تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۳۱۹۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد بسکتبال ايران در سال 91
بسکتبال ايران در سال جاري شاهد چند قهرماني در رده بزرگسالان بود.

 کاپ آسيا، غرب آسيا و صعود تيم بسکتبال جوانان به رقابت‌هاي جام جهاني جمهوري چک از مهمترين موفقيت‌هاي اين رشته در سال جاري بود. اما عدم حضور بسکتبال ايران در المپيک افسوس اهالي اين رشته در پي داشت.


*مهرام قهرمان غرب آسيا شد

اوايل سال 91 با يک قهرماني براي کشورمان همراه بود. جايي که تيم بسکتبال مهرام در فروردين ماه ماه با برتري مقابل الرياضي لبنان يک بار ديگر عنوان قهرماني اين رقابت‌ها را از آن خود کرد.

مهرام در 2 بازي اول در لبنان يک پيروزي و يک شکست را در کارنامه خود ثبت کرد و در 3 بازي تهران موفق شد 2 بر يک پيروز شود و در مجموع 3 بر 2 به برتري برسد و قهرمان شد.

*پنجمين قهرماني مهرام در ليگ برتر

تيم بسکتبال مهرام در فصل گذشته ليگ برتر به همراه پتروشيمي به فينال ليگ برتر راه يافت. مهرامي ها که به تازگي عنوان قهرماني غرب آسيا را از آن خود کرده بودند در ديدار فينال ليگ توانستند پتروشيمي را در 3 بازي پياپي از پيش رو بردارند و پنجمين جام قهرماني را از آن خود کنند. پتروشيمي با هدايت مهران شاهين‌طبع راهي فينال شده بود و توانست با اين تيم نايب قهرمان شود.

*لغو جام باشگاه‌هاي آسيا و دردسر براي مهرامي‌ها

بيست و سومين دوره بسکتبال باشگاه‌هاي آسيا که قرار بود خردادماه در بيروت برگزار شود به دليل اينکه لبناني ها آماده برگزاري مسابقات نيستند، به مهرماه موکول شد. در آن زمان مسئولان کنفدراسيون آسيا اعلام کردند که تيم‌هاي چين و ژاپن هم در اين رقابت‌ها شرکت خواهند کرد، اما نه تنها اين تيم‌ها نيامدند، بلکه فيليپين هم که در اکثر دوره‌ها حضور داشت، در اين مسابقات شرکت نکرد.

سرانجام اين رقابت‌ها از 24 مهرماه در بيروت لبنان آغاز شد وتيم‌هاي فالکن مغولستان، مهرام ايران،الرياضي لبنان و بلنت عشق آباد ترکمنستان کار خود را آغاز کردند. در پايان هم تيم‌هاي مهرام و الرياضي همانند چند دوره گذشته راهي فينال شدند. فينالي که سرانجام خوبي نداشت و به دليل مسائل امنيتي در لبنان برگزار نشد و مهرامي‌ها بدون جام به ايران بازگشتند. پس از آن هم سرانجام اين مسابقات و تکليف قهرمان مشخص نشد.

*نخستين تجربه بچيروويچ در تيم ملي با سومي ايران در غرب‌آسيا

مهمد بچيروويچ که از ارديبهشت ماه سال جاري کارش را در تيم ملي آغاز کرده بود، در نخستين تجربه هدايت تيم ملي ايران در مسابقات غرب آسيا در اردن حاضر شد. بچيروويچ که هنوز شناخت خوبي از ملي‌پوشان ايران و بسکتبال ايران نداشت، با نفرات تقريبا کامل شرکت کرد و در پايان عنوان سومي را از آن خود کرد.

اين مقام سومي حاشيه‌هاي زيادي را در پي داشت و برخي خرده مي گرفتند که مربي که عنوان هشتمي جهان را در اختيار دارد، در نخستين حضور خود تيم ملي را سوم کرده است.

*تيم ملي جوانان سوم آسيا شد و به جام جهاني رفت

بيست و دومين دوره رقابت‌هاي قهرماني جوانان آسيا اوخر مرداد در مغلوستان آغاز شد. تيم ملي جوانان ايران که با هدايت مهران حاتمي راهي مسابقات شده بود در پايان توانست با شکست 87 بر 83 مقابل ژاپن در ديدار رده بندي ضمن کسب مقام سوم به جام جهاني 2013 جمهوري چک راه يافت.

مسابقات قهرماني جوانان جهان قرار است تيرماه سال آينده در جمهوري چک برگزار شود. تيم ملي کشورمان در دوره قبلي به مقام پانزدهم دست يافته بود.

* جاي خالي در المپيک 2012 لندن

برگزاري مسابقات بسکتبال المپيک در مردادماه حسرت بسکتبال دوستان ايراني را در پي داشت. تيم ملي کشورمان در المپيک پکن نخستين حضور خود را تجربه کرد و در ميان بهت و حيرت اين تيم با حذف در جام ملت‌هاي 2011 از صعود به المپيک لندن بازماند.

*قهرماني در رقابت‌هاي کاپ آسيا

قهرماني تيم ملي ايران در کاپ آسيا را شايد بتوان مهمترين موفقيت بسکتبال در سال 91 دانست. جايي که تيم ملي در غياب نفراتي چون کامراني، حدادي و ارسلان کاظمي توانست عنوان قهرماني اين رقابت‌ها در ژاپن و با شکست ميزبان از آن خود کند. در اين بازي‌ها جوانان تا حدودي فرصت بازي در ميدان پيدا کردند، اما نه آن طور که انتظار مي‌رفت.

چيني‌ها که اصلي‌ترين رقيب ايران محسوب مي‌شوند و در المپيک لندن تنها نماينده ايران بودند با نفرات اصلي خود شرکت نکرده بودند.

پس از پايان مسابقات و بازگشت تيم ملي گلايه‌هايي وجود داشت آن هم از جنس کاپيتان تيم ملي . صمد نيکخواه بهرامي زماني که ديد هيچ فردي از سوي وزارت ورزش و جوانان براي استقبال از قهرمان آسيا به فرودگاه نيامده است، انتقادها را از بي توجهي به بسکتبال آغاز کرد.


* قهرماني نوجوانان در غرب آسيا

تيم بسکتبال نوجوانان ايران در رقابت‌هاي غرب آسيا که در شهر بيروت لبنان برگزار شد توانست با شکست حريفاني مانند ميزبان و اردن عنوان قهرماني را از آن خود کند. علي توفيق که سرمربي اين تيم محسوب مي‌شود به دليل مشکلات شخصي نتوانست تيم ملي را در اين مسابقات همراهي کند و بوبان ميتف تيم را رهبري و هدايت کرد.

*جنجال ماهان و مهرام بر سر صمد

فولادماهان پيش از پايان فصل قبل ليگ يبرتر به دنبال صمد نيکخواه بهرامي بود تا کاپيتان تيم ملي بسکتبال را به اصفهان ببرد و با شايعه اينکه مهرامي‌ها براي فصل بعد تيم‌داري نمي‌کنند، اين انتقال تا حدودي نهايي شده بود و حتي قرارداد داخلي هم بين 2 طرف منعقد شده بود.

همه چيز به خوبي به سود ماهاني‌ها پيش مي رفت که به يک باره حضور مهرام در ليگ برتر قطعي شد و مديران اين تيم اعلام کردند صمد را به هيچ وجه به تيم ديگري نمي‌دهند تا اين آغازي باشد بر درگيري و جنجال بين 2 باشگاه.

ماهاني‌ها هم براي تلافي اين موضوع هنگام اعزام مهرام به غرب آسيا بازيکنان ملي‌پوش و کمکي خود را در فاصله 2 روز مانده به حضور اين تيم در لبنان به مهرام دادند. درگيري 2 باشگاه در طول فصل هم ادامه داشت و اتهامات زيادي را به يکديگر وارد کردند.

* برکناري مصطفي هاشمي از مهرام در تصميمي غير منتظره

مصطفي هاشمي که به خوبي در چند سال گذشته راه قهرمان کردن مهرام چه در ليگ داخلي و چه بين المللي به خوبي مي‌دانست، يک روز قبل از آغاز مسابقات در تصميمي عجيب و غير منتظره از کار خود برکنار شد تا مهمد بچيروويچ، سرمربي تيم ملي هدايت مدافع عنوان قهرماني را برعهده بگيرد.

اين برکناري انتقادهاي زيادي را به مهرامي‌ها و حتي فدراسيون وارد کرد. برادران مشحون که رابطه خوبي با هاشمي ندارند متهم اصلي اين برکناري بودند و گفته مي‌شد مشحون به دليل اينکه در پرداخت حقوق بچيروويچ به مشکل نخورد با مهرامي‌ها به توافق رسيده تا او در اين تيم مربيگري کند.

هاشمي هم پس از برکناري هيچ صحبت و انتقادي از مسئولان مهرام نداشت. او در ميانه فصل هم بارها در شايعاتي به عنوان جانشين محسن صادق‌زاده در ماهان معرفي مي‌شد، اما در پايان در حد همان شايعه ماند تا رکورد دار قهرماني ليگ‌برتر بازي‌ها را با نشستن در گوشه‌اي از سالن نظاره گر باشد.

*بي قانوني در برگزاري ليگ

ليگ برتر بسکتبال درحالي از دوم آبان ماه آغاز شد که تيم نفت سپاهان تنها يک روز قبل از آغاز مسابقات حضورش قطعي شد. از همان ابتدا مهرام، فولادماهان، پتروشيمي مدعيان اصلي کسب عنوان قهرماني محسوب مي شدند. ماهان و پتروشيمي با سرمايه گذاري خوب براي رسيدن به قهرماني تلاش مي‌کردند.

همياري زنجان هم تا آغاز مرحله پلي‌آف يکي از مدعيان خود را مطرح کرده بود، اما در اين مرحله با شکست مقابل شهرداري گرگان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

يکي از شاهکارهاي فدراسيون بسکتبال در مورد نوع تقسيم بندي بازيکنان بود. پس از اينکه جلسه سازمان ليگ برگزار شد ملي‌پوشان در 3 دسته تقسيم بندي شدند و بازيکناني هم که به عنوان يار خارجي محسوب مي‌شدند، مشخص شدند، اما در ميانه ليگ پتروشيمي بندرامام عرفان نساج پور را که سهميه ملي معرفي شده بود به عنوان يار خارجي انتخاب کرد و اين کار با موافقت فدراسيون بسکتبال همراه بود. همين اتفاق باعث اعتراض ديگر تيم‌‌ها شد، اما فدراسيون بازهم اشتباه و قانون شکني خود را قبول نکرد و نساج‌پور در پتروشيمي بازي کرد.

از مهمترين اتفاقات ديگر ليگ امسال مي‌توان به ترک بازي از سوي مهرامي‌ها و اعتراض‌هاي مکرر ماهاني‌ها به عملکرد داوران اشاره کرد.

*آوانسيان رئيس کميته داوران آسيا شد

هروس آوانسيان داور بين المللي و شايسته کشورمان که در رقابت‌هاي جهاني و حتي المپيک سوت زده بود، به عنوان رئس کميته داوران آسيا انتخاب شد تا شايستگي‌هاي خود و داوران ايراني را بيش از پيش به نمايش بگذارد.

*ملي‌پوشاني که با تکذيب صحبت‌هاي خود اخلاق را زير پا گذاشتند

يکي از نقاط تاريک بسکتبال در سال91 به صحبت‌هاي 2 ملي‌پوش بسکتبال ايران باز مي‌گردد. صحبت‌هايي که در مورد خداحافظي از تيم ملي بسکتبال عنوان شد، اما با دعوت شدن به کميته انضباطي ظاهرا ترس از محروميت باعث شد در کاري خلاف اصول حرفه‌اي صحبت‌هاي خود را تکذيب کنند که اين کار هم با واکنش اهالي رسانه مواجه شد.

بازيکناني که خود را بهترين‌ها بسکتبال ايران مي‌دانند بايد بهترين رفتار و اخلاق را داشته باشند نه اينکه بخواهند براي رهايي خود از محروميت‌ها رسانه ها را متهم کنند.

*باز هم مشحون بازهم انتقاد از مربيان ايراني

محمود مشحون، رئيس فدراسيون در مصاحبه‌هاي خود باز هم زماني که نوبت به مربيان ايراني مي‌رسيد چوب انتقاد را باز هم به سمت آنها گرفت. مربيان ايراني که هميشه در آسيا نتايج خوبي کسب کرده‌اند، اما هيچ گاه نزد رئيس چندين ساله بسکتبال ايران جايگاهي نداشته‌اند.

* قهرماني تيم ملي بسکتبال در خانه پس از سال‌ها

بسکتبال ايران پس از سال‌ها ميزبان يک رقابت بين المللي بود. مسابقات غرب آسيا از 19 تا 21 بهمن ماه در تالار بسکتبال آزادي برگزار شد.

تيم ملي کشورمان در اين رقابت‌ها با ترکيبي کامل حضور پيدا کرد تا علاقمندان به بسکتبال شاهد قهرماني تيم ملي پس از مدت‌ها در خانه باشند.

طبق پيش بيني‌ها ايران و لبنان به فينال بازي‌ها رسيدند و تيم کشورمان با قدرت توانست ياران فادي الخطيب را از پيش رو بردارند و جام را بالاي سر ببرند.

* قهرماني جديد به نام پتروشيمي، پايان آقايي مهرام در بسکتبال

ليگ برتر بسکتبال روز 26 اسفند سرانجام به پايان رسيد و تيم پتروشيمي بندرامام که در اين فصل با هدايت مهران حاتمي در ليگ حضور داشت، توانست براي اولين بار عنوان قهرماني را از آن خود کند.

پتروشيمي با کسب اين عنوان به 5 سال قهرماني پياپي مهرام پايان داد و جام را به بندر برد.

از ديگر اتفاقات مهم در بسکتبال مي‌توان به برکناري رضا طاهري، سخنگوي تيم ملي و انتقادهاي تند او عليه مشحون و بچيروويچ، سرمربي تيم‌ملي اشاره کرد.

به هر حال سال 91 با تمام موفقيت‌ها و ناکامي‌هايي که براي بسکتبال ايران داشت، رو به پايان است و بايد مديران فدراسيون براي سال آينده که تيم‌هاي ملي مسابقات مهمي را پيش رو دارند، برنامه ريزي خوبي داشته باشد.

مسابقات جام جهاني جوانان در تيرماه و رقابت‌هاي جام ملت‌‌هاي آسيا 2013 در مردادماه مهمترين رويدادهاي بسکتبال ايران در سال 91 محسوب مي‌شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار