تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۰۹۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارزیابی کاندیداهای دبیرکلی اوپک در وین
شانا نوشت:

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران امروز (پنج شنبه ٩ خرداد) به منظور شرکت در نشست ١٦٣ اوپک، تهران را به مقصد وین ترک کرد.

صد و شصت و سومین نشست عادی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) فردا (جمعه ١٠ خرداد) در مقر دائمی این سازمان در وین اتریش برگزار می شود.

براساس برنامه نشست ١٦٣ اوپک، افتتاحیه نشست ١٦٣ اوپک با حضور وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ساعت ١٢:٣٠ بعداز ظهر جمعه (١٠ خرداد) آغاز به کار می کند و ساعت ١٣:٣٠ به وقت تهران نشست پشت درهای بسته با حضور وزیران اوپک و دبیرکل این سازمان برای تصمیم گیری در باره سیاست های تولید این سازمان برگزار می شود.

نشست کمیته وزارتی نظارت بر بازار  در این دوره از نشست اوپک برگزار نمی شود. سید محمد علی خطیبی طباطبایی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک پیش تر در این باره گفته بود: اعضای اوپک در نشست ١٦٢ این سازمان (٢٢ آذر ١٣٩١) با توجه به ارزیابی عملکرد و کارآیی کمیته وزارتی نظارت بر بازار و تغییر و تحولات به وجود آمده در این کمیته ظرف سال های گذشته، تصمیم گرفتند نشست های این کمیته برای مدتی برگزار نشود.

اعضای اوپک در نشست ١٦٣ این سازمان درباره دو محور اصلی تعیین سیاست تولید و بررسی شاخص های جدید ارزیابی نامزدهای دبیرکلی، به بحث و گفت و گو می پردازند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نیز گفته بود: در نشست پیشین وزیران نفت اوپک ( ٢٢ آذر ١٣٩١) تصمیم بر آن شد تا نمایندگان وزیران نفت این سازمان، شاخص هایی را برای ارزیابی نامزدهای دبیرکلی اوپک آماده کنند، حال قرار است این شاخص ها در نشست ١٦٣ برای بررسی و تصویب به وزیران ارائه شود.

وی همچنین اعلام کرده بود: ایران و دیگر کشورها شاخص های مورد نظر خود را ارائه داده اند و چنانچه در باره این شاخص ها در نشست ١٦٣ اجماع صورت گیرد، نامزدها بر اساس این شاخص ها مورد ارزیابی قرار می گیرند سپس وزیران با دریافت نتایج ارزیابی ها، در نشست ١٦٤ درباره انتخاب دبیرکل تصمیم گیری می کنند.

جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین نوذری، وزیر نفت پیشین را به عنوان نامزد سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده است. عربستان سعودی ماجد منیف، نماینده هیئت عامل این کشور در اوپک و عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی را به عنوان نامزدهای خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده اند.

هر یک از این نامزدها برای انتخاب به عنوان دبیرکل جدید اوپک به اجماع کامل اعضا نیاز دارند و همین موضوع تا حدودی تصمیم گیری در این باره را دشوار کرده است.
همچنین نشست مطبوعاتی نشست ١٦٣ اوپک برای اعلام نتایج این  نشست با حضور عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک و رئیس هیئت نمایندگی کویت، که کشورش ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، ساعت ١٦:٣٠ روز جمعه برگزار خواهد شد.

برچسب ها: دبیرکلی اوپک ، وین
:
:
:
آخرین اخبار