تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۳۹۵۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امضاي توافق‌نامه نظامي ترکيه با عربستان
این قرارداد با حضور 'عبدالله گل' رییس جمهوری و 'سلمان بن عبدالعزیز آل سعود' ولیعهد عربستان سعودی امضا شده است.

ولی‌عهد عربستان سعودی امروز بنا بدعوت عبدالله گل در راس هیات بلندپایه ای وارد تركیه شد و مورد استقبال رسمی رییس جمهوری تركیه قرار گرفت.

این قرارداد به دنبال دیدار یك ساعت و نیمی بین هیاتهای رسمی دو كشور ، به ریاست گل و سلمان بن عبدالعزیز امضا شد.

در این مذاكرات، علاوه بر گل ، ' احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه ، 'بكر بوزداغ' معاون نخست وزیر ، 'عصمت یلماز' وزیر دفاع تركیه و 'مراد بایدار' رییس سازمان صنایع نظامی تركیه نیز حضور داشتند.
این اولین سفر خارجی رسمی ولیعهد عربستان است كه به همراه تنی چند از وزرای كابینه این كشور انجام می گیرد.

منابع دیپلماتیك در آنكارا هدف از سفر دو روزه ولیعهد عربستان سعودی به تركیه، در این برهه از زمان را بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی، بویژه بحران سوریه ، قضیه فلسطین و رژیم صهیونیستی اعلام كرده اند.

سلمان قرار است با ' رجب طیب اردوغان' نخست وزیر و ' احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه نیز دیدار و گفت وگو كند.

پادشاه عربستان، در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ميلادي، دوبار به تركیه سفر كرد و در پاسخ به این سفر ها، عبدالله گل در سال ۲۰۰۹ میلادی بطور رسمی به این كشور سفر كرد.

گل، آخرین بار نیز برای شركت در چهارمین نشست فوق العاده سران سازمان همكاری اسلامی به عربستان سعودی سفر كرده است.

روابط عربستان و تركیه در دوران ده ساله حزب حاكم عدالت و توسعه، به رهبری اردوغان، روبه گسترش بوده و مقام های دو كشور در شرابط بحرانی در منطقه همواره تماس های تلفنی و دیدارهایی مستمر داشته اند.

هم‌اكنون حجم تجارت دو كشور حدود هشت میلیارد دلار است كه شامل صادرات كالاهای تركیه به عربستان سعودی به ارزش 3.3 میلیارد دلار و صادرات عربستان به تركیه به ارزش 8.4 میلیارد دلار است.

روابط تركیه و عربستان در حالی رو به افزایش است كه برخی از رسانه های تركیه و مخالفان دولت اردوغان از تلاشهای مشترك دو كشور با همكاری قطر برای دخالت در امور سوریه و ناآرام كردن این كشور خبر انتقاد می كنند.

احزاب مخالف تركیه اعلام كرده اند كه حمایت های علنی تركیه ، عربستان سعودی و قطر از تروریست ها در سوریه، سبب ناآرام تر شدن سوریه شده و این روند تاثیرات نامطلوبی در منطقه و از جمله خود تركیه خواهد داشت.
برچسب ها: توافق‌نامه
:
:
:
آخرین اخبار