تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۶۵۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با سوزاندن ضايعات نيشكر برخورد مي‌شود
معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: با توجه به فرا رسيدن فصل برداشت غلات، برخورد با متخلفاني كه اقدام به سوزاندن ضايعات نيشكر مي‌كنند، شديدتر مي‌شود.

جمال شاكري اظهار كرد: با توجه به اين‌كه در برخي مزارع نيشكر هنوز سوزاندن ضايعات كشاورزي مشاهده مي‌شود، نامه‌اي از سوي استانداري خوزستان به فرمانداران شهرستان‌ها ارسال شد كه در رابطه با جلوگيري از سوزاندن ضايعات كشاورزي اقدام كنند.

وي افزود: اين ضايعات مي‌تواند مصارف بسياري داشته باشد و به همين دليل، استفاده از اين ضايعات نياز به مديريت درستي دارد كه با پيگيري از طريق ادارات حفاظت محيط زيست شهرستان‌ها جهت ارايه آموزش‌هاي لازم به متوليان اين امر، سعي مي‌شود از ضايعات نيشكر به عنوان علوفه و خوراك دام و يا مصارف ديگر استفاده شود.

شاكري با بيان اين‌كه سوزاندن ضايعات زمين‌هاي نيشكر بيشتر در مسيرهاي آبادان، تصفيه نيشكر و شوشتر مشاهده مي‌شود، گفت: در نامه‌اي كه در تاريخ 22 فروردين ماه از طرف استانداري خوزستان به فرمانداري كليه شهرستان ارسال شد و رونوشت آن به اداره‌كل جهاد كشاورزي و اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان ارسال شد، بيان شده است كه "با توجه به آغاز فصل برداشت غلات، يكي از معضلات مشاهده شده، آتش سوزي بقاياي‌ كاه و كنش مزارع است كه اين عمل به لحاظ زيست محيطي شديدا مردود است و ضمن آلوده كردن هوا شاهد كاهش حاصلخيزي خاك، نابودي ريزجانداران مفيد، كاهش نفوذپذيري خاك و غيره مي‌گردد؛ لذا لازم است از هم‌اكنون با استفاده از توان همه دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط و به كارگيري راه‌هاي تشويقي و بازدارنده در جهت جلوگيري از اين سنت اشتباه اقدامات شايسته‌ را معمول و فرهنگ‌سازي مطلوب را‌ ترويج نماييد."

معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان ادامه داد: پس از ابلاغ اخطاريه به افرادي كه اقدام به سوزندان ضايعات مي‌كنند، در صورت تكرار تخلف؛ اين موارد از طريق قضايي پيگيري خواهد شد.
وي افزود: متاسفانه در اين زمينه كمتر شاهد مشاركت عمومي بوده‌ايم و به اين دليل، اقدامات چنداني انجام نشده است كه در صورت مشاركت ارگان‌هاي ذي‌ربط در اين زمينه مي‌توان شاهد اقدامات بهتري شد.

شاكري تصريح كرد: در زمينه كاهش چنين تخلفاتي بايد بحث‌هاي تشويقي و شناسايي افراد انجام شود و با اقدامات تهديد و تشويق وارد عمل شد.
 

مرجع / ایسنا
برچسب ها: سوزاندن ، ضایعات ، نیشکر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
عباس
|
Germany
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
0
2
ان شاءالله که برخورد گرددبخصوص با آتش زدن مزارع نیشکر که از مهرماه هرسال شروع و تا اردیبهشت ادامه می یابد
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
0
2
پس چرا نامی از شوش دانیال برده نشد 50 سال است ما مردم شوش دود وخاکستر نیشکر هفت تپه در حلق مان است و30 سال هم از سوزاندن جای گندم توسط کشاورزان ودود حاصل از آن وبعلاوگردوخاک درچند سال اخیر از کشورهای همسایه بهرمند هستیم اما از مسولان نه کسی میبیند ونه کسی اعتراضی میشنود !!! با این آتش زدن جای گندم هم سال به سال تولید گندم وموجودات مفید در زمین ومحیط زیست هم بی بهر نیست و تولید بالاتر میرود...............
نجم الدين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
3
سالهاست زندگي ما شوشتريها با اين خاكسترها عجين شده
در اين چند سال گذشته با اضافه شدن گرد وخاك اوضاع بسيار بدتر شد
اميدوارم با مديريت علمي در كشت وصنعت كارون و شعيبيه شوشتر از باقيمانده مزارع سوخت و الكل و ده ها استفاده ديگر شود و زمينه اشتغال پايدار براي جوانان شوشتري محقق گردد
و آسمان شوشتر را آبي تر از هميشه ببينيم
تشكر
نجم الدين
:
:
:
آخرین اخبار