تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۳۶۵۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه
وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای تامین انرژی مورد نیاز ترکیه گفت: خط لوله نهم سراسری گاز ایران با مشارکت ترکیه و با هدف افزایش حجم صادرات گاز به این کشور به مرز بازرگان می رود.
 
رستم قاسمی پس از دیدار روز شنبه خود با ˈجردت ییلمازˈ وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه افزود: خط لوله نهم سراسری گاز ایران از اهواز تا دهگلان در حال تکمیل است و با توافق با شرکت های ترکیه ای این خط لوله به مرز بازرگان خواهد رسید که قرارداد نهایی این توافقنامه به زودی نهایی می شود.
 
وی گفت: شرکت های بخش خصوصی ترکیه در این طرح مشارکت خواهند داشت و امیدواریم تا یک ماه آینده این قرارداد به امضا برسد.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، قاسمی ادامه داد: در دیدار با وزیر توسعه ترکیه مذاکرات سازنده ای صورت گرفت و با توجه به نقش انرژی در روابط دو کشور، بر توسعه روابط در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تاکید شد.
 
 
 
** بیش از 12 میلیارد دلار از حجم مبادلات ایران و ترکیه مربوط به انرژی است
 
وزیر نفت با اشاره به این که، ایران آماده افزایش صادرات گاز به کشور دوست و همسایه، ترکیه است، گفت: بیش از ١٢ میلیارد دلار از حجم مبادلات ایران و ترکیه که در سال گذشته بین دو کشور انجام شد و به حدود ٢٢ میلیارد دلار رسید، مربوط به بخش انرژی است.
 
وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیازمندی های کشور ترکیه را تامین کند.
 
وی با بیان این که، زمینه های فراوانی برای سرمایه گذاری ترکیه در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد، گفت: برای حضور شرکت ها و سرمایه گذاران ترکیه در ایران هیچ محدودیتی وجود ندارد.
 
به گفته وزیر نفت، حضور سرمایه گذاران ترکیه در پتروشیمی رازی به عنوان یک تجربه موفق می تواند زمینه ساز مشارکت سرمایه گذارن این کشور در صنایع پتروشیمی ایران باشد.
 
 
 
** حجم مبادلات ایران و ترکیه به 35 میلیارد دلار می رسد
 
ˈجردت ییلمازˈ وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه نیز پس از دیدار با وزیر نفت ایران، از گسترش همکاری ها تجاری بین دو کشور و افزایش همکاری در بخش انرژی خبر داد.
 
وی اضافه کرد: همکاری های تجاری دو کشور به ویژه در بخش انرژی در حال افزایش است و ایران و ترکیه در سال گذشته حجم مبادلاتشان به ٢٢ میلیارد دلار رسید.
 
بر اساس اظهارات وزیر توسعه ترکیه، حجم مبادلات ترکیه با کشور ایران به زودی به حدود ٣٥ میلیارد دلار خواهد رسید و با توجه به هدف گذاری های انجام شده سرمایه گذاری های دو کشور در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: در دیدار با وزیر نفت ایران زمینه های همکاری های دو کشور در بخش های گوناگون به ویژه انرژی مورد بررسی قرار گرفت.
 
وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه با بیان این که، ایران و ترکیه ظرفیت های همکاری گسترده ای دارند اظهار کرد: پیوند بخش های دولتی و خصوصی و نیز همکاری بیشتر بازرگانان دو کشور رسیدن به هدف ٣٥ میلیارد دلار مبادلات سالیانه را محقق کرده و توسعه اقتصادی دو کشور را به همراه خواهد داشت.
 
ییلماز تاکید کرد: در بخش انرژی ایران دارای ظرفیت های فراوانی است و با توجه با نیاز ترکیه همکاری دو کشور در بخش انرژی قابلیت های بالایی را برای افزایش داراست.
 
به گفته وی، دو کشور با سرمایه گذاری های مشترک در پروژه هایی که بازدهی بالایی دارند می توانند همکاری بیشتری داشته باشند.
 
وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه با تاکید بر این که، دولت این کشور از هرگونه سرمایه گذاری ایران در ترکیه حمایت می کند، گفت: استان های مرزی با ایران از امتیازها و مشوق های ویژه ای برای سرمایه گذاران برخوردار است.
برچسب ها: صادرات گاز
:
:
:
آخرین اخبار