تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۰۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
متن کامل طرح کاهش ۳۵درصدی صادرات نفت / اسامی نمایندگان
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح الزام دولت به کاهش 35 درصد صادرات نفت به مدت یکسال نسبت به سال گذشته (1390) را تهیه کردند که در جلسه علنی روز دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 اعلام وصول شد.
 
متن کامل این طرح به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  
 
احتراما، طرح ذیل که به امضاء 20 نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.
 
مقدمه (دلایل توجیهی):‌از آنجا که  فشارها و تحریم‌های علنی، خصمانه و غیرعادلانه‌ای که دشمنان با بهانه‌های پوچ بر 80 میلیون نفر ایرانی یار اسلام و نظام اسلامی تحمیل کرده است و با توجه به اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران همچون استقلال ایران اسلامی پیشنهاد کاهش تولید و صادرات نفت به میزان 35 درصد را با دلایل زیر داریم.
 
 طبق ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه که در آن آمده است. به منظور قطع کاملا وابستگی اعتبارات هزینه‌ای به عواید نفت و گاز از طریق افزایش سهم درآمدهای عمومی در تامین اعتبارات هزینه‌ای دولت و همچنین به دلیل نیاز به ذخیره اموال متعلق به آیندگان این مرزوبوم و به پشتوانه ماده قانون‌های 117 و 234 برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه که از اول سال 90 تاکنون اجرا شده (با گذشت 35 درصد از زمان تعریف شده در این برنامه) و نظر به اینکه که کشورهای اروپایی در فصل گرم تابستان اقدام به تعمیرات و بازرسی پالیشگاهی ساخته شده با (APL) مطابق با نفت ایران از این جمله هستند.
 
در راستای برنامه‌های کلی ناظم بهترین زمان برای کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفت‌گاز پیشنهاد می‌شود با کاهش صادرات نفت به میزان 35 درصد از صادرات هم به ذخیره این طلای سیاه برای نسل‌های آینده کمک می‌شود و طبق برنامه به صورت جدی از تکیه به درآمدهای نفتی فاصله بگیریم.
 
با توجه به افزایش قیمت ارز ( حدود 3 برابر و در نتیجه افزایش عواید دولت از صادرات نفت به همین میزان، مقدار صادرات نفت می‌بایست در شرایط خاص موجود در رابطه معکوس با افزایش قیمت ارز کاهش یابد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه قیمت ارز افزایش داشته و در نتیجه درآمد دولت از صادرات نفت، میزان کمتر صادرات نیز محقق می‌شود. کاهش صادرات به میزان پیشنهاد شده خللی در درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه وارد نمی کند.
 
ماده واحده - دولت موظف است صادرات نفت را به صورت ذیل کاهش دهد.
 
الف- دولت موظف است در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه و اهداف کلی نظام در جهت استقلال ملی و طبق ضرورت زمان حاضر به مدت یکسال 35 درصد صادرات نفت را نسبت به سال گذشته کاهش دهد.
 
ب- به دولت اجازه داده می‌شود پس از اجرای بند الف این ماده در طی اجرای برنامه‌ پنجم توسعه بنا به ضرورت الباقی صادرات نفت را نیز متناسب با افزایش قیمت ارز کاهش دهد.
 
اسامی امضاءکنندگان این طرح به شرح ذیل است:
 
سیدمهدی موسوی‌نژاد
 
سیدمحمدمهدی پورفاطمی
 
الله‌وردی دهقانی
 
بیژن نوباوه‌وطن
 
سیدصمد عیسی‌دارایی
 
کارن خانلری
 
موسی غضنفرآبادی
 
کمال علی‌پور خنک‌داری
 
فرج‌الله عارفی
 
علی‌محمد احمدی
 
احمد سجادی
 
عبدالله تمیمی
 
حمیدرضا عزیزی‌ فارسانی
 
حبیب برومند
 
محمد باقری
 
حسین گروسی
 
قاسم احمدی‌لاشکی
 
الیاس طاهری
 
موسی احمدی
 
فتح‌الله حسینی
 
حسین  فتاحی
 
علی علیلو
 
مهناز بهمنی
 
حسین سبحانی‌نیا
 
عباس فلاحی‌باباجان
مرجع / تسنیم
برچسب ها: صادرات نفت
:
:
:
آخرین اخبار