تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۲۸۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایین آمدن پرچم طالبان در دوحه
دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد طالبان پرچمی را که بر فراز دفتر جدید خود در دوحه قطر برافراشته بود، از بالای ساختمان این دفتر برداشت.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته در بیانیه ای به نقل از یک مقام بلندپایه افغان که مسئول گفت وگوهای صلح است، اعلام کرد:« پرچم طالبان و تابلویی که به امارات افغانستان مربوط بود از ساختمان این دفتر برداشته شد.»

این بیانیه افزود، پلیس قطر دکلی را که برای برافراشتن این پرچم از آن استفاده کرده بود، با خود برد.

پرچم و امارات افغانستان اشاره به دوره ای دارد که در آن طالبان در افغانستان تا سال 2001 حکومت را در اختیار داشت.

این پرچم که گروه طالبان در زمان افتتاحیه دفتر سیاسی خود در دوحه در روز شنبه برافراشته بودند، خشم کابل را برانگیخته بود. دولت افغانستان تهدید کرده بود گفت وگوها برای پایان دادن به مناقشه افغان را تحریم خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد، تاسیس نمایندگی طالبان در دوحه با تضمین های کتبی آمریکا همراه است.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد، براساس یکی از این تضمین ها طالبان نباید هیچگونه اشاره ای به «امارات اسلامی افغانستان» کنند.

همچنین بر اساس ین تضمین ها، دفتر دوحه فقط باید برای برگزاری گفت وگوهای بین شورای عالی صلح افغانستان و مقامات طالبان، نه کمتر و نه بیشتر، استفاده شود.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود، هنگامی که این شروط برآورده شد ما گفت وگوهای مستقیم خود را با طالبان در دوحه آغاز می کنیم.

این سخنگو اعلام کرد، تا آن زمان ما منتظریم بفهمیم چرا دفتر طالبان در تضاد با تعهدات کتبی دولت آمریکا به افغان، تاسیس شده است.

طالبان نیز گزارش برخی رسانه ها را درباره اینکه طالبان قصد دارد هرگونه طرح گفت وگوی صلحی را قطع کند، تکذیب کرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» جمعه در مقاله ای گزارش داد، رهبران طالبان درباره مناسب بودن لغو گفت وگوهای صلح با آمریکایی ها و دولت افغانستان گفت وگو می کنند.

این روزنامه به نقل از یک منبع طالبان که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد آمریکایی ها و قطری ها به وعده های خود برای استفاده طالبان از پرچم و نام امارات اسلامی افغانستان عمل نکرده اند.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: پرچم ، طالبان ، دوحه
:
:
:
آخرین اخبار