تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۳۲۹۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت مزارع گندم استان خوزستان
 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان وضعیت مزارع گندم استان را با وجود نبود بارش موثر و فراگیر در دو ماه اخیر مطلوب توصیف کرد.
 
کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: نقصان و فقدان بارش های موثر هرچند نگرانی هایی برای کشاورزان به ویژه کشاورزان دیم کاربه وجود آورده است ولی خنکی هوا در یک ماه اخیر به ویژه در شمال و شرق استان و وجود رطوبت کافی در خاک تا حدی کمبود بارش را جبران کرده است.
 
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم بارش های بهاری در استان خوزستان و مناطق بالادست افزود: با این وضعیت برآوردها و پیش بینی ها نشان می دهد که وضعیت تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته بهتر است.
 
سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش تر پیش بینی کرده بود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و 700هزار تن گندم در استان خوزستان تولید شود که نسبت به سال زراعی گذشته 10درصد افزایش نشان می هد.
 
امسال حدود 750هزار هکتار از اراضی خوزستان زیرکشت گندم قرار گرفته که از این رقم 480هزار هکتار آبی و بقیه دیم است.
 
کارشناسان جهادکشاورزی پیش بینی می کنند با وجود خسارت به مزارع گندم دیم که علت عمده آن نبود بارش در دو ماه اخیر بوده است ولی بخش مهمی از تولید گندم از مزارع دیم خواهد بود.
 
در سال زراعی گذشته همه 280هزار هکتار اراضی گندم دیم به علت خشکسالی از بین رفت و خسارات سنگینی به کشاورزان استان وارد شد.
 
با وجود بارش های بسیار مناسب پاییزی و دی ماه پارسال ، بارندگی ها در بهمن و اسفند به شدت رو کاهش نهاد و بارش های پراکنده بهاری در سطح استان قادر نبود نگرانی های پیش رو را برطرف کند.
 
با این وجود بسیاری از کشاورزان گندم کار خوزستان برای جبران بارش باران ، مزارع گندم خود را توسط کانال های آبیاری تغذیه کردند.
 
برداشت گندم در مناطق جنوب و مرکزی استان خوزستان از نیمه دوم فروردین ماه و مناطق شمالی استان از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار