تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۳۵۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشريح اقدامات مبارزه‌اي عليه بيماري‌هاي مشترك
مديركل دامپزشكي خوزستان با اشاره به روز ملي مهار بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 285 هزار و 591 راس دام عليه بيماري سل و بروسلوز واكسينه شدند. 2 هزار و 575 نمونه خون‌گيري از دام به عمل آمد و پنج هزار و 742 راس گاو مورد تست بيماري سل قرار گرفتند. همچنين يك هزار و 94 قلاده سگ خانگي عليه بيماري هاري واكسينه شدند.

مصطفي كناركوهي اظهار كرد: از يك هزار و 415 مورد عامل بيماري عفوني براي انسان، 868 مورد آن كه حدود 61 درصد را تشكيل مي‌دهد، از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان است. اين بيماري‌ها زماني اتفاق مي‌افتد كه ارتباطي نزديك بين انسان و دام وجود داشته باشد يا از فراورده‌هاي دامي استفاده شود.

وي افزود: انتقال بيماري از حيوان به انسان به اشكال مختلفي از طريق مهره‌داران، بندپايان و سخت‌پوستان يا انتقال از طريق فراورده‌هاي دامي و نيز از طريق انگل‌ها صورت مي‌گيرد. در انتقال بيماري مشترك بين انسان و حيوان حدود 15 درصد بيماري‌ها از طريق ويروس‌ها، 22 درصد از طريق قارچ‌ها، 38 درصد از طريق باكتري، 20 درصد از طريق انگل‌ها و حدود پنج درصد از طريق تك‌ياخته‌ها منتقل مي‌شود.

كناركوهي گفت: در 10 سال گذشته از 156 مورد بيماري نوپديد شناسايي شده، 86 مورد آن بين انسان و حيوان مشترك بود كه ممكن است اين بيماري‌ها در حيوان هيچ‌گونه علامتي نداشته باشد ولي براي انسان خطرناك باشد.

وي ادامه داد: چند بيماري خاص مانند تب مالت و بيماري سل با دستورالعمل‌هاي خاص مبارزه مي‌شوند كه اين بيماري‌ها از طريق مهره‌داران و حتي از انسان به انسان قابل انتقال هستند.

كناركوهي درباره بيماري هاري گفت: اين بيماري از طريق حيوانات گزنده منتقل مي‌شود كه براي مقابله با آن سگ‌هاي خانگي واكسيناسيون شدند. بيماري هاري كه از طريق سگ منتقل مي‌شود، موارد تكي در سال گذشته مشاهده شد كه براي مقابله با آن بايد ستاد اتلاف سگ‌هاي ولگرد فعال شود.

مدير كل دامپزشكي استان توضيح داد: در اواخر دهه 70 حدود 15 هزار مورد بيماري بروسلوز در سطح كشور وجود داشت كه در پايان دهه 80 به 9 هزار مورد رسيد. طبيعتا با فعاليت‌هايي كه تاكنون انجام شده است، اين آمار رو به كاهش است. البته تردد غيرقانوني دام در استان و كشور موجب مي‌شود، ريشه‌كن كردن يك بيماري با مشكل مواجه شود.

وي ادامه داد: انجام واكسيناسيون گسترده بيماري سياه‌زخم منتج شد كه از سال 91 واكسيناسيون اين بيماري به صورت پايلوت در استان قطع شود و اكنون حدود يك سال از قطع واكسيناسيون آن مي‌گذرد ولي تا ريشه‌كني كامل بايد سه سال از قطع واكسيناسيون بيماري بگذرد تا بتوان اين موضوع را به سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد. البته بيماري سياه‌زخم به طور متعدد ولي تكي در استان وجود داشته است و عامل بيماري آن مي‌تواند تا 40 سال در عمق خاك باقي بماند.

كناركوهي با بيان اينكه كنترل بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام در استان موجب شد اخيرا ميزان ضايعات در اندام‌هاي حذفي دام‌ها در كشتارگاه‌ها به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يابد، تصريح كرد: براي جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام، افرادي كه حيواني را نگه‌داري مي‌كنند حتما براي واكسيناسيون و معاينه دام به نزديك‌ترين مركز دامپزشكي مراجعه و در طپخ فراورده‌هاي دامي از حرارت بالا استفاده كنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار