تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۳۴۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در رتبه چهاردهم سرانه دسترسي به جاده در كشور
معاون راه‌سازي اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان گفت: خوزستان از لحاظ سرانه دسترسي يك فرد خوزستاني به جاده، رتبه چهاردهم در كشور را دارد.

بهرام سيف اظهاركرد: مديريت ساخت و توسعه راه‌ها سه نوع خروجي دارد كه اولين خروجي آن احداث باند دوم در كنار باندهاي موجود مي‌باشد. با اين اقدام تصادفات رخ به رخ از بين رفته و احتمال تصادفات تا 95 درصد كاهش مي‌يابد.
وي افزود: در خوزستان 3 ارگان شركت ملي نفت، شركت ساخت و توسعه راه‌هاي كشور و اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان مسئول ساخت باند دوم مي‌باشند كه كل جاده‌هاي ساخته شده توسط آن‌ها در سال‌گذشته حدود 100 كيلومتر بود.
معاون راه‌سازي اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان در ادامه گفت: شركت نفت با بهره‌برداري از پروژه سه‌راهي سرانجام اميديه 12 كيلومتر از اين 100 كيلومتر را احداث كرده و احداث باند دوم جاده آبادان ـ ماهشهر توسط شركت ساخت و توسعه راه‌هاي كشور بوده است.
سيف تصريح‌كرد: سال‌گذشته 14 كيلومتر باند دوم هنديجان ـ ديلم و 15 كيلومتر باند دوم جاده كوپال ـ رامشير احداث شد؛ همچنين 4 كيلومتر از چهار خطه باغملك ـ ايذه و سه كيلومتر از نقطه حادثه‌خيز سه‌راهي نفت‌سفيد در محور اهواز به مسجدسليمان به بهره‌برداري رسيد.
وي بيان‌كرد: يك كيلومتر ورودي ايذه، چهار كيلومتر جاده مسجدسليمان_ملاثاني و 6 كيلومتر از باند دوم شوشتر ـ ندافيه احداث شده كه كليه اين عمليات توسط اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان انجام شده است.
معاون راه‌سازي اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان عنوان‌كرد: در ادبيات توسعه براي يك واحد توسعه در اقتصاد ضروري است 2 واحد توسعه در زيرساخت‌ها صورت گيرد كه استان خوزستان با وجود رتبه چهاردهم در سرانه جاده رتبه اول تا چهارم را از لحاظ بهره‌برداري از اين شبكه دارد و نشان مي‌دهد توسعه جاده‌ها در خوزستان ضروري است و طول جاده‌ها بايد افزايش يابد.
سيف خاطرنشان‌كرد: براي اين‌كه سطح دسترسي به جاده‌ها به اندازه بهره‌برداري از آن‌ها باشد و رتبه اول در كشور را از لحاظ دسترسي به سرانه جاده را كسب كنيم، ضروري است طول جاده‌هاي استان از 4 هزار و 700 كيلومتر به 8 هزار و 600 كيلومتر ارتقا يابند. در اين خصوص بايد سالانه 789 كيلومتر جاده ساخته شود.
وي افزود: منابع مورد نياز براي رسيدن به اين رتبه 764 ميليارد تومان است كه با هدف‌گذاري‌هاي انجام شده سعي مي‌شود طي 5 سال از رتبه چهاردهم به ششم برسيم. براي رسيدن به اين رتبه بايد سالانه 260 كيلومتر جاده ساخته شود كه سال‌گذشته با ساخت 100 كيلومتر جاده به اين هدف نرسيديم.
معاون راه‌داري اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان با بيان اين‌كه جاده‌‌ها بزرگترين سرمايه استان هستند، اظهاركرد: به‌سازي جاده‌ها از جمله عملياتي است كه بايد بسيار مورد توجه قرار گيرد. عمر متوسط روكش‌ها 10 سال است كه در اين صورت بايد 470 كيلومتر در سال روكش انجام شود. به دليل كمبود منابع سالانه بيش از 100 تا 200 كيلومتر روكش در استان انجام نمي‌شود. در سال 91 حدود 125 كيلومتر به‌سازي و روكش آسفالت روي جاده‌هاي استان انجام شد. منابع مورد نياز براي به‌سازي و روكش آسفالت جاده‌ها در استان هر ساله 170 ميليارد تومان است.
سيف گفت: براي رسيدن به رتبه ششم كشور اعتبار مورد نياز كل پنج سال براي طول جاده‌ها 2 هزار و 900 ميليارد تومان و به‌سازي و روكش جاده‌ها يك‌هزار و 300 ميليارد تومان مي‌باشد.
وي افزود: سال‌گذشته در بخش پله‌ها و ابنيه فني سنگين، زيرگذر انديمشك به سه‌راهي سد دز به بهره‌برداري رسيد.
معاون راهداري اداره‌كل راه و شهرسازي خوزستان عنوان‌كرد: جاده‌هاي استان بسيار زياد هستند و احتمال وقوع تصادف در آن‌ها زياد مي‌باشد كه با تلاش پليس راهور در نوروز كمترين تصادفات در كشور در اين استان صورت گرفت؛ همچنين به‌علت تردد بالا در جاده‌هاي استان عمر آن‌ها كوتاه است و به‌سازي و نگه‌داري از آن‌ها ضروري است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار