تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۶۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرایی شدن سند سلامت کارمندان کشور بزودی
رئیس مرکز سلامت ومحیط و کار وزارت بهداشت از تهیه سند سلامت کارمندان خبر داد و گفت: این سند بزودی در سراسر کشور اجرایی می شود.

دکتر کاظم ندافی در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای که صبح امروزدر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: این سند برای آن دسته از جمعیت کار که کمتر مورد توجه قرار می گیرند، تهیه شده است تا بتوانیم با پیشرفت تکنولوژی و بیماریهای ناشی از آن، زمینه سلامت کارمندان را در محیط‌های کاری فراهم کنیم.

وی بیان کرد: در زمینه های آموزش، پژوهش و اجرا موفقیت‌های بزرگی در حوزه بهداشت حرفه‌ای کسب کرده‌ایم و اکنون در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور دوره‌های مختلف تحصیلی بهداشت حرفه‌ای از مقطع کاردانی تا PHD دایر است و هر سال فارغ‌التحصیلان زیادی را وارد بازار کار می‌کند.

ندافی در ادامه از طراحی سامانه تحت وب به منظور ثبت بازرسی‌های بهداشت حرفه‌ای خبر داد  و گفت: این طرح بزودی در سراسر کشور عملیاتی می‌شود.

وی افزود: اطلاعاتی که در این سامانه ثبت می شود به تحلیل و بررسی‌های بعدی کارشناسان کمک می‌کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از هزار بازرس بهداشت حرفه ای در کشور فعالیت می کنند، گفت: با توجه به تعدد کارگاهها و گسترش جغرافیایی آنها نمی توانیم بر روی فعالیت تمام کارگاهها پایش صد در صدی داشته باشیم و بنابراین لازم است با یک برنامه ریزی صحیح، کارگاه هایی را که دارای اهمیت بیشتری هستند را در اولویت پایش قرار دهیم.

وی نظارت بر فعالیت دانشگاههای علوم پزشکی را یکی دیگر از فعالیتهای حوزه بهداشت حرفه ای عنوان کرد و گفت: با این نظارتها و پایشها از مشکلات موجود در این حوزه آگاه شدیم و باعث شد تا سریع تر به آنها رسیدگی شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه ابراز داشت: بعد از 10 سال، حدود مجاز مواجهه با خطرات شغلی را تجدید نظر و چاپ کردیم که با امضای وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

ندافی بیان کرد: به دلیل کمبود متخصص طب کار نمی‌توان تمام کارگران را تحت معاینه کامل قرار داد و سعی کرده‌ایم با آموزش به پزشکان عمومی و بهره‌گیری از این ظرفیت معاینات را گسترش دهیم.

وی از گسترش تعداد مشاغل سخت در فهرست مورد تأیید وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تا به حال معدن کاران، قالیبافان، پرتو کاران و کشاورزان تحت پوشش بودند که از دو سال گذشته چند شغل دیگر نیز به آن اضافه شده است.

ندافی برخی از این مشاغل را شامل دندانپزشکان و برخی از کارکنان بیمارستانها عنوان کرد .

وی در پایان از تدوین 50 گایدلاین (دستورالعمل) در زمینه بهداشت حرفه‌ای خبر داد و افزود: در دو سال اخیر علیرغم تمام محدودیتهای استخدامی در تهران 12 نفر را در حوزه بهداشت حرفه‌ای جذب کرده‌ایم تا برنامه ها را به صورت گسترده تری پایش کنیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار