تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۵۹۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قاره‌ای که جهان را شگفت‌زده می‌کند
طبق اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، کشورهای واقع در حوزۀ جنوب صحرای آفریقا(یا همان آفریقای سیاه) سال جاری شاهد افزایش 5.6 درصدی در تولید ناخالص داخلی خواهند بود.

سرمایه‌گذاران به خصوص در حوزۀ مواد اولیه و خام و همچنین در بخش زیربنایی سبب افزایش رشد اقتصادی و همچنین بالا رفتن مصرف در این منطقه خواهد شد. اما نکتۀ قابل توجه اینجاست که به رغم رشد اقتصادی و غنای بالای طبیعی منطقه، این روند سبب کاهش فقر شده و تأسف‌بارتر اینکه در حال حاضر 400 میلیون نفر در این منطقه با روزی کمتر از 1.25 دلار گذران زندگی می‌کنند.

گفتنی است 18 کشور واقع در حوزۀ جنوب صحرای آفریقا رشد اقتصادی حداقل 6% خواهند داشت و در این میان تنها دو کشور گینۀ استوایی و سوازیلند در وضعیت رکود اقتصادی قرار دارند. این در حالیست که رشد اقتصادی آفریقای جنوبی-اولین اقتصاد توسعۀ یافتۀ آفریقا- نزدیک به 2.8% پیش‌بینی شده است.


افزایش سرمایه‌گذاری


صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است: بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی آفریقا معطوف به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های زیربنایی و تولید خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در آفریقای سیاه در سال 2012 نزدیک به 5.5% افزایش یافته بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل افزایش تولید مواد خام و اولیه بوده است. این در حالیست که طبق اطلاعات بانک جهانی، تولید در کل کشورهای در حال توسعه شاهد کاهش 6.6 درصدی بوده است که این رقم بیانگر پویایی اقتصادی این منطقه است.


در آمار بانک جهانی آمده است: سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی، محلی و یا خارجی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی چین(در اوایل دهۀ 1960) و یا در هند(اوایل دهۀ 1980) در سطح پائینی قرار داشت، اما با افزایش تولید و احیای رشد اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود منطقه شاهد تغییرات مهمی باشد.
در صورتی که بخش معدن در قارۀ سیاه فعال شود، سرمایه‌گذاری در بخش خدمات به خصوص در کشورهایی که طبقۀ متوسط در آنها رشد چندانی ندارد اعم از نیجریه، آفریقای جنوبی، کنیا و غنا افزایش خواهد یافت. گفتنی است میزان مصرف خانوارها نزدیک به 60% از تولید ناخالص داخلی این منطقه را تشکیل می‌دهد.


بیش از 400 میلیون فقیر


اما گزارش موسسه مکنزی می‌گوید: رشد اقتصادی آفریقا نه به دلیل افزایش تولید مواد خام، بلکه به دلیل افزایش بازار مصرفی است که روند رو به رشدی دارد و در این مسیر بخش‌های مخابراتی، بانکها و تجارت شاهد افزایش فعالیت خواهند بود.


بخش قابل توجهی از جمیعت قارۀ آفریقا که روند رو به رشدی دارد را جوانان تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها در شهرها ساکن هستند. این طبقۀ مصرف‌کننده، خانوادۀ کم جمعیت‌تری دارند، تحصیل‌کرده‌تر و با درآمد بیشتری هستند و باید ازعان کرد که آفریقایی‌ها نسبت به آیندۀ اقتصادی خود بسیار خوش‌بین هستند. به رغم رشد بالای اقتصادی در قارۀ سیاه این مسئله سبب کاهش بالای جمعیت فقیر آفریقا نشده و طبق گزارش بانک جهانی، این رشد برای کاهش فقر کافی نیست. روند کاهش فقر برخلاف رشد بالای اقتصادی، بسیار آرام است.
:
:
:
آخرین اخبار