تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۳۹۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد:
اعلام نتايج زيست محيطي پيش از آبگيري سدگتوند
قائم مقام رياست و معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: بررسي‌هاي جامع زيست محيطي در خصوص گنبدهاي نمكي سد گتوند عليا در حال انجام است كه نتايج حاصل از اين بررسي‌ها پيش از آبگيري سد به وزارت نيرو اعلام مي‌شود.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، علي محمد شاعري در حاشيه كارگاه آموزشي منطقه‌اي «مديريت زيست محيطي ريزگردها و مقابله با بيابان زدايي» با بيان اينكه بررسي‌هاي جامع زيست محيطي در خصوص گنبدهاي نمكي سد گتوند عليا در حال بررسي است گفت: قطعا اگر مشكل غير قابل جبراني در آبگيري سد گتوند عليا وجود داشته باشد ما مديريت خواهيم كرد كه اين مشكل را حل كنيم و خسارت‌ها را كاهش دهيم.
وي افزود: در صورتي كه پس از بررسي‌ها مشخص شد مشكل غير قابل جبراني وجود دارد در اين صورت بايد با مديريت صحيح و كاهش اثرات آن جلوي خسارات احتمالي گرفته شود.
در حالي كه تنها چند روز به زمان آبگيري سد باقي نمانده است، قائم مقام رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست اظهار داشت: از هم اكنون نميتوان قضاوت كرد كه آيا اين گنبدهاي نمكي خطرات زيست محيطي براي خوزستان در بر خواهند داشت يا خير و در صورتي كه هم داشته باشد تمهيدات لازم را براي كاهش اثرات لحاظ خواهيم كرد.
شاعري گفت: تنها پس از انجام بررسي‌هاي كارشناسي در اين خصوص ميتوان قضاوت كرد كه درصدد هستيم نتايج زيست محيطي طرح نيز به زودي پيش از آبگيري سد اعلام شود.
طرح سد و نيروگاه گتوند عليا يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي ملي و زيربنايي كشور و آخرين سد بلندي است كه در منتهي اليه رودخانه كارون ساخته خواهد شد. ساختگاه طرح سد و نيروگاه آبي گتوند عليا در فاصله 380 كيلومتري از مصب رودخانه و در 35 كيلومتري شمال شهرستان شوشتر و در نزديكي شهر گتوند واقع شده است.
در فاصله 5 كيلومتري سد گتوند عليا توده‌هاي نمكي وجود دارد كه به هنگام آبگيري و تشكيل درياچه پشت سد، اين معدن به كلي به زير آب درياچه فرو مي‌رود و نگرانيهايي از بابت شوري آب رودخانه كارون در پايين دست به‌وجود مي‌آورد.
در مطالعات سد گتوند عليا كه توسط پژوهشكده محيط زيست دانشگاه تربيت مدرس انجام شده، رخنمون‌هاي سازند گچساران (نمك طعام، ژيپس و انيدريت) در مخزن سد گتوند عليا ديده شده بود. بر اساس اين مطالعات حضور اين لايه‌ها در درياچه سد و تماس آنها با آب درياچه سد بعد از آبگيري مشكلاتي ايجاد خواهد كرد. اما در اين مطالعات اطلاعات قطعي در مورد ميزان ذخاير اين معادن نمك پيش‌بيني نشده است.
:
:
:
آخرین اخبار