تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۳۰۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید رگ و پوست به دست محققان کشور
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از طراحی و ساخت دستگاه کوچک چاپ زیستی برای تولید ارگان‌های بدن خبر داد و گفت: در زمینه تولید رگ و پوست موفقیت‌هایی حاصل شده است و به منظور تولید سایرارگان‌ها نیاز به دستگاه چاپ زیستی داریم.

دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمپوزیوم چاپ زیستی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاربرد چاپ زیستی در حوزه پزشکی و سلامت، افزود: یکی از موضوعاتی که در حوزه پزشکی، مهندسی بافت و مهندسی پزشکی  مطرح است این است که چگونه می‌توانیم با یک مدل مهندسی، نرم افزار و با استفاده از چاپگرها و سلول می‌توانیم بافت تولید کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با استفاده از چاپگرهای زیستی می‌توان ساختار سلولی سه بعدی ایجاد کرد، اظهار داشت: در این ساختار سلول‌های مورد نظر را با نظم خاصی همانند نظم ساختار بدن ایجاد کرد.
 
وی با اشاره به اهمیت استفاده از چاپ زیستی در حوزه پزشکی، خاطر نشان کرد: از آنجایی که ارگانهای بدن بسیار است از این رو  دانش درصدد آن است که بتواند برای ارگان‌هایی که از کار افتاده‌اند با استفاده از روش‌هایی به سرعت بافت مورد نظر را بسازد.
موفقیت نسبی محققان برای تولید بافت
لاریجانی، با اشاره به وضعیت تولید بافت در کشور، گفت: در این زمینه از مدت‌ها قبل پژوهشگاه علوم غدد و گروه مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده است که امیدواریم منجر به کمک و درمان بیماران نیازمند شوند.
 
وی از اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه طراحی و ساخت دستگاه چاپ زیستی خبر داد و در این باره اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه چاپ زیستی در ابعاد کوچک و کارکردهای محدود طراحی و ساخته شده است.
 
کاربردهای روش چاپ زیستی
 
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهرانکمبود ارگان را یکی از مساله در پیوند اعضا در دنیا دانست و ادامه داد: این امر احتمال تعطیل شدن مراکز پیوند در خلیی از کشورها را به دنبال دارد و از سوی دیگر حمل و نقل یک ارگان مشکلات خاص خود را دارد.
 
وی از سوی دیگر افزایش سن جوامع را از علل نیاز به پیوند و ارگان دانست و یادآور شد: استفاده از ارگان‌های معمول چالش‌های خاص خود را دارد از این رو شاید این روش بتواند برخی از مشکلات موجود در زمبنه پیوند اعضا را رفع کند.
 
تلاش محققان کشور در تولید بافت
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه برای رسیدن روش چاپ زیستی به فاز بالینی مسیر طولانی باید طی شود، خاطر نشان کرد: در تولید نسوجی مانند پوست و رگ سازی گام‌های استوارتری برداشته شده است و فکر می‌کنیم در موارد که نیاز به این نوع بافت باشد بتوان کارهای اساسی انجام داد.
 
وی با اشاره به میزان موفقیت محققان در تولید بافت از روش چاپ زیستی افزود: برای اینکه این روش بتواند به درمان نزدیک شود گام‌های بیشتری باید برداشته شود تا بتوانیم با پرینت‌ها و مدل سازی به سمت ساخت نسوجی برویم که بدن در صورت از دست دادن آن به این ارگان‌ها نیاز دارد
مرجع / مـهـر
برچسب ها: رگ ، پوست ، تولید
:
:
:
آخرین اخبار