تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۱۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نتايجي جديد از تحقيقات روي ريزگردها
رئيس مركز تحقيقات فن‌آوري‌هاي زيست‌محيطي دانشگاه‌ علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز با تصريح بر انجام پژوهش‌هاي مركز در سه محور حذف آلودگي‌ها به روش‌هاي بيولوژيكي، روش‌هاي نوين تصفيه آلاينده‌ها و پايش‌هاي محيطي، برخي نتايج طرح‌هاي تحقيقاتي يك ساله در حوزه‌ آلودگي‌هاي آب، خاك و ريزگردها را تبيين كرد.
 
دكتر علي‌اكبر بابايي  با بيان اين‌كه امسال 20 طرح تحقيقاتي در اين مركز انجام شد، اظهارداشت: ‌اگرچه فعاليت‌هاي مركز در سه محور مشخص انجام مي‌شود، اما حوزه‌هاي تحقيقاتي را محدود نكرده‌ايم؛ البته در مواردي مانند مسئله ريزگردها كه به عنوان يك مشكل در سطح منطقه مطرح است، تحقيقات بيشتري در مركز انجام مي‌شود.
 
وي با اشاره به انجام چند طرح تحقيقاتي در زمينه آلودگي‌هاي ميكروبي و شيميايي ريزگردها در اين مركز، به برخي نتايج اين تحقيقات اشاره و تصريح كرد: در مورد وجود سرب و برخي فلزات سنگين در ذرات گردوغبار و احتمال خطر و تهديد جدي براي سلامتي ساكنان منطقه، بايد توجه كرد كه اين فلزات به‌طور طبيعي در خاك وجود دارند اما غلظت آن‌ها به گونه‌اي نيست كه تأثير جدي بر سلامت داشته باشند.
 
رئيس مركز تحقيقات فن‌آوري‌هاي زيست‌محيطي دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز افزود: پديده ريزگردها يك پديده طبيعي است و با شرايط فعلي تنها مي‌توان توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت و از وسايل حفاظت فردي استفاده كرد اما با توجه به مطالعات مركز و نشست‌هاي مشترك با پژوهشكده‌ي انرژي اتمي، در ذرات گردوغبار آلودگي خطرناكي كه سلامت ساكنان را به طور جدي تهديد كند، وجود ندارد.
 
بابايي خاطرنشان كرد: البته پديده ريزگردها براي افرادي كه بيماري آسم يا ناراحتي‌هاي قلبي ـ عروقي دارند، مشكل ايجاد مي‌كند كه علت آن تنفس ذرات خاك است اما آلودگي چنداني در اين ذرات وجود ندارد.
 
وي با بيان اين‌كه طي بررسي‌هاي انجام‌شده در زمينه وجود آلودگي‌هاي ميكروبي در ريزگردها، ميكروب خطرناك خاصي در ذرات گردوغبار مشاهده نشد، اظهارداشت: بيشتر ميكروب‌هاي موجود در ريزگردها، ميكروب‌هايي هستند كه به‌طور معمول در شرايط طبيعي هوا وجود دارند و تنها در زمان وقوع پديده ريزگردها، غلظت آن‌ها در هوا افزايش مي‌يابد. مطالعات تكميلي در زمينه اثرات ريزگردها بر سلامتي هم به‌تازگي در مركز آغاز شده‌است كه تا اتمام تحقيقات حداقل 2 سال زمان نياز است.
 
رئيس مركز تحقيقات فن‌آوري‌هاي زيست‌محيطي دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز با بيان اين‌كه در حال حاضر كميته ريزگردها در دانشگاه تشكيل شده‌است، افزود: دانشگاه در حال پيگيري براي اخذ مجوز راه‌اندازي مركز منطقه‌اي ريزگردها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و در صورت اخذ اين مجوز، اثرات ريزگردها بر سلامت و تركيبات آن در مطالعات اين مركز بررسي مي‌شود.
 
بابايي با اشاره به انجام چند طرح تحقيقاتي مركز در زمينه آلودگي آب شرب اهواز خاطرنشان‌كرد: طي اين مطالعات مقدار آلاينده مدنظر در آب شرب اهواز پايين‌تر از حد استاندارد بود؛ همچنين در حوزه حذف فلزات سنگين از آب و خاك با روش جذب سطحي كه يكي از فرآيندهاي تصفيه است، كارهاي زيادي انجام شد كه نتايج قابل قبولي به دست آمد اما به‌طور يقين به‌كارگيري عملي نتايج اين مطالعات فرآيندي زمان‌بر است.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: ریزگردها
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
0
0
من که باورنمیکنم.پس اورانیوم های سلاح های امریکایی بکاررفته درعراق چی
:
:
:
آخرین اخبار