تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی تنها هتل مجموعه‌ آبشارهای شوشتر
تنها هتل در محدوده‌ی پایگاه جهانی سازه‌های آبی - تاریخی شوشتر تعطیل شده است. به همین دلیل، شاید گردشگران مجبور شوند برای استراحت، فاصله‌ی یک ساعته میان اهواز و شوشتر را طی کنند. 

تعطیلی تنها هتل مجموعه‌ ثبت جهانی آبشارهای شوشتر

 
سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر باقی‌مانده از دوره‌ی ساسانیان سال 2009 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. محوطه‌ی تاریخی شوشتر با داشتن آثاری مانند «بند میزان»، «برج کلاه‌فرنگی»، «رودخانه دست‌کند گرگر»، «پل‌بند گرگر‌»، مجموعه‌ی آبشارها و آسیاب‌های آبی، «بند برج عیار»، «نیایشگاه صائبین»، «بند ماهی بازان شوشتر» (بند خداآفرین)، «قلعه سلاسل»، «کانال داریون»، «پل‌بند شادروان»، «بند خاک»، «پل‌بند لشکر» و «پل شاه‌علی» و «بند شرابدار» پتانسیل‌های زیادی برای حضور گردشگران دارد، ولی با تعطیل شدن تنها مجموعه‌ی اقامتی در شهرستان شوشتر، اقامت گردشگران در این منطقه بسیار کاهش می‌یابد.  
 
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: هرچند این محوطه به‌دلیل داشتن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های جهانی گردشگری باید اماکن اقامتی و پذیرایی فراوان و مطلوبی داشته باشد،‌ اما متأسفانه تنها هتل فعال در این منطقه تعطیل شده است و گردشگران مکانی برای اقامت در شهرستان شوشتر و به‌دنبال آن، بازدید از اماکن تاریخی این شهر ندارند.  
 
امین محمودزاده ادامه داد: سازه‌های جهانی شوشتر پتانسیلی فوق‌العاده برای جذب گردشگرند، به همین دلیل وقتی یک گردشگر به این محوطه وارد می‌شود فکر می‌کند، سازمان میراث فرهنگی مالک این اثر جهانی است و باید همه‌ی اقدامات و کارها را در این زمینه به‌تنهایی انجام دهد. این در حالی است که پایگاه جهانی‌ سازه‌های آبی شوشتر فقط وظیفه‌ی حفاظت و مرمت این بناها را برعهده دارد و تأمین خدمات مورد نیاز گردشگران برعهده‌ی این نهاد نیست.  
 
وی بیان کرد: ما از سازمان میراث فرهنگی حمایت می‌کنیم تا هتل‌ها و اماکن اقامتی را در این منطقه ایجاد کند تا مردم بتوانند در زمان بازدید از این سازه‌های جهانی، در آن‌ها استقرار داشته باشند، ولی ما نمی‌توانیم اصل خدمات را برعهده بگیریم. در وضعیت کنونی فقط می‌توانیم تا حد امکان با چنگ و دندان از سازه‌های جهانی حفاظت کنیم. با این وجود تلاش داریم امسال با هماهنگی‌های انجام‌شده، نظارت بر نحوه‌ی خدمات‌دهی به گردشگران را نیز برعهده بگیریم.  
 
او با اشاره به در نظر گرفتن تعدادی خانه‌ی تاریخی در شهرستان شوشتر برای ایجاد اماکن اقامتی در این شهرستان، اظهار کرد: در این شرایط، قصد داریم چند خانه‌ی تاریخی را به واحد اقامتی تبدیل کنیم تا گردشگران نوروزی بتوانند در آن‌ها استقرار داشته باشند. در واقع با سپردن این خانه‌های سنتی به بخش خصوصی، کار نظارت بر اماکن اقامتی را خودمان انجام می‌دهیم.  
 
محمودزاده افزود: سازه‌های آبی شوشتر یک پتانسیل جهانی‌اند که مردم می‌توانند از آن حمایت کنند. هرچند رویکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک رویکرد حمایتی است و بیشتر مایل است بخش خصوصی وارد کار شود و ما فقط نسبت به تشویق، تبلیغ و نظارت تعهد داشته باشیم، ولی تلاش می‌کنیم به این زمینه نیز توجه کنیم.  
 
مدیر اتحادیه‌ هتل‌داران خوزستان نیز با تایید تعطیل شدن تنها هتل شوشتر، اظهار کرد: متأسفانه شهرداری شوشتر به‌دلیل برخی مطالباتش اقدام به تخلیه‌ی این هتل کرده است. اگر تا نوروز مشکلات این هتل برطرف نشود، ‌مجبوریم از کمپینگ برای استقرار مسافران نوروزی استفاده کنیم.  
 
عبدالحمید حرمتی استفاده از هتل‌های اهواز را دومین راه حل برای استقرار گردشگران نوروزی که به دیدن سازه‌های شوشتر می‌آیند، دانست و گفت: فاصله‌ی بین شوشتر تا اهواز یک ساعت است، بنابراین امکان انجام این کار وجود دارد.  
 
او عاقلانه‌ترین و سریع‌ترین راه ممکن برای برطرف شدن این مشکل را وساطت بزرگان شهر مانند فرمانداری در این قضیه دانست و افزود: این مشکل باید میان شهرداری و بخش خصوصی حل شود،. اگر شهرداری رضایت دهد پیمانکار دوباره می‌تواند هتل را راه‌اندازی کند. شهرداری به‌عنوان متولی شهر باید فکری در این‌باره کند. 
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
بهاره از شوشتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
0
1
با سلام
خداييش نميدونم چرا اوضاع و احوال شوشتر به اين روز افتاده
شهري با قريب هشت هزار سال قدمت و آثاري كه سالها قبل گردشگران خارجي فراواني با حيرت از سازه هاي آبي اون ديدار مي كردند
شهر آبشارها وپل شادروان با قريب دو كيلومتر طول و پنجاه و پنج دهانه
شهر علما و مخاري نه فقط براي اين شوشتر بلكه براي كل جهان تشيع
با قريب پنجاه درصد آثار تاريخي خوزستان
واقعا چرا اينگونه شد
اي كاش مسئولين استان مخصوصا استاندار محترم و مديران كل مخصوصا ميراث فرهنگي پاسخ مي دادند
واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار