تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۵۶۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توافق ايران و آژانس براي دور جديد گفت و گوها
خبرگزاري هاي «آسوشيتدپرس» و «رويترز» به نقل از منابع ديپلماتيک در آژانس بين المللي انرژي اتمي، از توافق ايران و آژانس براي دور جديد گفت وگوها در اواسط ماه «مي» ميلادي (اواخر ارديبهشت 92) خبر دادند. در عين حال ساعتي پس از انتشار اين خبر، «پرس تي وي» به نقل از يک منبع آگاه ايراني نوشت که «اين مسئله در يک نشست مطرح شده است اما هيچ توافقي بين ايران و آژانس درباره تاريخ دور جديد مذاکرات صورت نگرفته است». به گزارش فارس، منابع غربي به «آسوشيتدپرس» گفته اند که اين گفت وگوها در راستاي تلاش براي از سرگيري روند بازرسي هايي صورت مي گيرد که از 5 سال پيش تاکنون متوقف شده اند. آژانس بين المللي انرژي اتمي براساس آن چه آن را مستندات ارائه شده از طرف آمريکا و اسرائيل مي نامد، نسبت به صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي ايران اعلام ترديد مي کند. آژانس نيز به رغم درخواست ايران از ارائه اصل اسناد اين ادعا ها به تهران خودداري کرده است . دور جديد مذاکرات ايران و آژانس که «آسوشيتدپرس» و «رويترز» خبر آن را اعلام کرده اند، نهمين دور اين مذاکرات خواهد بود. دور قبلي اين مذاکرات، 25 بهمن 1391 در تهران درحالي انجام شد که «هرمان ناکارتس» معاون مدير کل آژانس پس از هشتمين دور مذاکرات ايران و آژانس و هنگام ورود به فرودگاه وين با بيان اين که «گفت وگوهايي درباره سند رويکرد ساختاري (مداليته) داشتيم اما موفق نشديم اين سند را نهايي کنيم» تاکيدکرده بود: «براي حل مسائل ميان ايران و آژانس نياز به زمان است و تعهد آژانس براي گفت وگو با ايران تزلزل ناپذير است.»

ادعاي غربي ها درباره افزايش ظرفيت غني سازي در ايران

در همين حال به گزارش ايسنا، ديپلمات هاي غربي مدعي شده اند ايران نصب دستگاه هاي پيشرفته در تاسيسات غني سازي خود را3 برابر کرده و ظرف 3 ماه به 600 دستگاه رسانده است. اين ديپلمات ها با بيان اين که اجازه افشاي اطلاعات درباره بازرسي هاي آژانس را ندارد به اين بهانه از افشاي نامشان خودداري کرده اند، در عين حال به «آسوشيتدپرس گفته اند که: «اين دستگاه ها هنوز اورانيوم غني شده توليد نکرده اند و برخي ممکن است فقط به شکل نسبي نصب شده باشند.» «آسوشيتدپرس» بدون آن که به محل نصب اين سانتريفيوژها اشاره کند، اين اقدام را نشانه هايي از شکست تلاش هاي ديپلماتيک در متقاعد کردن ايران به محدود کردن برنامه غني سازي اورانيوم خوانده و افزوده است: اين اقدام همچنين نشان مي دهد ايران فناوري و مواد خام براي توليد انبوه سانتريفيوژ هايي را دارد که مي تواند با سرعتي بيش از سانتريفيوژ هاي موجود به غني سازي بپردازند. اين درحالي است که «رويترز» روزگذشته با انتشارگزارشي، مدعي شده که اين سانتريفيوژها در تاسيسات هسته اي «نطنز» نصب شده است. رويترز نوشت: «در صورتي که نصب و فعاليت اين سانتريفيوژها با موفقيت انجام گيرد، ايران را قادر مي سازد سرعت فعاليت هاي هسته اي خود را بسيار افزايش دهد.»

جان کري در سنا: تا انتخابات ايران تحريم نکنيد

در همين حال «جان کري»، وزير امورخارجه آمريکا که پنج شنبه گذشته به کميته روابط خارجي مجلس سنا رفته بود از سناتورهايي که خواهان تحريم سختگيرانه تر ايران هستند خواست در ماه هاي باقي مانده تا انتخابات ايران صبوري بيشتري به خرج دهند. به گزارش فارس، وي خطاب به اين کميته گفت: «فکر مي کنم الان ما بايد قدري صبورتر باشيم». وي در اظهارات خود بار ديگر ضمن تکرار ادعاهاي آمريکا درباره برنامه هسته اي ايران تأکيد کرد: ايران موفق به دست يابي به سلاح اتمي نخواهد شد. جان کري همچنين گفت: «ما همکاري زيادي با متحدان و دوستان اسرائيلي مان داريم و [اطلاعات خودمان] را با آنها مقايسه مي کنيم. ما در اين مشکل مشترک هستيم.» همچنين به گزارش ايسنا، وي افزود: ممکن است دولت مدتي بعد از مذاکره درباره تحريم ها استقبال کند. پيشتر ، خبرگزاري نووستي در گزارشي که به قلم سرگئي ايوانف، معاون وزيرخارجه روسيه منتشر کرد به مذاکرات ايران و 1+5 پرداخت و نوشت: به نظر مي رسد تلاش براي دور تازه اي از مذاکرات به بعد از انتخابات رياست جمهوري ژوئن در اين کشور موکول شود. ديپلماسي ايراني هم نوشت: ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس روز گذشته اعلام کرد که ماه ژوئن تا ابتداي سال آينده ميلادي به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران و زمان تشکيل دولت جديد اين کشور زماني حساس در اتخاذ مواضع بين المللي در برابر ايران است. جان کري همچنين در اتهامي جديد عليه کشورمان، دولت ايران را مسئول حمله خمپاره اي بهمن گذشته به پايگاه گروهک تروريستي منافقين در عراق دانست.

درخواست جمعي از مقامات پيشين آمريکا از اوباما درباره ايران

در همين حال به گزارش ايسنا، 35 نفر از مقامات پيشين آمريکايي و ديگر کارشناسان از جمله افرادي که اخيرا دولت باراک اوباما را ترک کرده اند با انتشار گزارشي در انتقاد از ديپلماسي آمريکا در برابر ايران از اوباما خواستند به تعامل بيشتر بپردازند و در بررسي اين احتمال که تحريم هاي شديدتر مي تواند تهران را به سوي مصالحه سوق دهد تجديدنظر کند. براساس اين گزارش روزنامه نيويورک تايمز در اين باره نوشت: در گزارشي که توسط «پروژه ايران» منتشر شد،  ديپلمات ها و کارشناسان پيشين عنوان کردند که ديپلماسي تحريم، به جاي تقويت ديپلماسي ممکن است نتيجه معکوس داشته باشد. توماس پيکرينگ، که يکي از ديپلمات هاي عالي رتبه آمريکايي و وزارت امورخارجه بود در اين باره گفت: اوباما بايد در برنامه مخفي عليه ايران که شامل خرابکاري رايانه اي در تاسيسات هسته اي است تجديدنظر کند و گفت که "اين کار براي ما زمان نمي خرد". همچنين به گزارش خبرگزاري فارس، در بخشي از اين گزارش آمده است: آمريکا اکنون بايد حداکثر انرژي و خلاقيت خود براي مذاکره مستقيم همزمان با ايجاد ائتلافي بين المللي براي فشار به ايران و منزوي کردن اين کشور را به کار گيرد. در بخشي ديگر از اين گزارش گفته شده که تحريم ها تا حدي موفق بوده اما نتوانسته برنامه هسته اي ايران را متوقف کند. در انتهاي اين گزارش آمده است: بعد از 30 سال تحريم و تلاش براي منزوي کردن ايران، به نظر مي رسد فشار به تنهايي نمي تواند تصميم ايران را تغيير دهد و بايد اقدامي براي مذاکره مستقيم با ايران انجام شود.

برچسب ها: توافق ، آژانس ، انرژی اتمی
:
:
:
آخرین اخبار