تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۳۱۳۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
4توصیه به مردم در هنگام خرید
با تاکید رییس‌جمهور برای تشدید بازرسی‌ها در روزهای پایانی سال در جلسه چندی پیش کارگروه تنظیم بازار اجرای طرح پایش بازار نوروزی در 500 پایگاه کشوری و 50 پایگاه در شهر تهران از چند روز گذشته کلید خورد.

 
طرح مشترک پایش بازار که با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، شورای اصناف کشور و سازمان تعزیرات حکومتی کار خود را آغاز کرد، تا 25فروردین‌ماه سال 92 با محوریت رسیدگی به شکایات مردمی که از طریق سامانه 124اطلاع‌رسانی می‌شود و نظارت 25 هزار بازرس بر بازار شب عید ادامه خواهد یافت. در همین راستا، علی پورکاوه، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سخنگوی ستاد تنظیم بازار نوروزی در گفت‌وگو با اقتصادپرس درباره طرح پایش توضیحاتی را ارائه داد.

 
 * هدفتان از تشکیل طرح پایش در فضای اقتصادی چه بوده است؟

 
طرح پایش در اصل طرح مشترکی است با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بازرسی شورای اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی که شامل گشت‌های مشترک و تیم‌های سیار است که در کنار آنها با به‌کارگیری 5 هزار بازرس به صورت مستقیم و 24 هزار ناظر افتخاری هماهنگی‌هایی شده و در حال اجرای طرح پایش هستیم. در تهران نیز در 50 نقطه به ویژه نزدیکی بازارها و جاهایی که ازدحام بیشتری برای خرید وجود دارد، چادرهایی برای دریافت شکایات مردمی برپا شده است.

 
* در کل کشور چند واحد دریافت شکایات وجود دارد؟

 
در کل کشور 500 چادر برای دریافت شکایات مردمی برپا شده است.

 
* علاوه بر این واحدها مراجع دیگری برای رسیدگی به شکایات وجود دارد؟

 
بله، علاوه بر این چادرها، سامانه 124 و تلفن‌های مستقیم بازرسی شورای اصناف نیز آماده دریافت شکایت‌ها هستند.در این طرح بازرسان کاورهایی را پوشیده‌اند که شماره 124 بر روی آن درج و اطلاع‌رسانی شده است و هر کسی در مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ و نمایشگاه‌ها ابهامی در مورد قیمت کالاها داشته باشند، می‌توانند به این افراد مراجعه و از آنها کمک بخواهد.

 
 * از زمان اجرای این طرح چه تعداد پرونده تشکیل شده است؟

 
از زمان اجرای این طرح در 15 اسفند تا 19 اسفند ماه در کل کشور6 هزار و 500 فقره گزارش و شکایت مردمی دریافت شده که تخلف 3 هزار و 300 پرونده احراز شده و پرونده آنها به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده و یا توسط گشت‌های ویژه مشترک رسیدگی شده و 3 هزار و 250 پرونده نیز ابهام داشته‌اند که توسط بازرسان شاکیان توجیه شده و رضایت آنها جلب شده است.

 
  * وضعیت تخلف‌ها نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

 
خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته از میزان تخلفات صنفی کاسته شده و کاهش قابل توجهی یافته است که اجرای طرح مشترک در این مورد بسیار موثر بوده و ابزار مهم به‌کارگیری شده برای این مساله را می‌توان تامین کالاهای اساسی دانست و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که زمینه‌های سودجویی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار کمتر شده است.

 
* آیا مردم از اجرای این طرح رضایت داشته‌اند؟

 
گزارش‌های دریافتی از سطح کشور نشان می‌دهد که مردم بسیار از این طرح رضایت داشته‌اند. این طرح علاوه بر استان‌ها، شهرستان‌های کوچک و حتی بخش‌ها را نیز پوشش داده و انسجام و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هم رضایت مردمی را به دنبال داشته و هم سبب کاهش تخلفات شده است.

 
 * علاوه بر این گشت‌ها، آیا سامانه 124 همچنان شکایت‌ها دریافت می‌کند؟

 
بله، سامانه 124 و بازرسی شورای اصناف به شکایت‌های مردمی به ویژه در ایام پایانی سال رسیدگی ویژه‌ای می‌کنند و به جز طرح پایش، با ستاد تنظیم بازار نوروزی هماهنگی‌های لازم انجام شده و از 8 هزار اتحادیه فعال در کشور، دو هزار اتحادیه در زمینه توزیع کالاهای اساسی فعال هستند که با این اتحادیه‌ها در سطح ملی از سوی ستاد تنظیم بازار، استانی توسط کمیسیون‌های نظارت و کمیسیون تنظیم بازار استان و شورای نظارت و کنترل بازار و در سطح شهرستانی به همین ترتیب با اتحادیه، روسا، بازرسان و ... هماهنگ شده و آنها همکاری لازم را دارند. این همکاری‌ها شامل چند بخش می‌شود: واحدهای صنفی بر روی اجناس قیمت درج کنند، حتما فاکتور صادر کنند.

 
 * چه توصیه‌ای به شهروندان دارید؟

 
هموطنان 4 موضوع را رعایت کنند که هم هنگام خرید مفید بوده و هم به نفع اقتصاد خانوار است. این موضوعات شامل این است که 1- به اندازه نیاز خانوار خود در پایان سال خرید کنند، زیرا در این ایام میزان تقاضا بسیار بالا می‌رود به همان میزان نیز باید حمل و نقل کالا و عرضه آن نیز افزایش یابد بنابراین هموطنان باید بر اساس میزان نیاز واقعی خود کالاها را خریداری کنند.

 
2- حتما از واحدهای صنفی که پروانه کسب دارند و زیر نظر اتحادیه هستند، خریداری کنند.

 
3- وقتی به میزان قابل توجهی کالا خریداری می‌کنند، از فروشنده حتما فاکتور مطالبه کنند، زیرا این کار برای شفافیت گردش کالا و از بین بردم زمینه‌های سودجویی بسیار موثر است.

 
4- کالاهایی خریداری کنند که برچسب قیمت از سوی واحدهای صنفی  بر روی آنها نصب شده باشد.

 
* اکنون وضعیت قیمت‌ها در بازار چگونه است؟در برخی از مراکز فروش عمده کاها فروشندگان ادعا می‌کنند میان قیمت فاکتور خرید کالاها از این هفته تا هفته بعد اختلاف فاحشی دارد و آنها نیز به همین تناسب بر قیمت کالاهای خود می‌افزایند و گاه نیز دیده شده که قیمت یک کالا در این هفته به نسبت 2 هفته قبل حدود 4 هزار تومان افزایش داشته است؛ علت این مساله چیست؟ آیا نظارتی بر عملکرد واحدهای صنفی چنین مراکزی صورت نمی‌گیرد؟

 
کالاهای اساسی با ارز مرجع تامین و توزیع می‌شود و نرخ مصوب دارند و سازمان حمایت بر روی قیمت این قبیل کالاها نظارت دارد، اما واردات، توزیع، بسته‌بندی و... برخی اقلام در شبکه مشمول رعایت ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است. در طرح پایش در 3 بخش نظارت و پایش دقیقی صورت می‌گیرد. مرحله نخست تامین کالاست که در این بخش نظارت دقیقی صورت می‌گیرد. بخش دوم توزیع کالاهاست که پایش انجام می‌شود و صدور فاکتور، نصب برچسب و شکایت‌های مردمی در این بخش اتفاق می‌افتد و در نهایت نظارت‌هایی که بر اساس قوانین سازمان حمایت تعریف شده و در قالب طرح پایش اجرایی می‌شود.
 
* متاسفانه این نظارت در بازار محسوس نیست و دیده شده کالایی که دو هفته قبل در بازار به قیمت 12 هزار 500 تومان عرضه می‌شده، اکنون به قیمت 16 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد؛ در مورد این مساله توضیح دهید.

 
به هر صورت 60 درصد برخی اقلام وارداتی هستند و متغیرهایی در بهای تمام شده کالا تاثیرگذار هستند که کنترل همه آنها دست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست از جمله حقوق و دستمزد، افزایش هزینه‌ها و تغییرات نرخ ارز. در عین حال با هر نرخی که قیمت تمام شده کالا باشد، مستلزم قوانین سازمان حمایت است.

 
* اجرای طرح پایش تا چه زمانی ادامه دارد؟

 
طرح پایش تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و برنامه‌های ستاد تنظیم بازار نوروزی هم همچنان ادامه دارد تا زمانی که روند عرضه و تقاضا به صورت متعادل در آید، زیرا اکنون تقاضا برای ایام پایانی سال به نسبت مدت مشابه سال گذشته بالاتر است.

 
برنامه‌ریزی‌های ستاد نوروزی تنظیم بازار بر حسب زمان و مکان تغییر می‌کند و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، عمده برنامه‌ریزی‌ها هم در زمینه تامین، توزیع و پایش در استان‌های مسافرپذیر بیش از استان‌های دیگر پیگیری می‌شود. برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته تا هم تامین، هم توزیع و هم نظارت متوازن انجام شود.

 
* برای سال 92 چه برنامه‌هایی دارید؟

 
مشابه سال‌های قبل برنامه‌ریزی‌هایی در مورد بسته تنظیم بازار، بسته تامین کالا، بسته توزیع و بسته نظارت صورت گرفته که در صورت نهایی شدن حتما اطلاع رسانی خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار