تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۳۱۲۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
35 درصد آب تولیدی خوزستان هدر می رود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان از هدر روی 35 درصد آب تولیدی استان خوزستان خبر داد.

محمدعلی صنیعی نژاد پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری خود اظهار کرد: در حالیکه متوسط پرت آب در کشور 23 درصد اعلام شده اما این رقم در استان خوزستان 35 درصد است.

وی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد پرت آب مربوط به فرسودگی شبکه است، افزود: 20 درصد هدر رفت آب در استان خوزستان مربوط به انشعابات غیر مجاز است.

صنیعی نژاد با اشاره ضرورت فرهنگ سازی در راستای رفع معضلات انشعابات غیر مجاز گفت: با توجه به اقدامات انجام شده از ابتدای سال جاری تا کنون میزان پرت آب 1.5 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تا پایان امسال این رقم به بیش از 2.5 درصد کاهش خواهد رسید.

تولید روزانه 960 هزار متر مکعب آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به تحولات شبکه آب و فاضلاب استان از ابتدای انقلاب تا کنون اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در حالی که در زمان تاسیس 22 شهر را پوشش می داد، هم اکنون 57 شهر را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت این شرکت، بسیاری از شهرهای استان با مشکلات اولیه تامین آب مواجه بوده اند، افزود:  این مشکل هم اکنون برای شهرهای استان رفع شده و آب  27 شهر از محل چاه و 30 شهر از منابع آبهای سطحی تامین می شود.

صنیعی نژاد گفت: مشترکین آب استان نیز از 263 هزار مشترک در سالهای ابتدایی فعالیت شرکت به 568 هزار مشترک در سال جاری رسیده است.

وی با اشاره به وجود 116 حلقه چاه گفت: روزانه 402 هزار متر مکعب آب از محل چاهها و 558 هزار متر مکعب از منابع آبهای سطحی استحصال می شود.

صنیعی نژاد تصریح کرد: در سال 84 میزان تولید آب استان خوزستان روزانه 337 هزار متر مکعب بوده که در حال حاضر این رقم به 960 هزار متر مکعب رسیده است.

وی به شبکه توزیع و خطوط انتقال اشاره کرد و گفت: این شبکه از سه هزار و 300 کیلومتر در ابتدای انقلاب به چهار هزار و 200 کیلومتر در سال 84 و هفت هزار و 700 کیلومتر در سال جاری افزایش یافته است.

صنیعی تصریح کرد: به این ترتیب در طول هفت سال اخیر بیش از سه هزار و 430 کیلومتر به شبکه توزیع و خطوط انتقال استان خوزستان اضافه شده است.

 اصلاح شبکه نیازمند 700 میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت اصلاح شبکه اشاره کرد و افزود: از مهمترین طرحهای آب و فاضلاب، بهینه سازی و اصلاح شبکه است که در این بخش اقدامات مطلوبی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: از هفت هزار و 700 کیلومتر شبکه خطوط انتقال استان تا کنون بیش از 50 درصد اصلاح شده است.

صنیعی افزود: در حالی که براساس برنامه پنج ساله باید سالانه 700 کیلومتر اصلاح شبکه در استان انجام شود، اما به دلیل کمبود اعتبار و منابع مالی سالانه 150 تا 200 کیلومتر اصلاح شبکه انجام می شود.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح شبکه گفت: برای اصلاح شبکه استان به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان به حجم مخازن اشاره کرد و گفت: ظرفیت مخازن استان از 269 هزار متر در ابتدای انقلاب به 412 هزار متر مکعب در سال 84 و 647 هزار متر مکعب در سال جاری رسیده است.

وی گفت: در هفت سال اخیر 55 مخزن به ظرفیت 235 هزار متر مکعب به ظرفیت مخازن استان اضافه شده است.

صنیعی نژاد با بیان اینکه برای رسیدن به مرز 93 درصد از تولید نیاز به 240 هزار متر مکعب دیگر ظرفیت مخازن داریم، افزود: استاندارد استانهای گرمسیری 90 درصد است .

نرم مطلوبیت آب خوزستان 99.9 درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از افزایش آزمایشگاههای کنترل و پایش آب شهرهای استان خبر داد و گفت: تعداد آزمایشگاهها در حال حاضر به 18 آزمایشگاه افزایش یافت.

وی گفت: نرم مطلوبیت آب آشامیدنی در استان خوزستان با وضعیت موجود 99.9 درصد است و از لحاظ میکروبی اپیدمی خاصی مشاهده نمی شود.

صنیعی در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت فاضلاب استان اشاره کرد و گفت: در این بخش عقب ماندگی زیادی در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: باوجود فعالیت 18 ساله در این بخش و اجرای چهار مورد تصفیه خانه به مرز 32 درصد تنها در 16 شهر دست یافته ایم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از انجام مطالعات فاضلاب در 52 شهر استان خبر داد و گفت: هم اکنون 16 شهر استان کد اجرایی دارند و 14 شهر نیز آماده کد دادن هستند.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای اجرای شبکه های فاضلاب استان، افزود: تنها برای 16 شهر نیاز به 960 میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

صنیعی افزود: به این ترتیب در این بخش اوراق مشارکت در نظر گرفته شد و برای مرحله اول 270 میلیارد تومان اوراق مشارکت جذب شد.

وی با بیان اینکه سالانه تنها 19 میلیارد تومان در بخش فاضلاب هزینه می شد، گفت: با فروش اوراق مشارکت امسال 477 میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب استان هزینه می شود.

عرضه مرحله دوم اروق مشارکت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از اجرای مرحله دوم عرضه اوراق مشارکت خبر داد و گفت: در این راستا عرضه 270 میلیارد تومان اوراق مشارکت به زودی در کشور آغاز می ‌شود.

صنیعی با اشاره به برنامه ریزی برای تاسیس تصفیه خانه در 10 شهر استان اظهار کرد: برای تصفیه خانه پنج شهر استان شامل آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام پیمانکار انتخاب شده است.

وی افزود: مبلغ 46 میلیون یور از طریق فایناس برای تصفیه خانه های این شهرستان تامین اعتبار شده است.

صنیعی تصریح کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ها 240 هزار متر مکعب در شبانه روز است.

وی همچنین با اشاره برنامه ریزی برای اجرای تصفیه خانه در شهرهای بهبهان، ایذه، شوش، اندیمشک و بستان اظهار کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ها 85 هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب از شروع عملیات فاضلاب مسجد سلیمان خبر داد و گفت: این پروژه از هفته آینده در این شهرستان آغاز و از سال آینده به صورت عمده انجام می شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار