تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۳۱۵۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
3000 هزار نفر در ایران در دام اعتیاد
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته 3 هزار نفر در ایران قربانی اعتیاد به مواد مخددر شدند و جان خود را از دست دادند.

طه طاهری بعد از ظهر سه شنبه در نخستین کنگره پیشگیری و مصون‌‌سازی زنان در برابر اعتیاد اظهار داشت: اعتیاد برچسب اجتماعی است که علاوه بر تأثیرات مستقیم، به صورت غیرمستقیم نیز سلامت روح و روان افراد را نشانه می‌گیرد.
 
وی طرد از خانواده و کشیده شدن به فحشا را از آسیب‌های ثانویه اعتیاد زنان در سر تا سر دنیا عنوان کرد و افزود: امروزه شاهد اعتیاد افرادی هستیم که در بهترین شرایط مالی و رفاه و آسایش به سر می‌برند.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یافتن انگیزه زنان از گرایش به مصرف مواد مخدر را وظیفه جامعه شناسان دانست و با اشاره به آمار تلفات اعتیاد کشور در سال گذشته گفت: سه هزار نفر ایرانی در سال گذشته قربانی اعتیاد شدند که البته این آمار در مقایسه با آمار سایر کشورها، آنچنان چشم‌گیر نیست.
 
وی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تمامی خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را در این خصوص فرا گرفته و خود و فرزندانشان را در برابر خطرات احتمالی بیمه کنند.
 
طاهری گفت: دولت در خصوص پرداخت هزینه برای کاهش مصرف و جلوگیری از توزیع مواد مخدر در کشور هیچ مشکلی ندارد.
 
وی همچنین بر توجه بیشتر مسئولان آموزش و پرورش به رویارویی دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به عدم وجود مراکز مشاوره برای خانواده‌های در معرض آسیب‌های مواد مخدر اشاره و با بیان اینکه این امر بزرگ‌ترین و چالشی‌ترین موضوع کشور در حال حاضر است، افزود: در حال حاضر تنها 20 درصد از کسانی که در جلسات  NA شرکت می‌کنند، خانواده‌های مرتبط با مواد مخدر هستند و بیش از 80 درصد این افراد از خانواده‌های سالمی هستند که برای رفع مشکلات خانوادگی خود و یادگیری چگونگی برخورد با همسر و فرزندان خود، در این جلسات حضور می‌یابند.
 
وی معضل دیگر را بی‌خانمان شدن زنان معتاد کشور دانست و گفت: بسیاری از زنان معتاد به دلیل ارتکاب جرایم از خانه طرد می‌شوند که مسئولان برای رفع چنین مشکلاتی نباید خواب داشته باشند.
 
طاهری در بخش دیگر به معضل دسترسی آسان به مواد مخدر در جامعه اشاره کرد و گفت: مسئولان اصفهانی برای خدا دسترسی آسان به مواد مخدر را رفع کنید و بدانید کار فرهنگی فقط چسباندن پوستر نیست.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هر خط ناشکسته جنگ را اصفهانی‌ها می‌شکستند و هر کار ناشدنی نظام را بسیجیان اصفهان به ثمر می‌رساندند، ابراز امیدواری کرد که در خصوص مقابله با اعتیاد نیز خط شکن شده و حرف اول را در کشور بزنند.
 
طاهری مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها به صورت زیرپوستی را نوعی تهدید اجتماعی دانست و گفت: شیوع و گسترش مصرف ریتالین در خوابگاه‌های دانشجویی، هوشیاری بیشتر مسئولان را نسبت به رفع این دسته از آسیب‌های اجتماعی نیازمند است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار