تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۲۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پيش درآمدي از بازي حساس سپاهان و استقلال
نخستين ديدار از مرحله نيمه‌نهايي جام حذفي در حالي امروز بين دو تيم استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود که اين دو تيم مي‌خواهند در اين فينال زودرس جام حذفي برنده باشند تا ضمن رسيدن به ديدار نهايي جام بيست و ششم، سال 92 را هم با يک پيروزي ارزشمند آغاز کنند.

مرحله نيمه‌نهايي بيست و ششمين دوره مسابقات فوتبال جام حذفي باشگاه‌هاي کشور امروز شنبه با انجام يک ديدار پرحاشيه و حساس آغاز مي‌شود که طي آن استقلال در ورزشگاه آزادي تهران به مصاف تيم سپاهان اصفهان مي‌رود، ديداري که نخستين فينال بين دو تيم در سال 92 است و هر دو تيم به زمان برگزاري آن اعتراض داشتند.

استقلال و سپاهان تيم‌هاي اول و دوم ليگ برتر که رقابت تنگانگي با همديگر براي رسيدن به قهرماني در ليگ دوازدهم دارند و روز 26 فرودين‌ماه هم در هفته سي و دوم ليگ برتر برگزار کننده فينال ليگ برتر هستند، با هدف کنار زدن حريف و رسيدن به فينال اين جام، خود را براي اين بازي بزرگ آماده کرده‌اند.

به دليل حساسيت بالا و رويارويي دو تيم مدعي، مي‌توان اين بازي را فينال زودرس در جام بيست و ششم دانست، مسابقه‌اي که برنده آن شانس کسب دو جام قهرماني در يک فصل را خواهد داشت، خصوصا اگر استقلال فاتح اين بازي لقب بگيرد، تيمي که شانس بالاتري براي قهرماني در ليگ برتر دارد. هرچند اين دو تيم در پايان هفته آينده هم ديداري مهم در ليگ قهرمانان آسيا با تيم‌هاي عربستاني پيش رو دارند اما موفقيت در اين بازي آنقدر برايشان اهميت دارد که با چهره‌اي محتاطانه به ميدان نخواهند رفت.

شاگردان امير قلعه‌نويي مدافع قهرماني اين رقابتها که با تکيه بر توانايي مرداني همچون رحمتي، نکونام، جباري، ساموئل، حيدري، منتظري و تکيه بر گلزني برهاني و مجيدي و حتي حاتمي مي‌‎توانند براي هر حريفي خطرناک باشند، نمي‌خواهند در نخستين بازي در سال 92 مقابل هواداران خود تيم ناکام ميدان لقب بگيرند. هرچند خستگي نکونام، حيدري، جباري و منتظري به خاطر حضور در ترکيب تيم ملي برابر کويت، مي‌تواند يکي از نقاط ضعف آبي‌پوشان در اين بازي مهم باشد.

اما در تيم زردپوش وضعيت نامشخص محمدرضا خلعتبري که به دليل مصدوميت بازي ايران با کويت را از دست داد، به دغدغه اصلي کادرفني سپاهان مبدل شده است. هرچند آمادگي محرم نويد‌کيا، اميد ابراهيمي، احمد جمشيديان، ميلان سوشاک، احسان حاج صفي، فرشيد طالبي و جواهير سوکاي هم سپاهان را به تيمي تبديل کرده‌ است که قابليت پيروزي در خانه حريفان را دارند.

اين تيم که در آخرين ديدارش در سال 91 دست به کار بزرگي زد و تراکتورسازي را در خانه‌اش شکست داد، اميدوار است در اين بازي هم بتواند سال 92 را با يک برد بزرگ آغاز کند و گامي بلند براي قهرماني در جام حذفي بردارد. البته اگر در اين بازي، روز خوب شهاب گردان باشد، خيال سپاهاني‌ها در درون دروازه‌ هم راحت خواهد بود، در غير اينصورت، اين منطقه به نقطه ضعف بزرگ سپاهان در اين بازي حساس مبدل خواهد شد.
 


نحوه صعود
استقلال که با امير قلعه‌نويي در ليگ و جام حذفي مدعي نخست قهرماني است، در دور نخست اين مسابقات با 4 گل سايپا را در هم شکست و در مرحله يک‌هشتم نهايي هم در اولين ديدار رسمي در ورزشگاه دورود با يک گل شاگردان محمد مايلي‌کهن را از پيش رو برداشت. استقلالي‌ها در مرحله يک‌چهارم نهايي هم با 5 گل ابومسلم را از پيش رو برداشته و به ديدار نيمه نهايي راه يافتند.

در نقطه مقابل سپاهاني‌ها در دور نخست جام حذفي با نتيجه 2 بر يک فولاد خوزستان يکي از مدعيان قهرماني اين جام را از پيش رو برداشتند. شاگردان کرانچار در يک‌‎هشتم نهايي با گل دقيقه 109 جواهير سوکاي در رفسنجان مس را شکست دادند و با پيروزي 2 بر صفر برابر صنعت نفت آبادان به ديدار نيمه‌نهايي صعود کردند.

در اين شرايط بايد گفت هم دو تيم براي رسيدن به فينال دو تيم ليگ برتري و يک تيم دسته اولي را از پيش رو برداشته‌اند و در سومين تقابل خود با تيمي ليگ برتري به فکر رسيدن به فينال و رقابت با برنده ديدار داماش گيلان با پرسپوليس براي فتح جام بيست و ششم هستند.
 


- اسامي قهرمانان ادوار گذشته جام حذفي هم به شرح زير است:
فصل 1355: ملوان بندرانزلي 4 - تراکتورسازي تبريز يک
فصل 1356: استقلال تهران 2 - هما تهران صفر
فصل 1365: خيبر خرم آباد صفر - ملوان بندرانزلي 2
فصل 1366: پرسپوليس تهران يک - ملوان بندرانزلي صفر
فصل 1367: شاهين اهواز 5 - ملوان بندرانزلي 3
فصل 1369: ملوان بندرانزلي صفر - استقلال تهران صفر (ملوان در ضربات پنالتي به پيروزي 6 بر5 رسيد)
فصل 1370: پرسپوليس تهران 2 - ملوان بندرانزلي يک
فصل 1372: سايپا تهران يک - جنوب اهواز يک (سايپا به علت گل زده در خانه حريف به پيروزي رسيد)
فصل 1373: تراکتورسازي تبريز يک - بهمن تهران 2
فصل 1374: استقلال تهران 5 - برق شيراز يک
فصل 75 - 1374: برق شيراز يک - بهمن تهران يک (در ضربات پنالتي برق شيراز به پيروزي 3 برصفر رسيد)
فصل 78 - 1377: پرسپوليس تهران 2 - استقلال تهران يک
فصل 79 - 1378: بهمن تهران يک - استقلال تهران 3
فصل 80 - 1379: فجر شهيد سپاسي شيراز 3 - ذوب آهن اصفهان يک
فصل 81 - 1380: استقلال تهران 4 - فجر شهيد سپاسي شيراز 3
فصل 82 - 1381: ذوب آهن اصفهان 4 - فجر شهيد سپاسي شيراز 4 (در ضربات پنالتي ذوب آهن به پيروزي 4 بر3 رسيد)
فصل 83 - 1382: استقلال تهران 2 - سپاهان اصفهان 5
فصل 84 - 1383: صبا تهران 2 - ابومسلم مشهد 2 (در ضربات پنالتي صباباتري به پيروزي 4 بر 2 رسيد)
فصل 85 - 1384: سپاهان اصفهان 2 - پرسپوليس تهران 2 (در ضربات پنالتي سپاهان به پيروزي 4 بر 2 رسيد)
فصل 86 - 1385: صباباتري تهران صفر - سپاهان اصفهان 4
فصل 87 - 1386: استقلال تهران 3 - پگاه گيلان يک
فصل 88 - 1387: ذوب‌آهن اصفهان 5 - راه آهن شهرري 2
فصل 89 - 1388: پرسپوليس تهران 4 - فولادگستر تبريز يک
فصل 90 - 1389: پرسپوليس تهران 4 - ملوان بندرانزلي 3
فصل 91 - 1390: استقلال تهران صفر (4) - شاهين بوشهر صفر (يک)
 

:
:
:
آخرین اخبار