تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۳۴۰۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولد غزال عربی در منطقه ‌حفاظت شده دیمه رامهرمز خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دومین غزال عربی «اوریکس» از گونه‌های جانوری نادر و در خطر انقراض امروز در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز متولد شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه دومین اوریکس عربی در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز متولد شده است، اظهار کرد: این گوساله از وضع جسمی مناسبی برخوردار است و در کنار والدین در شرایط طبیعی به سر می‌برد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: اولین گوساله سال گذشته متولد شد که نر بود، اما جنسیت گوساله جدید هنوز مشخص نشده است.

وی گفت: تولد این دو گوساله نشان‌دهنده این است که شرایط برای تکثیر این ‌گونه جانوری در این منطقه فراهم شده است.

غزال‌های والد در چارچوب یادداشت تفاهم همکاری ایران و قطر برای مبادله گونه‌های جانوری در مهر 89 به ایران داده شده و در منطقه حفاظت‌شده دیمه رهاسازی شده بودند.

غزال‌های عربی از گونه‌های جانوری نادر و در خطر انقراض هستند و کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس از جمله قطر و عربستان سعودی اصلی‌ترین زیستگاه آن‌ها به شمار می‌روند.

نگهداری حیوانات غیربومی و غریبه، طوری که غرایزشان برگردد، کاری تخصصی است و به طور تصادفی انجام نمی‌شود. اوریکس نر سایت دیمه هم‌اکنون 5 ساله و اوریکس ماده 4 ساله است.

به نظر کار‌شناسان محیط زیست، زاد و ولد یک حیوان در محیطی غیربومی و غریبه از نظر زیست محیطی اهمیت قابل توجهی دارد.

وقتی حیوانی از وطن اصلی‌اش جدا و وارد محیطی جدید با ویژگی‌های آب و هوایی و نوع گیاهان متفاوت می‌شود؛ به طور طبیعی احساس غریبی می‌کند و غرایز اصلیش از جمله تولید مثل تا مدت‌ها ساکت می‌ماند.

منطقه حفاظت‌شده دیمه به مساحت 100 هکتار در نزدیکی رامهرمز به احیای آهوی ایرانی اختصاص داده شده است و در این منطقه به جز چهار رأس اوریکس، 60 رأس آهو نیز زیست می‌کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
0
1
چقدر ما مردم استان خوزستان از پروتهای استان خود بی خبریم!!
بازم به تو خوزی جون
:
:
:
آخرین اخبار