تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۲۶۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استعفای معاون اردوغان منتفی شد
رئیس جمهور ترکیه از استعفای معاون اردوغان که هفته گذشته با نخست وزیر بر سر تظاهرات‌ها در ترکیه درگیری لفظی پیدا کرده بود، جلوگیری کرد.
روزنامه «طرف ترکیه» ادعا کرده عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه از استعفای بولنت آرنیچ، معاون نخست وزیر این کشور جلوگیری کرده است.

پیشتر در خبرها آمده بود بولنت آرنیچ، هفته گذشته پس از بحث جدی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، بر سر تظاهرات‌های پارک گزی تصمیم به استعفا گرفته است.

این بحث پس از آن شروع شده بود که اردوغان در جلسه دیدار اعضای کابینه، اظهارات آقای آرنیچ درباره تظاهرات‌های پارک گزی را نادرست دانسته بود. طبق ادعاها، آرنیچ پس از این درگیری لفظی جلسه کابنیه را ترک کرد و گفت هم از سمتش به عنوان معاون نخست‌وزیر و هم از عضویت در حزب عدالت و توسعه کناره‌گیری خواهد کرد.

سایر وزرای کابینه از آرنیچ خواستند از تصمیمش صرفنظر کند اما عزم وی برای عدم استعفا باعث شده که آقای عبدالله گل برای جلوگیری از عدم استعفای وی اقدام کند.

آرنیچ، بر خلاف «اردوغان» موضع سهل گیرانه‌تری در قبال تظاهرات‌های پارک گزی اتخاذ کرد و برای استفاده نامتناسب و نابهنگام پلیس از زور عذرخواهی کرد.

اعتراض‌های ضد دولتی در ترکیه از روز ۱۰ خرداد پس از آغاز شد که پلیس استانبول به معترضانی که در اعتراض به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم استانبول تحصن کرده بودند، حمله‌ور شد.

این اعتراضات سپس به دیگر شهرهای ترکیه گسترش یافت، به طوری که در روزهای گذشته ده‌ها هزار نفر در ۷۸ شهر سراسر این کشور تظاهرات کرده‌اند.

بنیاد حقوق بشر ترکیه گزارش داده در این درگیری‌ها تا کنون ۵ نفر از جمله یک پلیس کشته شده و حدود ۵ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.
مرجع / فـارس
برچسب ها: ترکیه ، استعفا ، اردوغان
:
:
:
آخرین اخبار