تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۶۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
متکی:
مذاکره برای کم شدن تعداد کاندیداهای اصولگرایان/ حق اشتباه نداریم
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: به دلیل تعدد کاندیدا در جبهه اصولگریان ائتلاف های سه نفره و پنج نفره شکل گرفته اما برای به دست آوردن نتایج انتخابات باید این تعدد کاندیدایی با توافقات کم شود که در حال مذاکره هستیم.

  منوچهر متکی چهارشنبه شب در جمع مردم ارومیه انتخابات و حق تعیین سرنوشت و حاکمیت توسط مردم در کشور را نماد دموکراسی دانست و اظهارداشت: روسای جمهور دولت های قبلی با نزدیک شدن به انتخابات همیشه تلاش داشتند دولت آینده به میل آنها با این تلقی که خوب کار کرده اند انتخاب شود و برای تحقق این خواسته  خود نیز تمهیدات زیادی در روزهای پایانی عمر فعالیت خود اندیشیدند اما در هر دوره رئیس جمهور بر خلاف میل آنها انتخاب شد.

متکی لزوم حضور گسترده در انتخابات و خلق حماسه سیاسی در روز 24 خرداد ماه امسال را مورد تاکید قرار داد و افزود: حضور در انتخابات حق است اگر استفاده نکنیم استفاده می کنند، اگر انتخاب نکنیم برایمان انتخاب می کنند.

وی حوادث و اتفاقات انتخابات سال 88، مذاکرات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در خصوص ایران، تحریم ها را از مهمترین دلایل انتخاب شعار حماسه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد: تمامی حوادث و اتفاقات اخیر زمینه هایی را به وجود آورد که رهبر معظم انقلاب احساس کردند دشمنان نظام و غرب به درس دیگری نیازدارند تا به واقعیت مردم ایران پی ببرند.

متکی ادامه داد: غرب به سرکردگی آمریکا منتظر نتایج تحریم و فشارها علیه ایران بوده و معتقدند ایران به خانه آخر رسیده و اگر یک فشار کوچک به ایرانی ها بیاورند موفق خواهند شد این در حالی است که ملت ایران با حضور گسترده در پای صندوق های رای نشان خواهند داد بار دیگر شکوه و اقتدار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

کاندیدای احتمالی دور یازدهم ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در طول 34 سال گذشته ایستادگی ملت ایران روز به روز در برابر فشارها بیشتر شده است اعلام کرد: بیداری اسلامی در منطقه نشات گرفته از انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور از جمله بیکاری و گرانی گفت: علت بیکاری‌های امروز و عدم تثبیت قیمت ها آن است که تولید ما با تقاضا در جامعه متناسب نیست، تولید شاه کلید حل مشکلات اقتصادی است که باید به آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور مقررات، سیستم بانکی و بوروکراسی ما در جهت حمایت جدی از تولید نیست، بطوریکه گرفتن یک مجوز تا 1 سال و حتی بیشتر هم طول می کشد و آخر کار کسی که مجوز را گرفته ترجیح می‌دهد آن را بفروشد و راه اثبات این موارد نشستن پای درد تولید کنندگان است.

عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان یاد آور شد: تعطیل شدن کارگاه‌های زود بازده بیانگر این است که برنامه ‌ای برای حمایت از تولید ملی نداشته‌ایم. اگر گندم را به قیمت خوراک دام از کشاورز خریدیم و با قیمت گران تر وارد کردیم عملا به کشاورز هشدار می دهیم که تولید نکن.

متکی تاکید کرد: سرمایه گذار ایرانی با ترغیب پول خود را در امارات، آلمان و چین، هند، مالزی در راه تولید صرف می کند اما نسبت به انجام این کار در ایران بی توجه است. دلیل این موضوع را باید در سیستم بانکی جست؛ چراکه در کشور هایی که اقتصاد آنها سالم است بانک‌ها ظرفیت خود را به تولید و تولید کنندگان پمپاژ می کنند.

وی در ادامه همچنین وجه اشتراک نامگذاری سال حماسه سیاسی و اقتصادی توسط مقام معظم رهبری را حماسه عنوان کرد و اظهارداشت: در سالهای اخیر مقام معظم رهبری با نامگذاری حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی و ... بر اهمیت حل مشکلات اقتصادی تاکید داشتند و باید رئیس جمهور آینده برای خلق حماسه اقتصادی به این بخش توجه ویژه داشته باشد.

متکی با بیان اینکه تحریم تنها 20 درصد در مشکلات اقتصادی نقش داشته است گفت: متاسفانه 80 درصد گرانی ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آثار روانی تحریم هاست و با توجه به قرار گرفتن در شرایط ویژه حق اشتباه در تصمیم گیری ها نداریم از برنامه های اصلی رئیس جمهور بعدی باید این باشد که تولید را مقرون به صرفه کنیم.

در ادامه مقرر شد متکی به سوالات تعدادی از مردم پاسخ دهد اما به دلیل دیروقت بودن و برگزاری نشست مطبوعاتی وی تنها به دو سوال پاسخ داد.

کاندیدای احتمالی دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه گفته می‌شود 1+5 منتظر نتیجه انتخابات ایران است اظهار داشت: به هر حال مذاکره دو سو  دارد و طرفین باید برای اصل مذاکره، زمان و یا مکان آن توافق کنند و اگر یک طرف قصه نظرش این است که مدت دیگری مذاکرات ادامه پیدا کند بنده فکر می‌کنم که طرف ایرانی مخالفتی نداشته باشد اما بحث هسته‌ای چارچوب منطقی خود را دارد و ما باید با تدبیر و طراحی سناریوهای مناسب به سمت حل مسئله هسته‌ای برویم.  

متکی در خصوص ائتلاف گروه های اصولگرایی نیز گفت: به دلیل تعدد کاندیدا در جبهه اصولگریان ائتلاف های سه نفره و پنج نفره صورت گرفته است اما برای به دست آوردن نتایج انتخابات باید این تعدد کاندیدایی با توافقات کم شود که در حال مذاکره هستیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار