تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۳۶۸۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معرفی کاندیداهای ائتلاف "پیشرفت"
«آقایان ولایتی و قالیباف و من با هم رقابت نخواهیم کرد و هر سه وارد عرصه نخواهیم شد، بلکه ساز و کاری را طراحی می کنیم که بر اساس مشروعیت و مقبولیت و کارآمدی، هر کس مناسب است بیاید و تعدد کاندیدا اتفاق نیفتد.» غلامعلی حداد عادل با این سخنان در آذر ماه سال 91 از تشکیل ائتلاف سه گانه انتخاباتی میان اصولگرایان خبر داد.

این ائتلاف  بعدها با نام  ائتلاف "پیشرفت" شهرت یافت. تا پیش از این با نام ائتلاف 1+2 و یا ائتلاف سه گانه شناخته می شد. اکنون یک هفته تا ثبت نامه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی است، ائتلاف پیشرفت نیز باقی است. ائتلافی که شاید بتوان آن را منسجم ترین گروه انتخابات یدر میان اصولگرایان دانست.

ائتلاف پیشرفت از سه کاندیدای مشخص تشکیل شده است و براساس سازو کار مشخص شده قرار است با استناد به نظر سنجی های معتبر گزینه نهایی خود را معرفی کند. علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل اعضای این ائتلاف متعهد شده اند یکی از آن ها با توجه به نتایج نظر سنجی ها نامزد انتخابات شود و آن دو دیگر نیز از وی حمایت کنند.

به این ترتیب براساس توافق این سه نفر فقط یکی از آن ها در رقابت انتخاباتی حاضر خواهد بود. با وجود این رویکرد هنوز حاشیه های فراوانی پیرامون ائتلاف وجود دارد. طبق اخبار جدید این حاشیه ها باعث شده است که احتمال کاندیداتوری هر سه تن از اعضا تقویت شود. همین مسئله باعث شده است موفقیت ائتلاف در عمل به سازوکار در ابهام قرار گیرد.

اما با وجود تمام این حاشیه ها شواهد نشان می دهد این گروه همچنان مستحکم ترین گروه انتخاباتی به حساب می آید.

در ادامه اپیشینه و سوابق عملکردی این سه کاندیدا در جهت معرفی بهتر آن ها می آید.

1-غلامعلی حداد عادل
متولد 19 اردیبهشت 1324 از تهران است. وی داری مدرک لیسانس فیزیک و دکترای فلسفه از دانشگاه تهران است. حداد عادل از شاگردان برجسته شهید مطهری و سید حسین نصر به حساب می آید. مهمترین سوابق سیاسی وی ریاست مجلس هفتم و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و است. حداد عادل اولین رییس مجلس غیر روحانی ایران و در دوره های ششم، هفتم، هشتم و نهم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است.

حداد عادل در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان علوی فارغ التحصیل شد. در سالهای ۱۳۴۵و ۱۳۴۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را در فیزیک از دانشگاههای تهران و پهلوی وقت دریافت کرد. بین سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ او در دانشگاه پهلوی و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس می‌داد. در سال ۱۳۵۱، کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۵۳ به پایان برد. بین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه صنعتی آریامهر به تدریس فلسفه، تاریخ علم و تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ از پایان نامه دکتری فلسفه تحت عنوان «نظر کانت درباره مابعدالطبیعه» دفاع کرد. او از ۱۳۶۴ تاکنون به تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.

وی دومین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران بود که در اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان به ریاست مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد. در ۲ آبان ۱۳۸۷ با حکم محمود احمدی‌نژاد، مجدداً برای ریاست این فرهنگستان برگزیده شد. وی همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حداد عادل چهره ماندگار سال ‏۱۳۸۷‏ در رشته فلسفه‌است. وی به عنوان نفر اول در حوزه انتخابیه تهران در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ به مجلس نهم نیز راه یافت.

همسر او طیبه ماهروزاده دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دانشیار دانشگاه الزهرا است. غلامعلی حداد عادل چهار فرزند دارد. فریدالدین، متولد ۱۳۵۲، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق، آزاده، متولد ۱۳۵۴، دکترای فناوری نانو از دانشگاه کانازاوای ژاپن، زهرا، متولد ۱۳۵۸، کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشکده صدا و سیما، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و بنت الهدی، متولد ۱۳۶۴، کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین هستند.

حداد عادل تالیفات و ترجمه هایی نیز در حوزه فلسفه داراست. تمهیدات: مقدمه‌ای برای هر مابعدالطبیعه آینده که به عنوان یک علم عرضه شود، ایمانوئل کانت، غلامعلی حدادعادل (مترجم)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حدادعادل، ناشر: سروش، خدامحوری، اکازیونالیزم، در تفکر اسلامی و فلسفه مالبرانش، پایان نامه برگزیده سال در علوم انسانی، غلامعلی حدادعادل، قاسم کاکایی (مترجم)، ناشر: حکمت و ... از آثار اوست.

2-علی اکبر ولایتی
متولد 4 تیرماه سال 1324 در شمیرانات تهران است. وی یکی از  باسابقه ترین دیپلمات های بعد از انقلاب اسلامی است. وزیر امور خارجه ایران در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و هم اکنون مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری است.  وی پس از گذراندن دوران ابتدایی و دوره نخست دبیرستان در زادگاهش، به دبیرستان جم واقع در قلهک تهران رفت و دوره دوم دبیرستان را با اخذ دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۲ به پایان رساند. در سال ۱۳۴۳ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد و پس از کسب رتبه ۴۹ کشوری، برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. پس از اتمام دورهٔ دکتری، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیماری‌های عفونی را در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا گذراند. ولایتی در کنار تحصیل، در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰، در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آرای قلهک به تدریس اشتغال داشت.

پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)، به عنوان معاون وزارت بهداری، نمایندهٔ مردم تهران در اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دوره‌های ریاست جمهوری آیت الله سید علی خامنه ای و هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرده‌است. پس از آن مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری گردید و هم‌اکنون نیز در این سمت انجام وظیفه می‌کند.

علی‌اکبر ولایتی، بطور سمبیلک در چند دانشگاه در فهرست استادان قرار دارد. وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائرةالمعارف اسلامی نیز حضور دارد. او ریاست رسمی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و جمعیت حمایت از پیوند اعضاء را هم بر عهده دارد. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی در سال ۱۳۴۱ به عضویت جبهه ملی دوم درآمد. دربارهٔ ادامه ندادن فعالیت در این جبهه می‌گوید: «من برای فعالیت سیاسی، به دنبال بستری بودم. آن موقع تنها بستر سیاسی موجود، جبهه ملی و نهضت آزادی بود. بعد از فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی، در ۱۶ سالگی به حضرت امام رجوع کردم، در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که دیدم جبهه ملی راهش را عوض کرد، از آن جدا شدم و بعد از آن، ارتباطم به روحانیت و فعالان مذهبی منحصر شد.»

در دانشگاه، به انجمن اسلامی پزشکان که پس از شیبانی غیرفعال شده‌بود، با همراهی دانشجویانی چون لواسانی، لبافی‌نژاد، معتمدی، جزائری و خادمی حیاتی دوباره داد. همچنین به طور منظم با گروه‌های مختلف سیاسی به‌خصوص روحانیان پیرو امام خمینی (ره) در ارتباط بود.

ولایتی نقش بسیار وسیعی در تصمیمی خاویر پرز دکوئیار (دبیرکل وقت سازمان ملل متحد) مبنی بر معرفی عراق به عنوان آغازگر جنگ 8ساله علیه ایران داشت. براساس این تصمیم دبیرکل وقت سازمان ملل از خواسته ایران برای دریافت غرامت جنگی پشتیبانی کرد.

یکی از مهمترین تصمیمات ولایتی پس از دوران  وزارت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 بود که پس از اعلام کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی به نفع او کناره گیری کرد.

علی اکبر ولایتی تالیفات گسترده نیز در زمینه تاریخ اسلام ، سیاست خارجی و  پزشکی دارد. پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، بحران تاریخی هویت ایرانی، ایران و مسئلهٔ فلسطین، سل‌شناسی بالینی، بیماری های عفونی کودکان و ... از تالیفات اوست.

3-محمد باقر قالیباف
اول شهریور 1340 در طرقبه مشهد به دنیا آمد. پدر وی از کسبه قدیم بازار و معتمدان طرقبه است. وی دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. هم اکنون شهردار تهران است و پیش از آن فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اولین حضور اجتماعی وی در سن ١٦ سالگی و با حضور در سخنرانی های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد از جمله کرامت، امام حسن مجتبی(ع) و موسی الرضا(ع) رقم خورد.

وی  در سن ۲۲ سالگی فرمانده لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق بود. قالیباف به همراه لشکر ٥ نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به دفاع از کشور پرداخت و برادرش، شهید حسن قالیباف نیز از نیروهای تحت فرماندهی وی بود که در عملیات کربلای ٤ به فیض شهادت نائل شد.

قالیباف که دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را گذرانده‌است، در سال ۱۳۷۳ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء شد و سال ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و در سال ۱۳۷۹ به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. وی گاهی اوقات خلبانی برخی هواپیماهای مسافربری را بر عهده می‌گیرد. قالیباف در سال ۱۳۸۳ به حکم رییس جمهور وقت محمد خاتمی رئیس و نماینده رییس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد. وی هم اکنون افزون بر شهرداری تهران به عنوان عضو هیات علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکدهٔ جغرافیا دانشگاه تهران به تدریس مشغول است.

محمد باقر قالیباف در سال 1384 در رقابت های انتخاباتی شرکت کرد که با کسب  4.07 میلیون رای در دور اول انتخابات نتوانست به دور دوم راه یابد.

وی در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ موسسه سیاست‌های حمل و نقل و توسعه شهرداری تهران را به عنوان یکی از پنج شهرداری انتخاب شده برای دریافت جایزه حمل و نقل پایدار شهری اعلام کرد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی بود که کلانشهر تهران برای اولین بار در یکی از شاخصهای توسعه شهری مفتخر به کسب رتبه، از یک سازمان معتبر بین المللی شد. همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت‌های جهان)، تهران به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه بی آر تی، دوچرخه‌های عمومی و … به تهران تعلق گرفت.

قالیباف تالیفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده خود دارند که از جمله آنها می توان به آثار زیر اشاره کرد: حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه، خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس.
:
:
:
آخرین اخبار