تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۸۱۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ولایتی در وزارت کشور
برخلاف شایعات با قالیباف اختلافی ندارم/ به نفع هاشمی کنار نمی‌کشم
علی‌اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت هم‌اینک برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شد.

وی در بدو ورودش به ستاد انتخابات کشور درخصوص اختلافش با قالیباف گفت: برخلاف شایعات هیچ اختلافی بین من و قالیباف در ائتلاف پیشرفت وجود ندارد.

ولایتی تاکید کرد که به نفع کسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنار نمی‌کشد.

ولایتی یکی از 3 عضو ائتلاف پیشرفت است. غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی این ائتلاف را تشکیل می‌دهند. از ابتدای اعلام موجودیت این ائتلاف گفته شده است که در نهایت یک نفر که طبق نظرسنجی‌ها بیشترین اقبال عمومی را داشته باشد، وارد عرصه انتخابات خواهد شد.

عضو ائتلاف پیشرفت در حالی در پنجمین روز ثبت‌نام‌ از داوطلبین انتخابات یازدهم به وزارت کشور مراجعه کرد که طی 4 روز گذشته صادق واعظ‌زاده، کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محمد سعیدی‌کیا، مصطفی کواکبیان، حسن سبحانی، سیدمحمد غرضی، حجت‌الاسلام علی فلاحیان، حجت‌الاسلام سید محمدباقر خرازی، روح‌الله احمدزاده کرمانی، شهرام علمداری، محمدرضا عارف، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، علیرضا علی‌احمدی و محسن رضایی ثبت‌نام خود در انتخابات یازدهم را قطعی کرده بودند.

ولایتى در 4 تیر سال 1324، در رستم آباد، یکى از 33 روستاى شمیران در خانواده‌ای متوسط و نسبتاً شلوغ ( 5 دختر و 1 پسر) به دنیا آمد. او در کودکی بیشتر وقت خود را به مطالعه کتاب می‌گذراند، به طورى که در 9 سالگى، کتاب 7 جلدى اسکندر‌نامه، و در کلاس پنجم ابتدایى، کتاب کلیله و دمنه را خواند.

وی دوران ابتدایى و دوره نخست دبیرستان را در رستم‌آباد گذراند و در دوره دوم دبیرستان به دبیرستان جم قلهک رفت و در سال 1342 دیپلم طبیعى گرفت. در سال 1343 در رشته پزشکى دانشگاه تهران پذیرفته شد و از سال 1342 در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان‌آراى قلهک تا سال 1350 به تدریس اشتغال داشت.

ولایتی دوره تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیمارى‌هاى عفونى را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذراند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مدتى معاون وزارت بهدارى بود، در دوره اول مجلس به نمایندگى مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت 16 سال، در دوره‌هاى ریاست‌جمهورى حضرت آیت‌الله خامنه‌اى و  آقاى هاشمى رفسنجانى، به عنوان وزیر خارجه خدمت کرد و از این حیث، پرسابقه‌ترین وزیر جمهورى اسلامى به شمار مى‌آید.

پس از دوم خرداد 1376، با آن که خاتمى- رئیس‌جمهور وقت- سلیقه و دیدگاه وى را براى عضویت در کابینه مى‌پسندید، ولى او راهى بیت مقام معظم رهبرى شد و مشاور بین‌الملل ایشان گردید و هم اکنون نیز در این سمت خطیر انجام وظیفه مى‌کند.

صرف نظر  از این شغل مهم، ولایتى در چند رشته دانشگاهى به تدریس مشغول است و در بعضى از شوراهاى مهم کشورى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائره‌المعارف اسلامى شرکت داشته و عضو رسمى است.

مهمترین سمت‌هایی را که ولایتی در آنها به ایفای نقش پرداخته است را می‌توان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام( از بدو تاسیس تا کنون)، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (از سال 1368)، دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) (ازسال79 تا مهر 1381)،نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر بهداشت، استاد تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دانست.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار