار گل هاي زده شده،‌ اين ليگ را به پايان رساندند.
 
همچنين کمترين گل‌هاي زده شده در اين ليگ براي تيم کردستان بود که تنها دو گل را به ثمر رساند و در نيمه‌هاي فصل هم انصراف داد. تيم ويژن فارس با 28 گل زده بعد از کردستان کمترين آمار گل را به خود اختصاص داد.
 
نگاه اجمالي به آمار گل‌هاي زده در ليگ برتر نشان مي‌دهد که تيم‌هاي صدرنشين جدول نه تنها از نظر گل‌هاي زده با ساير تيم‌ها فاصله فاحشي دارند بلکه از بازيکنان ملي‌پوش بيشتري هم بهره برده‌اند.
 
سرمايه‌گذاري اين تيم‌ها براي به خدمت گرفتن بازيکنان ملي‌پوش هرچند ضمانت ماندن آن‌ها در کورس قهرماني است اما از سوي ديگر فاصله کيفي تيم‌ها را بيشتر مي‌کند به طوري که اين سوال در ذهن متبادر مي‌شود که چطور تيم‌هاي اول و دوم جدول رده‌بندي بيش از 100 گل را به ثمر رسانده‌اند و فاصله آنها با تيم سوم جدول فاصله‌اي بيش از 60 گل است؟!
 
اگر نگاهي به ليگ برتر مردان داشته باشيم مشخص مي‌شود اين ليگ که با حضور 18 تيم در حال برگزاري است هرچند سهم گل‌هايش بيش از ليگ بانوان است که البته آماري منطقي است اما فاصله تعداد گل‌هاي تيم‌ها تا اين اندازه اختلاف ندارد، به طوري که تا پايان هفته 28 ليگ برتر فوتبال مردان 557 گل زده شده که سپاهان با 48 گل زده در صدر تيم‌هاي برتر است و تراکتورسازي با 46 و فولاد سپاهان با 44 در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دارند. حتي قعرنشينان جدول هم که تيم‌هاي آلومينيوم، گهر دورود و پيکان هستند به ترتيب 18 ، 21 و 23 گل را در کارنامه خود دارند که اختلاف صدرنشين با قعرنشين جدول در گل‌هاي زده 30 گل است، در حالي که در ليگ بانوان اختلاف صدرنشين حتي با تيم سوم جدول خود 66 گل است!
 
به ثمر رسيدن گل‌هاي زياد در يک ليگ شايد در نگاه اول اميد بخش به نظر بيايد اما چنين اختلاف فاحشي در بين آمار گل‌هاي تيم‌ها نشان مي‌دهد که تفاوت کيفي تيم‌ها بسيار زياد است و فدراسيون بايد راهکاري را براي نزديک کردن سطح کيفي آنها براي فصل آينده داشته باشد.
 
يکي از راه‌هاي پيش رو تعيين قوانين براي تيم‌هاست تا براي به خدمت گرفتن بازيکنان ملي‌پوش با محدوديت تعداد روبه‌رو باشند تا در اين صورت بازيکنان تيم ملي در ساير تيم‌ها تقسيم شوند و انگيزه براي تمام تيم‌هاي حاضر در ليگ تا پايان فصل وجود داشته باشد.
 
فاطمه عليپور، مسئول مسابقه‌هاي کميته بانوان فدراسيون فوتبال در اين باره به ايسنا مي‌گويد: به دنبال آن هستيم که قوانيني را براي فصل آينده در نظر بگيريم که هر باشگاهي حق استفاده از حداکثر 4 ملي‌پوش را در ليگ داشته باشد. اين که باشگاهي پول بهتر بدهد و تمام ملي‌پوشان را جذب کند و در نهايت هم قهرمان شود شايد براي آن باشگاه خوب باشد اما به فوتبال بانوان نمي‌تواند کمک چنداني کند.
 
وي ادامه مي‌دهد: البته هنوز چنين تصميمي گرفته نشده است و بايد اين موضوع در کميته بانوان مطرح شود تا در صورت موافقت، شاهد نزديک شدن سطح کيفي تيم‌ها در ليگ برتر فوتبال بانوان باشيم.
 
شايد يادآوري اين نکته لازم باشد که تيم شهرداري بم کرمان براي دومين بار قهرماني ليگ را به دست مي‌آورد، اما اين تيم نسبت به فصل قبل تفاوت زيادي داشت چون سال گذشته اين قهرماني را با بازيکنان بومي خود جشن گرفته بود اما امسال بيشتر بازيکنان ملي پوش و غير بومي بودند که حتي در برخي از مواقع در تمرين تيم هم حضور نداشتند و به خاطر شرايط خود به عنوان بازيکنان پروازي به مسابقه‌هاي مي‌آمدند. البته چنين شرايطي براي تيم‌هاي ديگر هم که از بازيکنان غير بومي استفاده مي‌کردند وجود داشت و به نظر مي‌رسد که حضور تيم‌ها به اين شکل در ليگ کمي دور از هدف اصلي فدراسيون به عنوان شناسايي استعدادها و بومي‌گرايي فوتبال بانوان است.
 
 

مرجع / ایسنا
برچسب ها: فوتبال بانوان
:
:
:
آخرین اخبار