تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۳۰۹۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تقویت مراودات گردشگری ایران و عراق
 در دومین روز از برگزاری سومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور هیاتی از اتاق بازرگانی دیاله، کردستان و بغداد در همایش و بازدید از توانمندی های ایران در غرفه های 35 استان زمینه تقویت مراودات گردشگری و فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی را فراهم کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،،فرهادی مشاور استاندار کرمانشاه در راس این هیات با بیان اینکه به دلیل گستردگی مرز مشترک ایران با عراق از اقلیم دیاله، کردستان و دولت مرکزی نمایندگانی برای حضور در این همایش دعوت شده اند اظهار داشت: برای حضور مسوولان اتاق بازرگانی اقلیم های عراق و دولت مرکزی مقدماتی انجام شد تا افرادی که در مباحث صادرات صاحب امتیاز هستند از استان های هم مرز خسروی؛ دیاله و بغداد جهت بازدید از توانمندی های گردشگری و صنایع دستی ایران در این همایش شرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل ناامنی های داخلی زیر ساخت های کشور عراق از بین رفته است اعلام کرد: در حال حاضر اقتصاد عراق برپایه نفت است و در همه زمینه ها از مواد غذایی تا مصالح ساختمانی و فنی و مهندسی وارد کننده هستند.

فرهادی با اشاره به توافقات به عمل آمده بین ایران و عراق در زمینه ایجاد شهرک های صنایع کوچک یادآور شد: هدف از برگزاری این نمایشگاه ها و ایجاد شهرک های صنایع کوچک شناساندن قابلیت ها و توانمندی های ایران در صنایع دستی و گردشگری است که این امر به خصوص با توجه به وضعیت دلار جایگاه ویژه ای برای کشور عراق دارد.

مشاور استاندار کرمانشاه با تاکید بر سیاست های نظام درخصوص تقویت صادرات غیر نفتی عنوان کرد: استان کرمانشاه در سال جاری بیش از 48 درصد صادرات به عراق داشته که این امر به مرز 2 میلیارد دلار رسیده است.

نجاه التمیمی نماینده ارشد اتاق بازرگانی استان دیاله با بیان این نکته که در حال مطالعه در مورد سرمایه گذاری در بخش گردشگری زیارتی وسیاحتی هستند بین دو کشور هستند گفت: همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری که با میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران برگزار شد فرصت مغتنمی را برای سرمایه گذاران و مسوولان اتاق بازرگانی اقلیم ها و دولت مرکزی عراق بوجود آورد تا براساس آن رایزنی های بیشتری صورت گیرد.

وی با ابراز علاقه در خصوص تنوع و گستردگی صنایع دستی ایران یادآور شد: در حال مذاکره با مسوولان و صنعتگران حاضر در نمایشگاه هستند تا براساس آن فرصت صادرات این صنایع بدون واسطه در عراق فراهم شود.

التمیمی در ادامه با اشاره به اینکه تا کنون بیشتر نیازهای عراق از کشورهای اردن، ترکیه و عربستان تامین می شد افزود: به دلیل گستردگی توانمندی های ایران در صنعت گردشگری و صنایع دستی در نظر داریم نمایشگاهی در همین ابعاد در عراق برپا کنیم و مراودات تجاری را بیشتر به سمت ایران هدایت کنیم.

وی با تصریح بر اینکه تبلیغات بسیار ضعیف در خصوص جاذبه های توریستی و گستردگی صنایع دستی ایران در عراق انجام شده است گفت: با توجه به گستردگی مرز ایران و عراق و امکان ترانسفر کالا در سطح گسترده و همچنین ورود و خروج گردشگر از هر دو کشور، متاسفانه اطلاعات بسیار کمی در مورد توانمندی های ایران در عراق منتشر شده است.

التمیمی برپایی این نمایشگاه جهت معرفی توانمندی ها بسیار موثر دانست و افزود: حضور نمایندگان اقتصادی و سفرای دیگر کشورها تواند زمینه معرفی جاذبه ها و امکانات گسترده ای را برای ایران فراهم کند که در صورت استمرار و پیگیری منجر به عقد قرارداد و توسعه روابط تجاری شود.
برچسب ها: مراودات ، گردشگری ، ایران ، عراق
:
:
:
آخرین اخبار