تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۵۰۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده کنگره آمریکا مذاکره مستقیم اوباما-روحانی را خواستار شد

نماینده مسلمان کنگره آمریکا با انتقاد از تحریم‌ها علیه ایران، مذاکره مستقیم بین تهران و واشنگتن را خواستار شد.

«کیت الیسون» نماینده دموکرات کنگره آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری «المانیتور» مذاکره مستقیم بین روسای جمهور ایران و آمریکا را خواستار شد.

وی در سال 2006 اولین مسلمانی بود که به کنگره آمریکا راه یافت. این نماینده سیاه‌پوست مینسوتا در کنگره اخیرا از غزه هم بازدید کرده است. الیسون  که یکی از مخالفان تحریم‌های ایران است، می‌گوید دولت آمریکا باید طرحی برای خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و همین‌طور در جهان ارائه کند.

الیسون در پاسخ به خبرنگار المانیتور که نظرش در مورد گزینه دیپلماتیک در قبال ایران را جویا شد، گفت: من کاملا موافقم. آمریکا هیچ‌گاه مذاکرات پایدار و واقعی با آن‌ها نداشته است. 17 – 18 سال است که ما با آن‌ها در مخاصمه شدید اقتصادی هستیم. چند دهه است که آن‌ها را تحریم کرده‌ایم، اما می‌خواهیم تنها چند ماه به مذاکرات وقت دهیم. بی‌معنی به نظر می‌رسد.

وی افزود: به خصوص الان که روحانی انتخاب شده و ایرانی‌ها به او رأی داده‌اند، امیدوارم رئیس‌جمهور اوباما فرصتی واقعی به مذاکرات بدهد، و البته کنگره هم اوضاع را پیچیده‌تر نکند. نماینده‌های کنگره باید بیشتر در جریان امر باشند و کمی هم جدی‌تر اوضاع را پیگیری کنند. اکثر نماینده‌ها در کنگره با ورود به جنگی دیگر مخالفند، اما ما این را هم متوجه نشده‌ایم که نمی‌توان ناگهان از وضعیت مخاصمه کامل، وارد وضعیت صلح مطلق شد. باید مراحلی را پشت سر گذاشت.

نماینده کنگره آمریکا در مورد اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم که پذیرش مواضع معتدل رئیس‌جمهور ایران را «ساده‌لوحانه» می‌داند و می‌گوید تهران در حال خریدن زمان است، گفت: بیشتر از یک دهه است که داریم همین حرف‌ها را تکرار می‌کنیم. واقعیت این است که دستگاه‌های اطلاعاتی هم در آمریکا و هم در اسرائیل می‌گویند که ایران هنوز اراده سیاسی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد. ببینید چند سال است که ما مدام این جمله را می‌شنویم که «ایران سال دیگر از خط قرمز عبور می‌کند»؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر است رئیس‌جمهور جدید ایران را به کاخ سفید دعوت کند، گفت: بله، حتما. اما او احتمالا نمی‌آید چراکه در ایران هم مخالفانی وجود دارند. البته ممکن است بتوانیم در اسلو یا استانبول ملاقاتی ترتیب دهیم. محل ملاقات وجود دارد، مهم این است که اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها رئیس‌جمهوری می‌خواهند که دنبال صلح باشد و تنها برای دفاع از آمریکا به جنگ برود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار