تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۳۲۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنج شنبه دردسرساز برای حاجی بابایی
یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه آموزش و پرورش در سال 1391 رخ داد، تعطیلی همه مقاطع تحصیلی در روزهای پنج شنبه بود. پنج شنبه هایی که قرار بود تنها برای دانش آموزان مقطع ابتدایی در سال 1390 تعطیل باشد.

طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه از مواردی بود که از سال 1387 از سوی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد اما در زمان خود از سوی وزارت آموزش و پرورش تلویحا تکذیب شد تا اینکه در نهم اسفند 1389 وزیر آموزش و پرورش با اعلام اجرای آن در مدارس ابتدایی مهر تاییدی بر اخبار منتشر شده در این باره زد.

اما وزیر آموزش و پرورش به بسته شدن درهای مدرسه در روزهای پنج شنبه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی راضی نشد و  در سال گذشته موج تعطیلی روزهای پنج شنبه را به مدارس راهنمایی و دبیرستان نیز کشاند.

حاجی بابایی در 17 اردیبهشت 91 خبر از تعطیلی پنج شنبه ها در تمامی مقاطع تحصیلی داد. چرا که معتقد بود:« در حال حاضر تمام دبستان‌ها و بیش از 80 درصد مدارس راهنمایی و متوسطه پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند. ضمن آنکه این موضوع قانون است؛ شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده و رئیس‌جمهور امضا و ابلاغ کرده است.»

اما باز هم این اقدام حاجی بابایی همچون اجرای نظام جدید 6.3.3 مخالفانی داشت. مخالفانی که معتقد بودند تعطیلی پنج شنبه ها به ویژه برای دانش اموزان دبیرستانی منجر به افت تحصیلی آنها و کاهش ساعات آموزشی در مدارس می شود.

محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش از جمله مخالفان این طرح بود.

او معتقد بود تعطیلی پنج شنبه های دانش آموزان یک طرح ملی است. مگر یک وزارتخانه می تواند برای یک طرح ملی تصمیم گیری کند؟! در سند تحول بنیادین قرار بود که نظام آموزشی میانبر زده و عقب افتادگی ها را جبران کند اما به یکباره اعلام می شود که روزهای پنج شنبه به صورت فله ای تعطیل می شود و مباحث درسی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش اگر قرار است پنج شنبه های دانش آموزان تعطیل شود، نیاز است که این طرح به شکل قانون تدوین شود. در غیر این صورت ممکن است که وزیر آینده اعلام کند که پنج شنبه ها تعطیل نباشد و دوباره دانش آموزان به مدرسه روند.

همچنین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نارضایتی خود را از این تصمیم آقای وزیر اعلام کرده و حتی آنها بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نیز مطرح کردند. البته طرح استیضاح حاجی بابایی هیچ گاه چه برای تعطیلی پنج شنبه ها و چه برای اجرای نظام جدید آموزشی شکل جدی به خود نگرفت.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره تعطیلی پنج شنبه ها  گفته بود: حرف و عمل وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی پنج شنبه ها در تضاد کامل با یکدیگر است.تعطیلی مطلق پنج شنبه های مدارس مطابق با سند تحول بنیادین نیست و این موضوع را نیز به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده ایم.براساس سند تحول بنیادین پنج شنبه ها باید به فعالیتهای پرورشی و تربیتی اختصاص پیدا کند اما براساس اطلاعات دریافتی از سال گذشته بسیاری از مدارس در روزهای پنج شنبه تعطیل بوده اند.

وی گفته بود: وزیر آموزش و پرورش در جلسات خود با اعضای کمیسوین آموزش و تحقیقات اعلام کرده که پنج شنبه ها اختصاص به فعالیتهای پرورشی دارد و مدرسه ای تعطیل نبوده است که این کاملا با اتفاقی که در مدارس می افتد، کاملا در منافات است.

عقب گرد حاجی بابایی

البته بعدها حمیدرضا حاجی بابایی به مهر توضیح داد: منظور من از تعطیلی پنج شنبه ها تعطیلی فعالیت های آموزشی بوده است. تنها مدارس می توانند کلاسهای تجمیعی در مدرسه برپا کنند. نمی توان مدرسه را یک روز با صرف هزینه های زیاد برای تنها 12-10 دانش آموز باز نگه داشت. معلمان نیازمند استراحت و رسیدگی به زندگی خصوصی خود هستند. حوزه های علمیه و دانشگاه آزاد هم در روزهای پنجشنبه تعطیل است. چرا این همه اصرار وجود دارد که پنجشنبه ها، مدارس باید باز باشد. من همچنان می گویم که تدریس در روزهای پنج شنبه تعطیل است و هیچ گاه نگفته ام که درهای مدارس در این روز قفل باشد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار