تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۳۶۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محصولات کشاورزی در صدر جدول واردات سال ۹۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت هشتم گفت: در میان ۶ ردیف کالایی که بیشترین حجم واردات را در سال ۹۱ به خود اختصاص داده اند، پنج ردیف کالایی مربوط به محصولات کشاورزی است.

دکتر بهزاد قره یاضی با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه بیشتری حجم واردات مربوط به گندم، سپس فولاد، ذرت، روغن، برنج و کنجاله خوراک دام است.

وی واردات بیش از حد محصولات کشاورزی را ناشی از سوء مدیریت احمدی نژاد و شخص محمد رضا اسکندری به عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم دانست.

قره یاضی خاطر نشان ساخت: محمد رضا اسکندری در زمان کسب رای اعتماد از مجلس ادعا کرد که کشور را در عرض یکسال در تولید جو، سه سال در برنج و در عرض چند سال در سایر محصولات به خودکفایی خواهد رساند.
وی اضافه کرد: متاسفانه اسکندری با این وعده ها روی کار آمد اما تمامی شاخص ها نشان می دهد که ایران در تولید محصولات کشاورزی پس رفت داشته است. میزان خودکفایی و خوداتکایی کشور نسبت به روزی که آقایان دولت را تحویل گرفتند، در وضعیت تاسف بار و ناراحت کننده ای قرار دارد.
معاون وزیر کشاورزی دولت هشتم حجم واردات محصولات کشاورزی در سال ۹۱ را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: متاسفانه پنج میلیارد دلار برای واردات محصولات کشاورزی هزینه شده است.

رتبه واردات گندم بیشتر از فولاد
قره یاضی با اشاره به اینکه سطح کشت گندم دیم چند برابر گندم آبی است، بیان داشت: تولید پایدار گندم فقط در اراضی آبی امکان پذیر است. اما تلاطم های اقلیمی به طور کامل بر تولید گندم دیم تاثیر گذاشته و آن را دچار نوسانات جدی می کند.
وی تاکید کرد: دستیابی به خودکفایی در تولید گندم مستلزم فراهم کردن شرایط و به طور ویژه تامین آب مورد نیاز کشت گندم است.

معاون وزیر کشاورزی دولت هشتم گفت: مدیریت مناسب در اراضی، به صورت تولید محصول باکیفیت تجلی می یابد. اما سوء مدیریت، دانایی ستیزی و علم هراسی محمد رضا اسکندری سبب شد که به بزرگترین واردکننده گندم تبدیل شویم.
وی ادامه داد: متاسفانه برای اولین بار در تاریخ ایران رتبه اول واردات کشور به گندم اختصاص یافته است و در سال ۹۱ واردات گندم از فولاد پیشی گرفته است. در حالی که همیشه رتبه اول واردات کشور متعلق به فولاد بود.

قره یاضی اذعان داشت: این موضوع شرم آور است که ارز و دلار حاصل از فروش نفت را به سختی بدست آوریم، بعد به جای اینکه آن را صرف ایجاد زیرساخت های کشاورزی کنیم، به واردات گندم اختصاص دهیم.

حمایت دولت از کشاورز و پژوهشگر خارجی با واردات
معاون وزیر کشاورزی دولت هشتم در پاسخ به این سئوال که بحث خودکفایی گندم در دولت هشتم و مدیریت مهندس حجتی بر بخش کشاورزی مطرح شد، پس چگونه آن را نقد می کنید، گفت: در آن زمان هم بحث خودکفایی مشابه آنچه در دولت نهم روی آن مانور داده شد، مطرح نبود. ضمن آنکه با خودکفایی در برخی محصولات موافق نبودم.

وی ادامه داد: باید برنامه های خودکفایی، بر محصولاتی متمرکز شود که به صلاح مملکت باشد. کاری باید انجام شود که به نفع کشور است.
قره یاضی تاکید کرد: باید آقایان پاسخگو باشند. آنها با برهم زدن تناوب کشت حبوبات پس از گندم، تولید نخود و عدس و سایر اقلام حبوبات را به محاق بردند.

وی افزود: این رفتار آنان سبب شد تولید پنبه و کلزا در کشور به دلیل کاهش سطح زیر کشت دچار افت شود. گندم نیز به دلیل بر هم خوردن تناوب کشت، دچار طغیان آفات و بیماری ها شده و با کاهش کیفیت و کمیت، با افت تولید مواجه شود.
معاون وزیر کشاورزی دولت هشتم با اشاره به افزایش حجم واردات محصولات کشاورزی گفت: امروز باید دولت پاسخگو باشد. دولتی که با شعار عدالت بر سر کار آمد باید بگوید این چه بی عدالتی است که بر سر کل کشور آورده شده است.

وی اضافه کرد: سال ۹۱ قرار بود از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی حمایت شود اما با تولید ملی مقابله شد. دولت احمدی نژاد با واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته از کشاورز و پژوهشگر خارجی حمایت کرد. در حالی که سرمایه های ایرانی را هدر داد و متفکرین بخش بیوتکنولوژی را به محاکم فرستاد تا جلوی کار آنها گرفته شود.

قره یاضی تاکید کرد: امروز زمان برای جبران و اصلاح این اشتباهات از سوی ملت فرا رسیده است. با شرکت درست در انتخابات ریاست جمهوری، می توان حماسه سیاسی و اقتصادی را یکجا رقم زد.
وی ادامه داد: با روی کار آمدن افراد شایسته سالار، دانایی پرور و علم دوست می توانیم یک حماسه سیاسی رقم بزنیم و از نظر اقتصادی نیز پیشرفت کنیم. تا شاهد روزهایی نباشیم که محصولات کشاورزی در صدر اقلام وارداتی قرار دارند.

معاون وزیر کشاورزی دولت هشتم با اشاره به اینکه احمدی نژاد به عنوان حلقه اول مدیریت کشور و محمد رضا اسکندری به عنوان وزیر کشاورزی دولت نهم را در مرحله بعد، مسئول اوضاع نامناسب کشاورزی می داند، گفت: مجموعه مدیران فعلی این وزارتخانه تلاش می کنند تا امور به درستی اصلاح شود.
وی اضافه کرد: باید یک تفاوت جدی بین مدیریت فعلی وزارت جهاد کشاورزی و دوره مدیریت محمد رضا اسکندری قائل شد.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار