تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۳۱۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موافق کی‌روش هستم اما انتظارات فنی را برآورده نکرد/ یک دوملیتی سرنوشت فوتبال بی‌ستاره ما را رقم زد
خداداد عزیزی می گوید: انتظاراتی که از کی روش داشتم، برآورده نشد و فکر می کردم او با این اسم و رسم، سیستم فوتبال ما را تغییر دهد و از روش علی اصغری و احساسی بیرون بیاییم.
تیم ملی فوتبال کشورمان پس از یک دوره غیبت در جام جهانی، با سه پیروزی در سه بازی پایانی خود به عنوان تیم اول و به صورت مستقیم به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد و شادی زایدالوصفی در مردم فوتبال دوست ایران به وجود آمد.

الان که چند روز از این صعود شیرین می گذرد و احساسات همه فروکش کرده، خواستیم از لحاظ فنی به عملکرد تیم ملی بپردازیم. به سراغ خداداد عزیزی حماسه ساز ملبورن رفتیم تا درخصوص آینده تیم ملی و نقش کی روش در این صعود صحبت کنیم.


مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران در ابتدا درباره صعود ایران و نقش کی روش در این صعود گفت: برخی آقایان که الان ایران صعود کرده و در مورد کی روش "به به" و "چه چه" می کنند، زمانی که ایران از 5 بازی 7 امتیاز گرفته بود می گفتند باید کی روش را بیرون کنیم؛ اما پس از صعود گفتند کی روش از یک کره دیگر آمده و فقط آمده بود ما را به جام جهانی ببرد. اگر به هر طریقی به جام جهانی نمی رفتیم، دوباره شمشیرها را به روی او می کشیدند.

من از ابتدا هم موافق حضور کی روش بودم اما انتظارات فنی را برآورده نکرد

وی اظهار داشت: از ابتدا موافق کی روش بودم؛ حتی زمانی که پس از بازی با ازبکستان در تهران باختیم، گفتم باید بماند و شخصیت شناخته شده خود را در جهان به تیم انتقال دهد. از نظر فوتبالی بخواهیم کارشناسانه به قضیه نگاه کنیم، البته اگر آقایان فدراسیونی و کارشناسانی که فوتبال بازی نکردند و فوتبال نمی دانند؛ اما کارشناسی می کنند ناراحت نشوند، معتقدم کی روش در این مدت که در ایران بوده، از نظر فنی و فوتبالی کاری انجام نداده و چیزی به ما اضافه نکرده است. وی در کل بار فنی زیادی برای ما نداشته است. ایویچ با حضور چند ماهه خود در ایران، ساختار جدیدی به فوتبال ما اضافه کرد.
بازیکن سابق تیم ملی ادامه داد: شما ببینید ما بعد از 7 امتیاز از 5 بازی قطر را در خاک خودش می بریم آیا نباید قطر با 400 هزار جمعیت ببریم؟ نباید لبنان را در ایران ببریم؟ ما در قطر رفتیم و دفاع کردیم و با یک گل پیروز شدیم و شانس آوردیم داور یک پنالتی برای قطر نگرفت و در بازی با کره جنوبی هم ما یک فوتبال احساسی انجام دادیم و واقعا آنجا فوتبالی بازی نکردیم و به خاطر شرایط جدولی با یک بازی بسته و دفاعی و با اشتباه مدافع کره و تیزهوشی قوچان نژاد پیروز شدیم اما همیشه اینجوری نیست و ما با این روش نمی توانیم در مقدماتی جام ملتها و بازیهای نهایی جام ملتها در استرالیا پیروز شویم.

مهاجم سالهای گذشته فوتبال ایران ادامه داد: انتظاراتی که من از کی روش داشتم، برآورده نشد. انتظار داشتم با این اسم و رسم، سیستم فوتبال ما را تغییر دهد و از روش علی اصغری و احساسی بیرون بیاییم. فضاها را ببندیم، خوب به هم پاس بدهیم و موقعیت گلزنی فراوانی ایجاد کنیم و یک سری مسائل روز فوتبال دنیا را در تیم ملی ببینیم؛ همانطور که ژاپن و کره بازی می کنند. کی روش موفق نبود و به نظر بنده از دو حال خارج نیست؛ یا نتوانست یا اینکه فوتبال ما بسیار ضعیف شده است. من درصد ضعیف شدن فوتبال خودمان را بیشتر از نقش کی روش می دانم؛ اما اگر یک روز او را ببینم، خواهم گفت که از شما با این کارنامه انتظار داشتم شکل فوتبال ما را عوض کنید.

یک دوملیتی سرنوشت فوتبال بی ستاره ما را رقم زد

خداداد عزیزی تصریح کرد: در فوتبالی که ستاره ای در آن نمی بینیم، یک بازیکن دوملیتی از خارج فوتبال ما و از لیگ بلژیک و هلند بیاید و سرنوشت فوتبال ما را رقم بزند یعنی در داخل کشورمان هیچ کاری انجام ندادیم. فقط خوردیم و خوابیدیم و دنبال دلال بازی و زد و بند بودیم تا روی صندلی خود باشیم که بگویند این هست. در چند سال اخیر، در هیچ رده ملی و باشگاهی موفقیت نداشتیم. تیمهای ما یکی پس از دیگری حذف شدند و فقط به جام جهانی رفته ایم؛ آن هم به لطف رضا قوچان نژادی که در دو بازی ما را نجات داد.



