تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۳۱۲۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد شناي ايران در سال 91
فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو از جمله فدراسيون‌هايي بود که در سال 91 کمتر روي آرامش را به خود ديد تا اينکه سرانجام در اواخر سال با دستور محمد عباسي، وزير ورزش و امور جوانان محسن رضواني به عنوان سرپرست فدراسيون انتخاب شد تا کمي اوضاع اين فدراسيون را بهبود بخشد. به گزارش فارس، نقاط تاريک فدراسيون شنا بيشتر از روزهاي روشن اين فدراسيون بود؛ بسياري از اهالي شنا تا پيش از انتخاب رضواني انتقادهاي زيادي داشتند و هر کدام از مسئولان به گونه‌اي با منتقدان برخورد مي‌کردند.



* واترپلو و سومي در کاپ آسيا؛ آغاز سال با جعفري

سال 91 در حالي آغاز شد که در آن زمان سرپرستي فدراسيون برعهده غلامرضا جعفري بود. در اوايل سال 91 تيم ملي واترپلوي ايران در رقابت‌هاي کاپ آسيا که به ميزباني کشور کويت برگزار شده بود حضور پيدا کرد و در آخرين مسابقه با قبول شکست نزديک 9 بر 8 برابر کويت (ميزبان مسابقات) به مقام سومي اين رقابت‌ها دست يافت.

تيم ايران در حالي نتيجه را به کويت واگذار کرد که حريف از تمامي شرايط ميزباني بهره مي‌برد، اما با اين وجود بازيکنان تيم ملي در طول اين مسابقه بازي نزديک و قابل قبولي را از خود به نمايش گذاشتند و تنها در آخرين لحظات مسابقه، نتيجه را به حريف خود واگذار کردند.

به اين ترتيب تيم ملي واترپلو که با کادر فني جديد و نفرات جوان در مسابقات کاپ آسيا شرکت کرده بود با کسب دو پيروزي مقابل تيم‌هاي اندونزي و ازبکستان و قبول دو شکست برابر قزاقستان و کويت با عنوان سومي به کار خود در مسابقات کاپ آسيا پايان داد.

در پايان اين رقابت‌ها که بصورت دوره اي و با شرکت 5 تيم اندونزي، قزاقستان، ازبکستان، ايران و کويت برگزار شد، تيم قزاقستان (قهرمان بازيهاي آسيايي گوانگجو و نماينده آسيا در المپيک 2012 لندن) با کسب 4 پيروزي پياپي و 8 امتياز به مقام قهرماني رسيد.

کويت با کسب 3 پيروزي و 6 امتياز به مقام نايب قهرماني رسيد و تيم ملي واترپلو کشورمان با دو پيروزي و کسب 4 امتياز سوم شد.

* کسب 4 مدال نقره در مسابقات آزاد مالزي

پس از رقابت‌هاي واترپلو، مسابقات شناي کاپ آزاد مالزي 13 تا 16 ارديبهشت ماه به ميزباني مالزي برگزار شد و تيم ملي ايران براي حضور در اين رقابت‌ها 9 ارديبهشت عازم مالزي شد.

پيش از اين مسئولان تيم ملي تصميم داشتند که اردوي آمادگي خود را پيش از آغاز اردوها مسابقات در مالزي برپا کنند که با مخالفت شوراي برون مرزي، تيم ايران تنها براي حضور در رقابت‌ها عازم مالزي شد.

کاروان شناي ايران را در اين مسابقات هشت شناگر تشکيل مي‌دادند. تيم ملي شنا که به منظور برگزاري يک اردوي تمريني و مسابقاتي به مالزي رفته بود در نخستين روز مسابقات شناي کاپ آزاد اين کشور موفق به کسب يک مدال نقره و يک عنوان چهارمي شد.

در اين رقابت‌ها که 250 شناگر از کشورهاي مالزي، اندونزي، قطر، سنگاپور استراليا، سريلانکا،هنگ کنگ و هند حضور داشتند، تيم ايران متشکل از پوريا مالدار قصري،امير محمد شجاعي‌فر،افشين عسگري و محمد بيداريان موفق شد پس از اندونزي و بالاتر از تيم ميزبان در جايگاه دوم قرار بگيرد و به مدال نقره اين مسابقات دست پيدا کند. همچنين احمدرضا جلالي نيز در ماده 400متر مختلط انفرادي به عنوان چهارمي دست يافت.

در پايان مسابقات شناي کاپ آزاد مالزي تيم ملي شنا، موفق به کسب 4 مدال نقره در مواد 4 در 200 متر آزاد، 4 در 100 متر مختلط انفرادي، 50 متر پروانه (افشين عسگري) و 4 در 100 متر آزاد تيمي و ثبت يک رکورد جديد ملي شد.

* سرپرستي که آماده رفتن بود

چندي بعد و در اواخر ارديبهشت حرف و حديث‌ها در مورد تغيير در رياست فدراسيون‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و فدراسيون شنا از جمله گزينه‌هايي بود که احتمال تغيير در آن بيشتر از سايرين به نظر مي‌رسيد.

غلامرضا جعفري در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس فارس درباره اينکه گفته مي‌شد وي نيز يکي از گزينه‌هاي موردنظر وزارت ورزش در تغييرات فدراسيون‌ها است گفت: صحبت‌هايي با وزير انجام داده‌ام، اما هنوز ابلاغي در اين رابطه به دست من نرسيده است. هر وقت ابلاغ کنند در چارچوب ضوابط و اعتقاداتي که دارم به امر ولي تابع حکم حکومتي هستم.

* کسب يک مدال طلا و سه نقره در مسابقات ترکيه و رضايت حضرتي

چندي بعد در حالي که تصميم گرفته شده بود تيم ملي شنا براي حضور در رقابت‌هاي انتخابي المپيک عازم ترکيه شود، اين سفر به دلايل فني در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت، اما سرانجام اين امر محقق شد و تيم ايران متشکل از محمد عليرضايي، افشين عسگري، احمدرضا جلالي، محمد بيداريان راهي ترکيه شد. تيم ملي شنا که با 4 شناگر در رقابت هاي کاپ آزاد ترکيه که آخرين مرحله از رقابت‌هاي انتخابي المپيک 2012 لندن به شمار مي‌رفت موفق به کسب يک مدال طلا و سه نقره شد و به کارش پايان داد.

پيش از اين قرار بود ملي‌پوشان شنا براي کسب سهميه المپيک در رقابت‌هاي مجارستان و فرانسه حضور پيدا کنند که به دليل صرف هزينه کمتر مسئولان تصميم‌ گرفتند تيم عازم ترکيه شود.

خشايار حضرتي، سرمربي تيم اعزامي ايران به ترکيه درخصوص عملکرد تيم ملي شنا در رقابت‌هاي ترکيه و کسب يک مدال طلا و 3 نقره توسط شناگران ايراني اظهار داشت: رقابت‌ها از نظر مدالي خوب بود، اما از نظر رکوردي شرايط خوب نبود، چراکه ملي‌پوشان ايران با رکوردهاي خود فاصله زيادي داشتند.

* عدم حضور واترپلوئيست‌ها در مسابقات قزاقستان و جدي‌تر شدن تعليق

از سوم تيرماه نخستين اردوي متمرکز تيم واترپلوي جوانان ايران براي شرکت در مسابقات قهرماني جوانان آسيا در محل استخر سه‌گانه شهيد شيرودي برگزار شد؛ هدايت تيم واترپلوي جوانان کمتر از 20 سال ايران را رومان پولاچيک، سرمربي اسلواک بر عهده داشت.

اين تيم خود را براي مسابقات قهرماني جوانان آسيا که اوايل شهريور ماه جاري به ميزباني آلماتي قراقزستان برگزار شد آماده مي‌کرد.

اين تيم در حالي خود را آماده مي‌کرد که صحبت از تعليق فدراسيون و عدم اعزام تيم به مسابقات قزاقستان بسيار جدي شده بود، اما تا آخرين لحظه مسئولان فدراسيون اعلام مي‌کردند تيم به مسابقات قزاقستان اعزام خواهد شد. مربي تيم ملي واترپلوي جوانان گفت: خبر تعليق فدراسيون شنا را شنيده‌ام، اما مسئولان گفته‌اند تمرينات را ادامه دهيم، چون تيم به قزاقستان اعزام مي‌شود.

محسن سميع‌زاده، مديراجرايي فدراسيون شنا هم گفت: با ارسال نامه‌اي به IOC درخواست تعيين تکليف کرده‌ايم که هنوز جوابي به ما نداده‌اند.

به هر حال تيم واترپلو جوانان ايران که طبق برنامه قرار بود براي شرکت در مسابقات قهرماني آسيا راهي آلماتي قزاقستان شود، به دليل صادر نشدن رواديد، از سفر به اين کشور بازماند و نتوانست در اين مسابقات شرکت کند.

اين اتفاق موجب شد تا صحبت‌هايي که آن روزها درمورد تعليق مي‌شد جدي‌تر به نظر برسد.

* نيک‌بين آمد و تعليق را به صورت شفاهي رفع کرد!

خبر جابجايي در راس فدراسيون شنا بازهم پس از مطرح شدن خبر تعليق فدراسيون به گوش مي‌رسيد و صحبت از برانوش نيک‌بين بود؛ محسن رضواني، سرپرست دبيري فدراسيون هم درخصوص جابه‌جايي‌ سرپرست فدراسيون شنا اظهار داشت: عدم‌ثبات در مديريت موجب آسيب رسيدن به بدنه ورزش مي‌شود، البته يک سرپرست تمام اختيارات يک رئيس را دارد. من در مدتي که در فدراسيون فعاليت مي‌کنم توجهي به اتفاقات و جابجايي‌ها ندارم و تلاش مي‌کنم که وظايفم را به نحوه احسن انجام دهم.

وي گفت: 2 سال پيش به‌دنبال اين بوديم که نيک‌بين امور فدراسيون را در دست بگيرد، اما آن زمان محقق نشد.

سرانجام پس از کش و قوس‌هاي فراوان برانوش نيک‌بين به عنوان سرپرست جديد فدراسيون معرفي شد و غلامرضا جعفري به فدراسيون ورزش‌هاي روستايي و عشايري رفت.

نيک‌بين کار خود را آغاز کرد و از همان اوايل کار خود اعتقاد داشت که فدراسيون شنا تعليق نيست و نمي‌شود. در اين بين برخي ناهماهنگي‌ها هم به چشم خورد که از جمله آنها مي‌توان به ثبت نام جعفري در سايت فدراسيون جهاني و نامه‌نگاري با اسم محسن رضواني اشاره کرد.

سرپرست فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو در مورد احتمال تعليق اين فدراسيون خاطرنشان کرد: هنوز نامه‌اي به صورت کتبي به ما اعلام نشده است و ما در تلاش هستيم تا تنها نماينده شنا را به المپيک اعزام کنيم.

نيک‌بين با تاکيد بر اينکه هنوز هيچ نامه‌اي به صورت رسمي به ما نرسيده است گفت: فعلا مشکلي خاصي از بابت تعليق فدراسيون شنا وجود ندارد؛ خيالتان راحت باشد. وقتي براي ورزشکاران دعوتنامه ارسال مي‌شود يعني مشکلي نداريم.

* جوانان واترپلوئيست دوازدهم جهان شدند

تيم واترپلوي جوانان ايران ( زير 18 سال) از 11 آذر رقابت‌هاي خود در مسابقات قهرماني جوانان جهان را آغاز کرد و در نخستين ديدار موفق شد تيم ترينيداد و توباگو، نماينده آمريکاي جنوبي را با نتيجه 9 بر 7 شکست دهد.

در رقابت‌هاي قهرماني جوانان جهان که در شهر پرتث استراليا جريان داشت، تيم واترپلوي کشورمان براي تعيين رده بندي يازدهم - دوازدهمي جهان به مصاف تيم جوانان کانادا رفت و در پايان با شکست 11 بر 8 مقابل حريف خود به عنوان دوازدهمي جهان دست يافت.

تيم جوانان ايران در مجموع 7 ديدار خود در رقابت‌هاي قهرماني جهان به دو پيروزي (ترينيدادوتوباگو و ازبکستان) و 5 شکست (روماني، يونان، استراليا، برزيل و کانادا) دست يافت و در جايگاه دوازدهم جهان ايستاد.

نخستين دوره رقابت‌هاي قهرماني جوانان جهان که از روز 11 آذر با شرکت 20 تيم در شهر پرتث استراليا آغاز شده بود، 19 آذر با برگزاري ديدارهاي رده‌بندي و فينال و معرفي تيم قهرمان به پايان رسيد.

در پايان مسابقات تيم ايتاليا با شکست مجارستان قهرمان اين دوره شد و صربستان با غلبه بر کرواسي در ديدار رده‌بندي به مقام سوم دست يافت. همچنين در رده‌بندي بهترين گلزنان مسابقات جوانان جهان، حامد ملک‌ خانبانان، کاپيتان تيم جوانان کشورمان رده سوم اين رده‌بندي را به خود اختصاص داد.

* يورگ وويت 6 ماه آمد و رفت!

در تاريخ 4 تيرماه سال 91 بود که در نشست کميته فني شنا ضمن تصويب ساختار جديد تشکيلاتي تيم‌هاي ملي شنا، يورگ وويت، مربي آلماني به سمت سرمربي تيم ملي شنا انتخاب شد. پس از چند ماه کار کارشناسي و با تصويب کميته فني و تاييد سرپرست و دبير فدراسيون شنا، ساختار جديد تيم ملي شنا تصويب شد که بر اين اساس در راس تيم ملي شنا مسئوليت فني بر عهده يورگ وويت به عنوان سرمربي قرار گرفت.

در نشست اعضاي کميته فني شنا و پس از جمع‌بندي نظرات فني اعضاي اين کميته مقرر شد خشايار حضرتي، عباسعلي کشتکار و فرهاد خائفي به عنوان مربيان تيم ملي در کنار يورگ وويت هدايت تيم ملي شنا را بر عهده بگيرند، اما تنها 6 ماه بعد به دليل مشکلات اقتصادي در مراسمي که با حضور برانوش نيک‌بين، سرپرست فدراسيون شنا، محسن رضواني و محسن سميع‌زاده، دبير و مدير اجرايي فدراسيون شنا برگزار شد ضمن تقدير از زحمات 6 ماهه يورگ وويت، سرمربي آلماني تيم ملي شنا، همکاري اين مربي با فدراسيون شنا پايان يافت.

مسئولان فدراسيون شنا، شرايط اقتصادي کشور و مسائلي که پيرامون حوزه ارز اتفاق افتاد را دليل قطع همکاري با اين سرمربي آلماني عنوان کردند.

* نماينده وايلدکارتي شناي ايران در المپيک کاري از پيش نبرد

المپيک جدي‌ترين ميدان براي مسئولان شنا بود که تنها يک نماينده در آن داشتند. محمد بيداريان تنها نماينده ايران در لندن بود که با وايلدکارت توانسته بود در آن مسابقات حضور پيدا کند.

سرانجام محمد بيداريان در سومين روز رقابت‌هاي شناي رقابت‌هاي 2012 المپيک لندن از ساعت 10:50 به وقت لندن(13:30 به وقت تهران) در سالن "آکواتيس" و در دسته سوم ماده 100 متر آزاد رقابت خود با حريفان را آغاز کرد.

در اين ماده که با رقابت 60 شناگر و در 8 دسته برگزار مي‌شد، محمد بيداريان در خط ششم با شناگران کشورهاي ارمنستان، گواتمالا، آروبا، آلباني، مالت، بوليوي و گوام همگروه بود.

شناگر 23 ساله المپيکي ايران در مرحله مقدماتي توانست 100 متر را در مدت زمان 52 ثانيه و 93 صدم ثانيه شنا کند و در جايگاه ششم قرار بگيرد. در اين گروه شناگر آلباني در مکان نخست قرار گرفت.

محمد بيداريان پس از عدم راهيابي به مرحله دوم مسابقات المپيک 2012 لندن عدم ثبات مديريت و کمبود امکانات را در عملکردش تاثيرگذار دانست.

* فولاد مبارکه و نفت اميديه آسيايي شدند

ليگ برتر واترپلوي باشگاه‌‌هاي کشور هم از جمله برنامه‌هاي فدراسيون بود که با فراز و نشيب‌هاي فراوان بالاخره انجام و قهرمانش مشخص شد، اما تا رسيدن به نقطه پايان اتفاقات عجيبي در اين ليگ افتاد که از جمله آن مي‌توان به درگيري و تهديد به کناره‌گيري برخي تيم‌هاي اشاره کرد. در پايان نيم فصل اين مسابقات تيم واترپلو فولاد ماهان سپاهان قهرمان نيم فصل بيست و دومين دوره ليگ برتر شد.

با پايان يافتن نيم فصل نخست، نيم فصل دوم با کمي تاخير آغاز شد که علي گرامي، رئيس سازمان ليگ برتر واترپلو پرداخت نشدن حق مشارکت باشگاه‌ها و عدم ارائه مدارک مورد نياز به سازمان ليگ را دليل تعويق اين مسابقات اعلام کرد.

آخرين ديدار بيست‌و‌دومين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر واترپلو باشگاه‌هاي کشور در ورزشگاه انقلاب اصفهان بين تيم‌هاي فولاد ماهان سپاهان و آزادي اهواز برگزار شد که تيم فولاد ماهان با برتري 15 بر 5 مقابل ميهمان خود، عنوان قهرماني اين دوره از رقابت‌هاي ليگ برتر واترپلو را به خود اختصاص داد. تيم نفت اميديه هم با وجود شکست در ديدار پاياني عنوان نايب قهرماني ليگ برتر واترپلو را به‌دست آورد تا به همراه فولاد ماهان سپاهان نماينده کشورمان در فصل آينده رقابت‌هاي واترپلو جام باشگاه‌هاي آسيا باشد.

در پايان رقابت‌هاي ليگ برتر واترپلو باشگاه‌هاي کشور فولاد ماهان سپاهان با 20 امتياز بر سکوي قهرماني ايستاد. تيم نفت اميديه با 16 امتياز دوم شد و آزادي اهواز با 12 امتياز در مکان سوم اين فصل قرار گرفت.

در ليگ دسته اول واترپلو هم حاشيه کم نبود که مهمترين آن اتفاقي بود که سرمربي تبريز به کمک فرزندانش داور را راهي بيمارستان کرد! که پس از آن کميته انضباطي جريمه سنگيني براي آنها در نظر گرفت.

* مسافت کوتاه قهرماني جهان و نماينده‌اي که رکوردشکني کرد

مسابقات شناي مسافت کوتاه قهرماني جهان در ترکيه از ديگر مسابقاتي بود که نمايندگان ايران در آن حضور پيدا کردند. در اين رقابت‌ها دو شناگر کشورمان از راهيابي به فينال مواد 100 متر کرال پشت و 100 متر پروانه رقابت‌هاي شناي مسافت کوتاه قهرماني جهان باز ماندند. جمال چاوشي‌فر در ماده 100 متر کرال پشت و افشين عسگري در ماده 100 متر پروانه با حريفان خود به رقابت پرداختند و در پايان از رسيدن به فينال مسابقات بازماندند. در سومين روز مسابقات شناي مسافت کوتاه قهرماني جهان که در شهر استانبول ترکيه جريان داشت افشين عسگري در ماده 50 متر پروانه موفق شد رکوردهاي ملي کشور را به ميزان 16 صدم ثانيه کاهش دهد و پس از اين رکوردشکني هم از سوي مسئولان فدراسيون شنا تقدير شد.

* رضواني سرپرست شد و تعليق را رفع کرد

"رضواني سرپرست فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو شد" اين خبري بود که سرانجام محقق شد. وزير ورزش و جوانان طي حکمي محسن رضواني را به عنوان سرپرست فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو منصوب کرد. در حکم محمد عباسي براي محسن رضواني آمده است: نظر به تعهد و تجربه و به استناد اختيارات ذيل ماده 10 اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي، جنابعالي را به موجب اين ابلاغ به عنوان "سرپرست فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو جمهوري اسلامي ايران " منصوب مي‌کنم.

لازم است با هماهنگي معاون ورزش قهرماني و حرفه اي وزارت ورزش و جوانان، ضمن انجام امور محوله در موعد مقرر نسبت به فراهم نمودن مقدمات و برگزاري انتخابات فدراسيون اقدام نماييد. پس از تغييرات در رأس برخي فدراسيون‌هاي ورزشي و جابه‌جايي روساي آنها، چند رشته ورزشي از جمله شنا از سوي فدراسيون‌هاي بين‌المللي با تعليق مواجه شدند؛ به همين دليل نمايندگان کشورمان از حضور در ميادين رسمي و بين‌المللي محروم شدند، اما پس از تغييرات در فدراسيون شنا و معرفي رضواني، دبير سابق اين فدراسيون به عنوان سرپرست جديد، فينا (فدراسيون جهاني شنا) تعليق فدراسيون کشورمان را لغو کرد تا به اين ترتيب نمايندگان کشورمان پس از آن بتوانند در رقابت‌هاي بين‌المللي به ميدان بروند.

مسابقات واترپلوي باشگاه‌هاي آسيا اولين رويدادي است که نمايندگان ايران پس از رفع تعليق قرار است در آن شرکت کنند.

* تيم نفت اميديه قهرمان مسابقات شناي باشگاه‌هاي کشور شد

مسابقات شناي باشگاه‌هاي کشور که در 4 مرحله به انجام رسيد از آخرين و مهمترين برنامه‌هاي فدراسيون شنا در سال 91 بود که در پايان چهارمين و آخرين مرحله از دهمين دوره مسابقات شناي باشگاه‌هاي کشور «جام خليج‌فارس» تيم نفت اميديه با 4079 امتياز براي چهارمين سال پياپي عنوان نخست اين مسابقات را به‌ دست آورد. پس از نفت اميديه، تيم‌هاي مقاومت بسيج و نفت تهران به ترتيب با 3753 و 3235 امتياز مقام‌هاي دوم و سوم اين دوره از مسابقات را کسب کردند.

مسابقات شناي باشگاه‌هاي کشور طي 4 مرحله و با رقابت تيم‌هاي باشگاه ورزشي نيل، نفت اميديه، مقاومت بسيج، شناگران پيشتاز البرز، جوانان زنجان، نفت تهران، نيروي هوايي ارتش و پارالمپيک و پيام تبريز برگزار شد.
برچسب ها: شنا ، شیرجه ، واترپلو
:
:
:
آخرین اخبار