تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۳۲۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زنبورها میهمان مردم اهواز شده اند/ کندوسازی زنبورها در منازل مسکونی
این روزها در خانه ها و محل کار، مردم خوزستان صحنه های جالبی از ساختن کندوهای عسل توسط نوعی از زنبورها هستند که قبل از آن چنین صحنه هایی به ندرت دیده می شد.
در استان خوزستان به خصوص اهواز و شهرهای جنوبی آن به علت داشتن آب و هوایی گرم و فقر شدید در پوشش های گیاهی از جمله گل، دیدن کندوهای عسل تقریبا امری محال هستند اما این روزها مردم به راحتی در کنار پنجره های خانه های خود می توانند برخی از این کندوها را مشاهده کنند که توسط زنبورهای عسل ساخته شده اند.

علی حزباوی یکی از شهروندان اهوازی در این خصوص می گوید: در حیاط ما چند زنبور عسل یک کندو ساخته اند که این روزها این امر تفریحی برای بچه های من شده است ولی برای من باعث تعجب است که در این گرما و نبود پوشش گیاهی مناسب آنها چگونه توانایی ساخت کندو در خانه ما و سایر خانه ها را دارند.

وی افزود: با وجود اینکه نوعی ترس در من ایجاد شده که ممکن است این زنبورها اعضای خانواده ام را نیش بزنند ولی همسرم می گوید اینها میهمان خانه ما هستند و شاید برای ما برکت به همراه داشته باشند. در این مدت هم انصافا آنها آزاری به ما نرسانده اند.

محراب داوودی رئیس اتحادیه زنبورداران استان خوزستان در این خصوص با تائید این موضوع به خبرنگار مهر گفت: عسل زنبور عسل «ریز» که در همه جا دیده می شوند، بسیار طبیعی و مرغوب است.

داوودی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زنبور عسل ریز با نام علمی Apis Florea گونه ای از زنبور عسل است که امروزه در فضاهای شهری از تراسها و حیاط ها تا کناره های رود کارون دیده می شود.

وی توضیح داد: این گونه، برخلاف سایر گونه های زنبور عسل نسبت به دماهای بالا و بیمار های دامی که سایر گونه ها را آلوده می کند بسیار مقاوم است. زنبور عسل ریز در فضاهای باز و روشن و مجاورت درختهای کنار زندگی می کند. همین ویژگی باعث شده است که ما در فضاهای شهری با کندوهای این گونه مواجه شویم.

داوودی افزود: نکته قابل توجه، مرغوبیت عسل تولیدی این گونه است اما از آنجا که زنبور ریز به صورت وحشی زندگی می کند، هر کندو تنها حدود نیم کیلو تا یک کیلو عسل فرآوری می کند. این عدد در مقایسه با میانگین تولید عسل در ایران، حدود 10کیلو عسل از هر کندو، نرخ پایینی است. به علت عدم دخالت انسان در فرآیند عسل سازی این گونه، موم این زنبور کاملا طبیعی است.

رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان در نهایت ابراز نگرانی کرد که عده ای از افراد سودجو که با برداشت سنتی و غیر بهداشتی، نه تنها ذخیره غذایی خود زنبور را بر می دارند بلکه کلنی را هم کاملا تخریب می کنند. همین امر باعث شده این زنبورها مکان ثابتی نداشته باشند.

داوودی گفت: مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، با دست ورزی ژنتیکی و اصلاح نژادی، می توانند نوعی از این زنبور را ایجاد کنند که قابل پرورش در قالب کندوهای پرورشی باشد. در این صورت شاهد افزایش میزان رشد این گونه مفید و مرغوب خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، زنبور ریز که به خاطر جثه کوچکش در مقابل سایر گونه ها، به این نام خوانده می شود، عمدتا ساکن هندوستان و جنوب پاکستان است.در کشور ما این زنبور در نواحی جنوبی ،از چابهار و بوشهر تا اهواز و آبادان رشد می کند.

محمد مشكورزاده رئیس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي جهاد کشاورزی خوزستان نیز در خصوص وضع زنبورداری در خوزستان عنوان کرد: بر اساس سرشماري هاي انجام گرفته از زنبورستانهاي استان در زمستان سال گذشته، 434 نفر زنبوردار مهاجر با 123 هزار و 535 كلني، با هماهنگي مديريت جهادكشاورزي شهرستانها در اين استان اسكان داده شدند.

وی، وجود زمستانهاي معتدل و فعاليت نسبي گياهان در اين فصل را باعث متمايز شدن اين استان با بسياري از استانهاي كشور ذكر کرد و گفت: به همين دليل شرايط مطلوب براي زنبورداري، همه ساله تعداد كثيري از زنبورداران استان لرستان، چهار محال بختياري، كهگيلويه و بوير احمد، همدان، اصفهان، اردبيل، آذربايجان شرقي و غربي و كرمانشاه برای زمستان گذراني و تكثير و افزايش تعداد كلني هاي خود در فروردين ماه، كلني هاي خود را به اين استان كوچ مي دهند.
 

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار