تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۳۷۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی دفتر سازمان ملل در تاجیکستان
به دنبال اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در «دوشنبه»، دفتر سازمان ملل از کارمندان خود در تاجیکستان خواست که به دلایل امنیتی به طور موقت دفتر خود در این کشور را تعطیل کنند.

 تصمیم در زمینه تعطیلی موقت دفتر سازمان ملل در تاجیکستان از سوی مقامات ارشد این سازمان اتخاذ شده‌ است.
 
این تصمیم در حالی گرفته شده که روز جمعه گذشته گروهی از جوانان به نشان اعتراض علیه آمریکا و دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در مقابل ساختمان‌های سفارت ایالات متحده و دفتر برنامه رشد سازمان ملل در دوشنبه تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.
 
به گفته رسانه‌ها، در حالی که سفارت آمریکا امروز (19 فروردین 92) به فعالیت معمولی خود ادامه می‌دهد اما مقامات سازمان ملل به کارمندان دفتر این سازمان در شهر دوشنبه دستور دادند که به دلایل امنیتی به طور موقت کار خود را تعطیل کنند.
 
بنا به گفته منابع خبری، جوانان متعرض که روز جمعه در مقابل دفتر این نهاد وابسته به سازمان ملل جمع شده بودند از کارمندان آن خواستند خاک این کشور را ترک کنند.
 
در پی سر دادن شعارهای اعتراضی گروهی از جوانان خشمگین که برخی از آنان قصد داشتند با زور وارد محدوده این نهاد شوند، مقامات سازمان ملل به کارمندان خود امر کردند که دفتر این سازمان را با استفاده از خروجی عقب ساختمان تخلیه کنند.
 
چنین به نظر می‌رسد که این امر تعطیلی موقت نهادهای دیگر وابسته به سازمان ملل در دوشنبه را نیز به دنبال داشته‌ باشد.
 
در همین حال، برخی از منابع خبری اعلام کردند که علیرغم تلاش برای تماس‌ تلفنی با دفتر بنیاد «نفوس‌ و سرشماری» سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و بنیاد کودکان سازمان ملل که در شهر دوشنبه دفتر دارند اما تلفن این مراکز جواب نمی‌دهد.
 
اعتراضات گروهی از جوانان در برابر دفتر برنامه رشد سازمان ملل و سفارت آمریکا روز جمعه گذشته به بهانه آزادی «عبدالملک عبدالله جان‌اف» نخست‌وزیر اسبق تاجیکستان از زندانی در اوکراین برگزار شد.
 
این مقام اسبق دولت تاجیکستان 2 ماه قبل زمانی که از آمریکا وارد «کیف» شد در فرودگاه «بوریسپل» از سوی مأموران امنیتی و پلیس اوکراین بازداشت شد.
 
مقامات دادستانی کل اوکراین در پی این اقدام اعلام کردند که بازداشت عبدالله جان‌اف با درخواست ارائه شده توسط دولت تاجیکستان به پلیس «اینترپل» انجام شده‌ است.
 
با این وجود، عبدالله‌ جان‌اف که بیش از 16 سال قبل تاجیکستان را ترک کرده و حدود 10 سال پیش از آمریکا حق پناهندگی دریافت کرده‌ بود، براساس تصمیم دادستانی کل اوکراین که موظف بود او را به دوشنبه استرداد کند از زندان آزاد و به آمریکا بازگشت.
 
مقامات امنیتی و انتظامی تاجیکستان عبدالله جان‌اف را به تلاش برای کودتا، غصب قدرت و قتل چندین نفر و همچنین اختلاس متهم می‌کنند.
 
در همین حال، دفتر سازمان ملل در امور پناهندگان از جمله نهاد‌هایی بود که از اوکراین خواست تا این مقام اسبق دولت که از شخصیت‌های سرشناس سابق در این کشور است را به تاجیکستان استرداد نکند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار