تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۴۵۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعيت هشدار دهنده بهداشت در نوار مرزي
اسکان عشایر به خصوص در مرزها به لحاظ امنیتی و اجتماعی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و جایگاه استراتژیکی را به خود اختصاص داده اما کمبودهای بهداشتی و محرومیت عشایر از امکانات مناسب به یکی از مشکلات اصلی این قشر در مرزها تبدیل شده است.

استفاده از امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی در راس هرم ارائه خدمات دولتی قرار گرفته و اجرای طرح های تکمیلی از جمله پزشک خانواده و... در دستور کار است، اما این در حالیست که عشایر مرزنشین خراسان جنوبی حتی از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی محرومند.

نبود زيرساخت هاي بهداشتي، عدم برخورداري از آب شرب سالم، عدم جمع آوري و دفن زباله از مشكلات بهداشتي عشاير در نوار مرزي است كه انگار متولي هم ندارد.

زباله يك مشكل جديد نيست، بلكه مردم روستاها هميشه با زباله ها مشكل داشته اند.

براي جمع آوري زباله هاي روستايي، هر روستا در حد توان خود با روش هاي غير اصولي و ابتدائي مانند گاري، فرغون و يا بصورت سوزاندن زباله در هواي آزاد و يا رهاسازي در اطراف مناطق مسكوني، كنار جاده ها واطراف رودخانه ها ومنابع آبي انجام مي شود.

اين اقدامات باعث مي شود تا صدمات جبران ناپذيري به اهالي ساكن در مناطق، موجودات زنده و محيط زيست وارد شود.

پراكندگي اين مواد سبب چهره بدمنظره و آلودگي منابع آب، خاك، هوا و همچنين در تماس با انسان و دام باعث شيوع بيماري هاي دامي و شيوع آن به انسان مي شود.

عشایر خراسان جنوبی عليرغم ارائه خدمات مختلف و پوشش نقاط كور مرزي از کمترین امکانات بهداشتی و آب شرب سالم برخوردارند.

اين درحالي است كه به دليل نبود امكانات بهداشتي عشاير مرزنشين روستاي بازنجگان در شهرستان زيركوه خراسان جنوبي نيز چندين سال است كه با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند.

عليرغم بدمنظره شدن زمين هاي اطراف روستا، كودكان اين روستا نيز با بازي كردن در زمين هاي عاري از زباله و شيشه هاي خورد شده همواره در معرض خطر ابتلاء به بيماري ها قرار دارند.

نبود آب شرب سالم و شوري بالاي آب ساكنين اين روستا را با بيماري هاي مرتبط با اين موضوع از جمله سنگ كليه مواجه كرده و اين مهم نيازمند همت و حمايت مسئولان است.

امكانات مورد نياز براي جمع آوري زباله در اختيار دهياران قرارگيرد

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین در گفتگو با مهر، مشکلات بهداشتي را از مهمترين مشكلات اين قشر دانست و اظهارداشت: تجميع زباله در اماكن مسكوني و محلات عشاير از مهمترين مشكلات و معضلات در اين مناطق است.

سیدعلی نوربخش خواستار در اختيار قراردادن امكانات و تجهيزات مورد نياز از قبيل ماشين حمل زباله به دهياران براي حمع آوري زباله ها در اين مناطق شد.

وي با اشاره به اينكه در راستاي تنظيم آئين نامه ساماندهي عشاير نيز توجه به شاخص هاي بهداشتي عشاير مورد توجه قرار گرفته است، افزود: مسئولان نسبت به تامين اعتبار براي رفع مشكلات بهداشتي در مناطق دورافتاده استان اهتمام داشته باشند.

راه اندازي اداره امور عشاير در شهرستان زيركوه

وي از راه اندازي اداره امور عشاير در شهرستان زيركوه تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: در حال حاضر مديريت عشاير زيركوه از طريق شهرستان قاين انجام مي شود.

وي ادامه داد: راه اندازي اين اداره در شهرستان بسياري از مشكلات و معضلات را كاهش داده و رسيدگي به امورات عشاير با سرعت بيشتري انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اسکان این عشایر در سال 1376 در سایت مسکن، گفت: اجرای ناقص و نیمه تمام طرح هادی در این روستا نيز از ديگر مشکلات این قشر است.

نوربخش با بیان اینکه مشکلات مردم این منطقه در سکونت گاه ها است، تاکید کرد: مسکن این منطقه با اصول کارشناسی و مهندسی احداث شده، اما این در حالی است، که دو اتاق با 40 متر مربع زیربنا بدون سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه به بهره برداری رسیده است.

اسکان 130 خانوار در روستای بارنجگان/ عدم وجود امکانات درمانی و بهداشتی در روستا

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین از اسکان 130 خانوار عشایر در منطقه مرزی بارنجگان خبر داد.

نوربخش عدم وجود مرکز درمانی دارای پزشک یا پرستار، مرمت و بازسازی راه های محلات ییلاقی، مرمت و بازسازی چاه های مالداری، اعطای تانکر آب ثابت برای شرب مردم در محلات مرمت و بازسازی حوض انبارهای موجود و.. را از مهمترین نیازهای این منطقه ذکر کرد.

ساماندهی دو منطقه عشایری در نوار مرزی خراسان جنوبي

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، اظهارداشت: تاکنون عشایر دو منطقه درح شهرستان نهبندان و بارنجگان شهرستان زیرکوه در نوار مرزی اسکان داده شده اند.

محمدابراهیم ابراهیمی با اشاره به اینکه به دلیل ویژگی مرزبانی عشایر استان، این قشر هم اکنون در نوار مرزی و به صورت پراکنده زندگی می کنند، گفت: این مهم خدمات رسانی و اجرای طرح های زیرساختی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

دوري از مراكز درماني مهمترين دغدغه عشاير در بارنجگان/60 دقيقه زمان تا اولين مركز

مسئول شوراي اسلامي روستاي بارنجگان نيز در گفتگو با مهر، دوری از مراکز درمانی را از مهمترین مشکلات عشایر این منطقه دانست و گفت: فاصله زمانی تا اولین مرکز درمانی دارای پزشک یک ساعت است.

رضا شیفته از وجود یک مرکز بهداشتی و درمانی در این منطقه خبر داد و گفت: این مرکز تنها خدمات تنظیم جمعیت، تزریقات و تشکیل پرونده کودکان از جمله واکسیناسیون را انجام می دهد.

وي با تاكيد بر اینکه 500 نفر جمعیت در این منطقه زندگی می کنند، خواستار استقرار یا پیش بینی ماهانه یک روز پزشک عمومی در این منطقه شد.

رئیس شورای اسلامی روستای بارنجگان در پایان يادآور شد: عدم وجود مکانی برای جمع آوری و دفن زباله  نیز از دیگر مشکلات این منطقه بوده و سلامت کودکان و سایر اقشار این منطقه را تهدید می کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار