تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۳۴۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهم ترین چالش دولت یازدهم از نظر یک اقتصاددان؛
اشتغال دهه شصتی ها در اولویت قرار گیرد
مسعود نیلی،که در برنامه پایش این هفته حضور یافته بود ؛مهم‌ترین مسائل اقتصادی پیش روی دولت آینده را این‌گونه عنوان کرد : 1. وضعیت بازار ارز ( تلاطم ارزی ، نظام چندگانه نرخ ارز ) ، 2. یارانه‌ها و اصلاح قیمت انرژی ، 3 . بودجه ( کمیت و کیفیت خدمات دولتی ، کسری بودجه ) ، 4. نظام تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی (وضعیت سیستم بانکی ، وضعیت بازار سرمایه ) 5. شیوه اداره بنگاه‌های اقتصادی (محیط کسب و کار ، واگذاری‌های انجام شده ) ، 6. محیط زیست و تنگناهای منابع طبیعی 7. تعامل با دنیا 8 . تورم 9 . اشتغال

وی در ادامه تصریح کرد : ما اکنون بالاترین تورم دنیا را داریم و این خیلی مسئله مهمی است ، اکنون سه تورم بالای 20 درصد در دنیا داریم که ما در کنار ونزوئلا و بلاروس این سه کشور را بیشترین نرخ تورم تشکیل داده‌ایم . نرخ تورم علاوه بر این که اثر کاهنده بر تولید دارد نرخ تورم دهک اول دو الی سه درصد بیش از دهک نهم و دهم است . تورم نقطه به نقطه در برای دهک اول 45 درصد است .

نیلی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع ، موضوع اشتغال است افزود : نامزدها نباید اختلاف نظر روی صورت مسئله داشته باشند بلکه اختلاف نظر باید بر روی راه حل‌ها باشد . در این 9 عاملی که در به آن‌ها اشاره کردم ، مهم‌ترین آن‌ها اشتغال است که علاوه بر جنبه اقتصادی جنبه سیاسی داریم .

این اقتصاددان گفت : ما افزایش قابل توجهی از جمعیت را در دهه شصت داریم و این باعث شد که ما مشکلات زیادی را مانند تغذیه و مدرسه روبرو بشویم . اکنون این جمعیت به مرز اشتغال رسیده و برای آن‌ها باید اشتغال ایجاد شود . در سال‌های 85 تا 90 خالص اشتغال ما تقریباً صفر بود .

وی ادامه داد : اگر آمار مرکز آمار را مد نظر بگیریم سالانه 14 هزار شغل ایجاد شده که این عملاً یعنی شغلی به میزان قابل توجهی ایجاد نشده است . این درست در زمانی اتفاق افتاده که آن موج جمعیتی به مرز اشتغال ایجاد شده است . از سال 83 تا سال 90 به قیمت‌های ثابت سال 90 کشور 2 میلیارد هشتصد هزار درامد ارزی داشته است . هزار میلیارد این رقم مربوط به سال‌های 83تا 56 است که متوسط ان تقریباً 30میلیارد دلار می‌شود .

نیلی تصریح کرد : فاصله سال‌های 57 تا 67 تقریباً 550 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم ، 68 تا 1383 در مجموع شانزده سال تقریباً 550 میلیارد دلار داشتیم ، در فاصله سال 84  تا 90 درآمد ارزی ما 750 میلیارد دلار بوده است . یعنی نزدیک دو و نیم برابر کل شانزده سال قبل درآمد داشتیم و این بدان معنی است که در آمد سالانه ارزی ما در این فاصله 107 میلیارد دلار بوده و در آن سال‌های قبل حدود سی میلیارد بوده است .

این استاد اقتصاد افزود: با این درآمد و نیروی جوان تحصیل‌کرده‌ای که در این سال‌ها وجود داشته، اشتغالی ایجاد نشده است و درآمد حاصل از شغل نیز در سال‌های اخیر روند نزولی داشته و موجب شده تعدادی از شاغلان نیز وارد آموزش عالی شوند، بنابراین در سال‌های آینده موجی از بیکاران تحصیل‌کرده خواهیم داشت.
:
:
:
آخرین اخبار