تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۳۸۱۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شریعتمداری ثبت نام کرد / سوابق
محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات، دقایقی پیش برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شد.

وی به همراه خانواده و نوه‌اش به ستاد انتخابات رفت.

محمد شریعتمداری در سال 1340 در خانواده ای مذهبی در تهران بدنیا آمد. پدرش حاج نورالدّین شریعتمداری از مبارزان علیه رژیم ستمشاهی و فرزند آیت‌الله حاج شیخ جلال‌الدّین ‌شریعتمداری مجتهد و نوه آیت‌الله العظمی حاج شیخ علی شریعتمداری و نتیجه آیت‌الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی (هر دو از مراجع تقلید زمان) و مادرش از خانواده مذهبی و روحانی عطار، نوه حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود عطار از علمای مشهد مقدس بود.

وی دارای دو خواهر و دو برادر است که یکی از برادرانش در جریان دفاع مقدس در عملیا ت کربلای هشت به فیض شهادت نائل گردید.

شریعتمداری تحصیلات ابتدائی و دبیرستان را در تهران و شهرستان‌های مختلف گذرانده است. در سال 1356 در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شد. پس از اتمام تحصیل در رشته الکترونیک، با تغییر گرایش تحصیلی به رشته مدیریت،کارشناسی‌ارشد خود را در سال 1382 به پایان برد و از همان سال در خارج از ایران در مقطع دکترا  به ادامه تحصیل اهتمام ورزید.

در سال 1360 و زمان نخست‌وزیری شهید رجایی در نخست‌وزیری به عنوان جانشین معاونت امور انقلاب مشغول به کار شد. در دولت اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قائم‌مقام وزیر بازرگانی شد.از سال 1369 نیز مامور تأسیس و تشکیل معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری شد و تا مهر1376 در این سمت فعالیت کرد.

وی 31 سال پیش با دختری که پدر و مادر همسرش هر دو معلم بوده‌اند، ازدواج کرد؛ همسرش نیز، از مدیران مدارس آموزش و پرورش تهران است.

شریعتمداری از سال 1370 در بعثه مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ویژه سرپرست حجاج، مسئولیت بازرسی و نظارت ویژه بر فعالیت‌های سازمان حج و زیارت و همچنین مسئولیت مشاور عالی و رئیس شورای راهبردی حج و زیارت در تدوین استراتژی حج جمهوری اسلامی را نیز برعهده داشت.

پیش از اتمام دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در کنار آیت‌الله ری‌شهری در تأسیس جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، مشارکت کرد. در تأسیس مجلس پنجم و سپس در دوره انتخابات سال 1376 دولت هفتم از آیت‌الله ری‌شهری به عنوان کاندیدای حزب حمایت کرد.

پس از اتمام مبارزات انتخاباتی سال 1376 و انتخاب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی به ریاست جمهوری اسلامی، به مدت 8 سال، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات شد. وی همچنین به حکم رئیس جمهور به عنوان نماینده تام‌الاختیار تجاری ایران و مسئول تام‌الاختیار ایرانی در فرآیندالحاق جمهوری اسلامی ایران به‌ WTO ‌منصوب شد.

عضویت در هیات رئیسه فدارسیون فوتبال کشور، ریاست مجامع عمومی کلیه شرکت‌های مادر وابسته به وزارت بازرگانی از قبیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان غله کشور، سازمان قندوشکر، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بازرسی و نظارت بر کنترل قیمت کالا و خدمات، مرکز توسعه صادرات ایران، شرکت گسترش خدمات بازرگانی ایران، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا، عضو کمیسیون مشترک  سه قوه مبارزه با مفاسد اقتصادی، نماینده قوه مجریه در کمیسیون مشترک سه قوه برای نظارت بر وضعیت زندانیان جرائم ضد امنیت ملی و اقتصادی، دبیر شورای عالی صادرات غیر‌نفتی و شورای عالی صادرات خدمات فنی و مهندسی و ریاست کمیسیون ماده‌ 1 ‌قانون مقررات صادرات و واردات کشور از دیگر مسئولیت‌های وی است.

 پس از اتمام دوره وزارتش درسال1384 یکی از پنج عضو شورای راهبردی روابط خارجی شد. او علاوه بر عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی، از سال 1376 در سمت مشاور دفتر مقام معظم رهبری منصوب شد. او حدود بیست سال است که عضو هیات امناء ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نیز عضو هیئت امناء آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار