تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۲۴۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قاتل 15گوزن زرد ایرانی خوزستان را بشناسید
مديركل محيط زيست خوزستان تخصيص اعتبار براي كنترل بيماري گوزن زرد ايراني و جلوگيري از تلفات آن را خواستار شد و گفت: بيماري مگس "مياز"، گوزن زرد ايراني در منطقه حفاظت شده "هلوه" را تهديد مي‌كند.
 
احمدرضا لاهيجان‌زاده در جلسه ستاد حوادث غيرمترقبه كه روز گذشته 26 خردادماه در محل استانداري برگزار شد، عنوان‌كرد: گوزن زرد ايراني منطقه حفاظت شده كرخه دچار بيماري شده و اگر سريعتر اقدامي جهت كنترل يا از بين بردن بيماري نشود، تلفات زيادي به‌بار مي‌آيد.
 
وي افزود: اين بيماري با نشستن مگس مياز روي پوست گوزن عارض مي‌شود و پس از گذشت 3 روز اين حيوان را از پا در مي‌آورد. تاكنون 15 عدد گوزن از اين بيماري از بين رفته‌اند.
 
مديركل محيط زيست خوزستان اظهارداشت: تاكنون اين بيماري در مناطق حفاظت شده مشاهده نشده بود و منشاء آن از بارندگي‌هاي شديد ارديبهشت‌ماه است.
 
لاهيجان‌زاده بيان‌كرد: جهت كنترل بيماري و تلفات اين گونه نادر، اكيپ‌هاي كارشناس از تهران و يزد وارد منطقه شده و در حال شناسايي و زنده‌گيري گوزن زرد ايراني هستند.
 
وي تصريح‌كرد: براي درمان گوزن زرد ايراني تاكنون چندين ميليون تومان دارو خريداري شده اما مشكل فعلي اين است كه داروي كنترل اين بيماري كمياب است و از تركيه وارد مي‌شود.
 
مديركل محيط زيست خوزستان اظهاركرد: براي تامين دارو اعتبار ويژه‌اي مورد نياز است و هرچه زمان بگذرد، تلفات بيشتر و جبران‌ناپذير مي‌شود، زيرا بيماري مگس مياز مسري است و ممكن است در كل جنگل شيوع پيدا كند.
 
لاهيجان‌زاده يادآورشد: براساس بررسي‌هاي كارشناسان محيط زيست در چند روز اخير اين بيماري در خرگوش نيز مشاهده شده است.
 
وي خاطرنشان‌كرد: گونه‌هاي بومي نسبت به‌گونه‌هاي حفاظت شده مقاوم‌تر هستند و بنابراين خطري حيوانات بومي را تهديد نمي‌كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار