تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۳۱۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات بسته جدید سه ساله اشتغال
برنامه عملیاتی و برش سالیانه اهداف کمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال منتشر شد که طی آن، 15 هدف مشخص و کلی ترسیم و برای هر یک پیش بینی های گوناگونی نیز صورت گرفته است.
 
در بسته اجرایی این وزارتخانه ایجاد سالیانه 200 هزار فرصت جدید شغلی از طریق گسترش بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط زودبازده و کارآفرین پیش بینی شده که طبق آن باید هر سال 200 هزار فرصت شغلی جدید در قالب زودبازده ها ایجاد، بسترسازی و تثبیت شود تا در پایان سال 94 جمع اشتغال زایی زودبازده ها به 1 میلیون فرصت بالغ شود که البته طبق برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این اقدام از عملکرد سال 90 تا 94 محاسبه می شود.
 
تعیین 2 میلیون سهم برای زودبازده ها و خوداشتغالی
 
همچنین در قالب حمایت از طرح های خوداشتغالی نیز ایجاد سالیانه 200 هزار فرصت جدید شغلی برنامه ریزی شده است و قرار است تا پایان سال 94 تعداد مشاغل ایجاد شده از طریق طرح های خوداشتغالی به 1 میلیون فرصت افزایش یابد.
 
در قالب توسعه مشاغل خانگی به عنوان مهم ترین برنامه اشتغالی دولت دهم نیز علاوه بر پیش بینی ایجاد تعدادی فرصت شغلی، شناسایی 192 شغل جدید در پایان برنامه پیش بینی شده نیز دیده شده و در سال جاری نیز قرار است از این بسته 24 شغل جدید شناسایی و معرفی شود.
 
ایجاد سالیانه 300 هزار فرصت جدید شغلی در قالب حمایت از ایجاد اشتغال بانوان؛ یکی دیگر از برنامه ریزی های صورت گرفته است که در این قالب از سال 90 تا پایان 94 مجموعا ایجاد 1 میلیون و 500 هزار اشتغال جدید برنامه ریزی شد.
 
1.5 میلیون شغل جدید برای زنان
 
حمایت از اشتغال دانش آموختگان و بستر سازی برای اشتغال سالیانه 40 هزار دانش آموخته برنامه ای دیگر در این بسته است که از سال 90 تا پایان 94 در هر سال باید 40 هزار دانش آموخته دانشگاهی در زمینه اشتغال مورد حمایت قرار گیرند و در مجموع تا پایان برنامه حمایت از 200 هزار نفر در این قالب پیش بینی شده است.
 
ایجاد سالیانه 2 هزار اشتغال برای معلولان و در مجموع 10 هزار فرصت شغلی تا پایان 94 نیز یکی دیگر از عناوین شغلی برنامه ریزی شده است. همچنین سهمی نیز برای ایجاد 10 هزار فرصت شغلی جهت سایر گروه های خاص در نظر گرفته شد.
 
بسترسازی و حمایت از ایجاد کسب و کارهای کوچک از طریق تامین مالی خرد (رویکرد بانکداری پیوندی) نیز طرح دیگری است که قرار است در این قالب در برنامه پنجم توسعه برای ایجاد 150 هزار فرصت جدید شغلی تامین مالی صورت گیرد.
 
حمایت از توسعه اشتغال و سرمایه گذاری در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر هم جزء نهم از بسته اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که طی آن حمایت از ایجاد اشتغال سالیانه 200 هزار نفر برای روستائیان و مجموعا 1 میلیون شغل تا پایان سال 94 پیش بینی شده است.
 
ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه
 
جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای اشتغال اتباع خارجی؛ از دیگر برنامه های مدنظر در بسته اشتغال و توسعه کارآفرینی است. در این قالب باید 81 هزار و 750 نفر در پایان برنامه به جای نیروی کار خارجی در بنگاه ها و واحدهای مختلف تولیدی کشور جایگزین شوند. سهم سال 92 از این بسته جایگزینی اشتغال 16هزار نفر با اتباع بیگانه است.
 
در بخش دیگری برنامه بازرسی در خصوص اشتغال اتباع خارجی موضوع شناسایی اتباع غیرمجاز خارجی به تعداد 163 هزار و 500 نفر دیده شده که این میزان باید تا پایان سال 94 شناسایی شوند. سهم امسال شناسایی اتباع بیگانه شاغل در بخش های مختلف اقتصادی کشور 32 هزار نفر است.
 
صدور مجوز اشتغال اتباع خارجی به عنوان دیگر برنامه بسته توسعه کارآفرینی و اشتغال مطرح است که طی آن صدور، تمدید و تجدید پروانه کار باید برای 58 هزار و 269 نفر تا پایان برنامه به انجام برسد. 10هزار و 400 نفر از این برنامه صدور کارت موقت کار مربوط به امسال خواهد بود.
 
افزایش 10 درصدی فعالیت کاریابی ها
 
توانمندسازی کاریابی ها از طریق آموزش های مورد نیاز و تخصیص اعتبار به آنها نیز در بسته جدید اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شده است که در قالب آن علاوه بر پیش بینی افزایش 10 درصدی بکارگماری نیروی کار، اعزام 50 هزار نفر نیروی متقاضی کار به خارج کشور تا پایان سال 94 پیش بینی شده و سهم امسال آن هم اعزام 9 هزار و 900 نفر است.
 
تجزیه و تحلیل و فراگیر نمودن اطلاعات بازار کار، تعاون و رفاه در کنار ترویج فرهنگ کارآفرینی و نهادسازی و ارتقاء جایگاه نهادهای غیردولتی؛ 3 برنامه مشخص دیگری است که به عنوان برش های بسته جدید اشتغال و توسعه کارآفرینی در کشور به تصویب هیئت وزیران رسیده است و قرار است در قالب آن تا پایان سال 94 به تعداد 186 نهاد غیردولتی کارآفرینی جدید در کشور ایجاد شود.
 
همچنین از این طریق 5 هزار و 146 فعالیت ترویجی در زمینه کارآفرینی صورت می گیرد و طرحی برای شناسایی نیازها و اولویت های آماری واحد و ارائه تحلیل هزینه و فایده فعالیت های آماری به تعداد 560 مورد به مرحله اجرا گذاشته می شود.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: اشتغال
:
:
:
آخرین اخبار