صعود تیم ملی حاصل تلاش جانانه بازیکنان بود

حماسه ساز ملبورن این قضیه را که شاید فدراسیون این صعود را ویترین کار خود کند و بخواهد ناکامی های گذشته را بپوشاند، رد کرد و اظهار داشت: اعتقادی به این قضیه ندارم. چطور وقتی تیم ملی می بازد، کسی جوابگو نیست؛ ولی الان همه این موفقیت را به نام خود می‌زنند؟ درست مثل زمان دعوت خودم به تیم برانکو که با فشار مردم و مطبوعات صورت گرفت؛ اما همه از رئیس فدراسیون بگیر تا نماینده مجلس و رئیس سازمان تربیت بدنی، همه و همه مدعی بودند با توصیه و نظر ما بوده که به تیم ملی برگشتی!
وی افزود: صعود تیم ملی حاصل تلاش جانانه بازیکنان بود. من که همراه تیم در قطر بودم، دیدم که جان دادند تا پیروز شدند. برخی از آقایان که الان مدعی هستند تیم ملی با برنامه ریزی و تلاش آنها صعود کرده، استرس از سرتاپاشون می ریخت و تمام وجودشان را ترس فراگرفته بود که مبادا تیم ملی ببازد و به جام جهانی نرود.

کی‌روش کار خارق العاده ای انجام نداده است/ صعود به جام جهانی اولین وظیفه او بود

خداداد درخصوص قرارداد کی روش تصریح کرد: پولی که در این دوسال از فوتبال ایران گرفته، در هیچ جای دنیا داده نمی شود؛ جز به معدود مربیان سطح بالا با کارنامه درخشان. پس بردن ایران به جام جهانی اصلی ترین وظیفه او بوده و کار خارق العاده ای انجام نداده است. البته همه ممنون او هستیم ولی وظایف فوتبالی و فنی خود را به نظر من خوب انجام نداده است.



عزیزی درباره برنامه های کی روش در یک سال باقیمانده تا جام جهانی تصریح کرد: او در یک سال نمی تواند تغییر محسوسی در روش تیم ملی ایجاد کند چرا که اگر می خواست، در این 2 سال فرصت داشت و باید می دیدیم. درد فوتبال ما را به نظر من مربیان داخلی بهتر می توانند علاج کنند. نظر شخصی من این است؛ هرچند برای فدراسیون نظر کارشناسان و بقیه مهم نیست. اگر به شخصه تصمیم گیر تیم ملی باشم، فرقی نمی کند که کی روش روی نیمکت باشد یا یک مربی ایرانی چون انتظار نداریم تیم ما را به فینال جام جهانی ببرند و اتفاقی نخواهد افتاد.

یک ایده جالب؛ با بازیکنان زیر 23 سال به جام جهانی برویم/ ساختار فوتبال ما باید کاملا عوض شود

پیشکسوت فوتبال برای آینده ایده جالبی دارد: اعتقاد دارم هر کس می خواهد سرمربی در جام جهانی باشد، باید ساختار فوتبال ایران را عوض کند و یک خانه تکانی کامل انجام دهد و یک نسل جوان را وارد فوتبال کند. برای حرفم دلیل دارم. با بازیکنان سن بالا در جام جهانی 2006 آلمان شرکت کردیم؛ ولی بعد از آن فوتبال ما نابود شد و نه در جام ملتها و نه در جام جهانی بعد نتیجه نگرفتیم. ما هم باید مثل کره جنوبی و ژاپن به فکر آینده باشیم و چند بازیکن جوان را از تیم امید و جوانان و از دل لیگ بیرون بیاوریم و به تیم ملی دعوت کنیم. از بازیکنان با تجربه و سن بالای تیم ملی هم تقدیر ویژه کنیم.
وی ادامه داد: چند بازیکن باتجربه را که تعداد بازی ملی بالا دارند و سنشان حدود 24، 25 سال است همراه تیم نگه داریم و در بازیهای تدارکاتی قبل از جام جهانی تیم را آماده کنیم و با همین جوان ها به جام جهانی برویم. اشکالی هم ندارد که هر 3 مسابقه را ببازیم چون با هر تیمی برویم، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت. اگر نمی خواهیم فوتبال خود را مانند پس از جام جهانی 2006 نابود کنیم، باید به جوان ها میدان بدهیم تا نتیجه آن را چند سال بعد و در جام ملتهای آسیای 2015 و جام جهانی 2018 ببینیم.

حماسه ساز ملبورن در پایان گفت: باید از خواب صعود به جام جهانی بیرون بیاییم و فکر نکنیم شاخ غول را شکستیم و برای پنجمین بار قهرمان جام جهانی شده ایم و منتظر جام ژول ریمه باشیم. امیدوارم آینده فوتبال ایران روشن باشد و نتایج خوبی کسب کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار